Så många 4G-mobiler blockeras när de inte längre kan ringa 112

Från sajten:
image
Mobilen på bilden kan inte alls ringa med 4G och slutar därmed fungera när 2G-nätet släcks ner. För övrigt ser den inte ut att fