Sälja bilen via värderingstjänst

Någon som har fått sin bil såld via en av dagens onlinetjänster (vikoperdinbil.se, bilbolaget.nu, cardrop.com, vikoperdinbil.se osv osv), och vill rekommendera någon av tjänsterna?

Jag får känslan av att merparten av dessa är flum- och bågbolag, men jag har kanske fel...?

Jag tror dom är seriösa men jag fick ca 20% mer genom att sätta mig med telefonen och ringa runt till några bilfirmor och fixa ettbra pris själv. Tiden det tog var kanske en timma eller två och resulterade i ganska många tusenlappar extra.

Känns som ett bra sätt om smidighet är viktigare än slutpriset.

2 gillningar

Blipp finns också, verkar vara smidigt.

1 gillning

Det var väl lite det jag var ute efter, tack för info!

Tycker samtliga verkar smidiga, frågan är vilken som är bäst, och om det finns någon som är riktigt bra?

Sålde nyligen min "sommarbil" till Riddermark och det var smidigt. Fyllde i info om bilen på deras hemsida och sedan blev jag uppringd av dem. De gav ett bud och efter lite snack så kom vi överens om priset.
Bilen hämtades av en chaufför nästa dag. Han gjorde en "besiktning" av bilen på plats samt tog en kort provtur (någon minut). Efter det så ordnade de med betalning omgående och först efter det åkte chauffören iväg med bilen.
Tyckte det hela gick mycket smidigt, priset var i linje med vad jag trodde jag skulle få från bilaffär.

3 gillningar

För 4 år sedan sålde jag en gammal skrutt bil till viköperdinbil. Funkade mycket bra. Men är nog lite lockpriser via nätet och ju sämre bil desto bättre. Min bil ville ingen bilfirma ta i då motorlampor lyste.

2 gillningar

Jag sålde förra bilen till Riddermarks. Smidigaste bilförsäljningen jag varit med om.

1 gillning

Har inte haft någon större framgång med bilaffärer via såna tjänster. Det bästa/smidigaste tycker jag är att sälja till bilfirmor direkt. Min senaste bil, en ny bil från 2020 erbjöd viköperdinbil och riddermark cirka 250k för, hos toyotahandlare fick jag 295.

1 gillning

Vi sålde vår ”byggbil” förra året i samband med köpet av en ny icke byggbil. Initialt tänkte vi byta in bilen på bilfirman där vi köpte den nya, men efter fått ett bud på 25 kkr så slängde vi ut den på Blocket för 50, vi blev nedringda och dagen efter var den såld. Det var en som ville hämta samma kväll, men då vi var borta på middag skippade vi det.

Det är kanske annat med en dyrare bil, men det var lättförtjänta pengar denna gång :slight_smile:

1 gillning

Vet inte om Kvarndammen (KVD) kvalar in här men dom har jag sålt med en gång. Och det var skitens skit. Rekommenderar alla jag känner att hålla sig borta från dom.

Sjukt oengagerad personal så snart avtalet var underskrivet, flera fel och missar i objektbeskrivningen (som inte gick att ändra innan auktionen gick igång), ingen information över huvud taget när auktionen pågick och en lång väntan på pengarna efter avslutad auktion. Till råga på allt blev slutpriset 30-40Tkr lägre än det de värderade bilen till. Och det tror jag det med tanke på att dom glömde ange mycket av extrautrustningen i annonsen.

2 gillningar

Har en vän som sålde via KVD också, var bökigt, tog lång tid och fick dåligt betalt. Undvik.

2 gillningar

Sålde min gamla bil via KVD nyss. Gick väldigt smidigt och fick mer än jag förväntat mig för bilen. Sålde via auktion.

1 gillning

Så jäkla sugigt när de gör reklam för en sån här tjänst, men inte ens svarar på förfrågan... (Riddermarks)

Men det blir troligen byte via bilhandlare i samband med att jag köper nytt, känns som mer möjlighet till att påverka priset.

Tack för all input!

3 gillningar

Riddermarks ringde mig för några veckor sedan och ville diskutera bilen som jag skickat in en förfrågan om. Jag avböjde då bilen såldes för 9 månader sedan, antar att dom har en liten backlog som dom jobbar sig igenom :laughing:

Uppföljning på detta:
Ingen av de bolag som jag anmälde bilen hos har återkopplat. Riddermarks ringde jag eftersom jag var intresserad av ett inbyte. De erbjöd mig 220k, bilar i samma klass går för 350k på Blocket/Bytbil/Wayke. Så det var ett skambud och de kan dra åt....

Fick ett "okej" bud från Hedins bil som till slut köpte bilen.

Viktig läxa: Ha alla servicepapper redo om du ska sälja till en seriös aktör som Hedins, de drar ner värdet rätt rejält annars!

Nu ska jag glömma denna superdåliga bilaffär, slicka såren, och gå vidare med min XC60 Laddhybrid.

1 gillning

På tal om superdålig bilaffär. Är du säker på att du skall satsa på en laddhybrid nådens år 2023?

Har hört att Riddermaks betalar bra för beg. bilar så detta låter ju lite förvånande. Vad var det för bil?

Hoppas du blir nöjd med Volvon!

Fattar inte vad du menar? :slight_smile:

Det var en Mercedes GL350 7-sitsar fullutrustad. Diesel V6:a. Ligger väl fel i tiden helt enkelt.

Med skatt och minskad bränslekostnad blir hybriden ca 3k billigare per månad, så det blir en skillnad.