Sälja bilen via värderingstjänst

Andrandsvärdet på laddhybrider riskerar gåsmarsch väg som etanolbilarna i slutet.

Du menar så. Ja, det skulle väl vara typiskt mitt bilflyt.
Men just nu känns det som en laddis är en betydligt bättre investering än en diesel iallafall.

Några fler erfarenheter av såna här firmor? Ska sälja vår andra bil och tänker eventuellt kontakta några av dessa som nämnts i tråden.
Är lite skeptisk dock då annars förr när man lagt sin bil på Blocket, så får man riktiga skambud från diverse håll, även firmor.
En jobbarkompis ville bara kolla värde på sin bil på Riddermarks dängan funderade på att byta bil, de slutar aldrig att jaga honom. :man_shrugging:. Har inte lust att bli nerringd av diverse övertalare som försöker få till en skambudsaffär snabbt.

Tänkte ringa runt till lokala Volvohandlare till exempelvis se om de är intresserade av köp. Tänkte bara sälja denna gång så jag har inget inbyte.
Men funderar även på några (förhoppningsvis) seriösa bolag som köper bilar.

Gärna smidigt , men smidigheten gärningen kosta vad som helst.

Riddermark suger, använd inte dem. Lokala handlare funkar nog bättre, men var beredd på att de hittar alla nackdelar som tänkas kan. För min del drogs värdet ner pga gamla däck och ingen servicehistorik.

Hade jag sålt idag har jag lagt ut den på Blocket och skrivit “prutare undanbedes” typ. Då får du åtminstone vad du vill ha, och om ingen köper den för det beloppet så får du chans att smälta det.

Det är nog som du säger bäst att sälja på blocket rent ekonomiskt. Dock kände jag att jag inte pallade med 19 däcksparkare och bästa-pris-kompisar. Sålde min via cardrop, fick kanske några tusenlappar mindre än jag skulle fått på blocket, men slapp alla problem. Så jag är nöjd ändå.

Riddermark skulle jag ALDRIG köpa eller sälja en bil hos. Har köpt en bil genom dem en gång, deras samarbetsvilja var -4 på en skala mellan 1-5. Råkade regga mig hos dem för att sälja bilen, blev totalt överöst med samtal, mail och SMS med sista pris hämtar idag, de bjöd typ 30K under marknadsvärdet. Känns som ett ruskigt oseriöst företag.

Sålde en bil till Kamux nyligen. Inte heller det var smidigt. När chaufförerna skulle hämta trodde de allt var klart och de bara skulle åka, men enligt säljaren skulle de gå genom bilen och fylla i en checklista och allt vad det var. De hade ingen lista med sig så de fick ringa sin chef som fyllde i över telefon. Kruxet var bara att han fyllde i fel, att där var en spricka i framrutan, vilket säljaren blev förvånad över då jag intygat att den var ok(vilket den också var). Så de fick göra om den sabla listan igen. Och så var det en lång väntan på att få pengarna, de skulle en ju få"direkt". Men det var inget de förberedde innan, utan de skickade det vidare till ekonomi när checklistan var klar och då visste de inte ens om de fick pengarna så de kunde betala vad de lovat :person_facepalming: Till slut fick jag dock pengarna. En affär som jag räknat med skulle ta 15 minuter på plats tog istället 90 minuter....
Kamux erbjöd 8% mer än Riddermark för bilen, nu vet jag att jag inte ska använda nån av dem i framtiden, orkar inte med sånt här krångel.

1 gillning

Då får vi se hur detta går. Riddermark har jag inte mycket tillövers för fast jag aldrig använt dom innan. De var snabba med att ge ett skambud , utan att lyssna på värdehöjande utrustning och skick.
Ska till min lokala bilhandlare imorgon och kolla vad jag kan få där. HA en säljare som jag köpt en del bilar av.
Fick ett bud på nästan det jag kunde tänka mig bara för att slippa allt bekymmer. hos en annan lokal handlare.

Cardrop hörde av sig idag, så nu när jag har några priser, får jag se vad de kan tänkas ge mig. Verkar som att Cardrop funkat bra för @MrMustang

1 gillning

Allting beror ju självklart på vilken typ av bil man har också, den bör ju helst inte vara allt för gammal, sedan underlättar det ju om det är ett populärt märke och så. Men det är nog bra att jämföra lite olika ställen. Kolla även sidor som viköperdinbil.se och liknande, kan mycket väl vara så att andra aktörer är mer intresserade än Cardrop av just din bil.

viköperdinbil.se har jag inte testat. wayke la jag in den på, men det vara bra en som ringt och jag hade inte tid då så han har inte återkommit. Har dock inte bråttom.
Har en ganska lättsåld bil tror jag, V40 Cross Country Ocean Race , i princip fullutrustad, panorama, skinn, självparkering. mm manuell dock, från 2016. Mentalt ligger jag väl knappa 7 k från buden jag har för att sälja via firma :slight_smile:

Ska du köpa någon annan ny/nyare bil samtidigt? Isåfall kan det ju vara värt att kolla med bilhandlare där du köper nästa bil om du kan byta in den till ett bättre pris/få mer rabatt på den nya bilen vid eventuell affär också. Bjuder de bara mellanmjölk, så visa dem de bud du fått från de andra firmorna, ger dem sämre än de buden ändå, så sälj den via någon av budfirmorna istället.

Nej. Ingen ny bil. Ska ha en bil mindre i hushållet. Tänkte prova om man klarar dig med en bil numera. Pendlar själv med tåg nuförtiden. Var osäker på om bokhandlar ens vill ta in, men det verkar finnas visst intresse. Annars hade jag gjort som du skriver.
Bäst pris / mot ny bil. Dvs inte nödvändigtvis bäst betalt för bilen. Ibland drar de iväg högre rabatt på nya.

Om du använder viköperdinbil.se så använd inte din vanliga mejl. De kommer att mejlbomba dig.

ja, misstänkte det...borde nog gjort det på riddermarks också.... :person_shrugging:

Man får nästan regga en dummie mail som man enbart använder för alla diverse bilskojare när man ska ge sig in i projektet köpa/sälja bil (eller andra produkter för den delen). Min erfarenhet är att man blir bombarderad ganska rejält överallt, även om just Riddermark är i extremaste laget.

Hur är Cardrop, eventuellt blir det en försäljning till dem. sak tänka tills imorgon. Lite i lägsta laget på buden, har fått lite högre av lokal handlare men då ska jag boka tid till deras verkstad för genomgång mm. av erfarenheter förr så brukar de anmärka på allt möjligt och dra av tusenlappar här och där.....
cardrop priset är i alla fall enligt utsago från dem att prsiet jag får nu efter diverse kohandle är med en liten skada jag har mm.
Säljer man till dem ska man typ till någon besiktning och kolla så att bilen funkar och så?

Blir mindre och mindre sugen på privatsälj på Blocket.

Ja, man lämnar in dem hos deras utvalda besiktningsfirma, här i stockholm var det Opus Bilprovning. Man lämnar bara bilen där, de sköter allting, sen har man pengarna på kontot i stort sett samma dag. Jag hade några små stenskott o någon bula i lacken, men det brydde de sig inte om. Upplevde dem inte som kräsna. Besiktning kommer du nog inte undan med någon av aktörerna tyvärr.

Sitter 50/50 om vad jag ska göra, dels så gillar vi bilen men kan vara skönt att få lite pengar i näven. Dels å ser man att liknadne bil jag har ligger ute för en hel del pengar mer än vad förmedlaren sa att det ligger ute. Det var så mycket ifs and buts om att snacka ner värdet om varför det inte går. Och sämre tider, och höga räntor och bla bla. Ocha tt ajg msåte bestämma mig idag. (vilket blir imorgon)
Har två lokala handlare som jag behöver få tag på att de kollar bilen, och det verkar som att det går att få mer där.
eller sälja själv. Skulle kunna lägga mig rätt lågt jämfört mot andra men ändå 25-30 tusen över vad cardrop ger.
Har ganska ovanlig modell, Ocean Rece med massa kul utrustning. De flesta som låg ute för dyra pengar saknade en hel del utrustning och har gått 3000 mil mer än min.

Det är svårt att stå emot snacket och jag visste ju också innnan att de så gärna vill få ett supersnabbt avslut så att man inte hinner tänka.. :slight_smile:
Det är väl det som är meningen.

Hade jag bara fått 5000 till så hade det passerat min nedersta mentala gräns.. :slight_smile: Man har någon vecka på sig att åka och besiktiga bilen, men jag vet inte vad som gäller avtalsmässigt innan dess. om man kan ångra sig fram tills man åker till besiktningen?

Om du inte har bråttom att bli av med bilen och/eller är i akut behov av pengar, så låter det ju klokare att avvakta lite och kolla runt lite mer. Cardrop är förmodligen inte den bästa lösningen för alla, allting beror på tillgång och efterfrågan. Kan ju vara så att nån annan handlare har en kund som har eftersökt just en sån typ av bil som du har, då har ju handlaren en ganska säker affär och är då rimligtvis beredd att pröjsa dig bättre. Kanske värt huvudvärken att sälja själv via Blocket, det kan bara du avgöra. Ett tips då är att kolla vad andra liknande bilar ligger ute för och lägga dig kanske 5-10k under om du vill bli av med den hyfsat snabbt.

1 gillning

Har du kollat kvd? Där kan du lägga ut den på auktion med ett reservationspris om de inte köper den av dig.
Sålde min bil på auktion där och fick betydligt bättre betalt än via visöljerdinbil även efter att kvd dragit av provisionen. Var också smidig att ha att göra med dem.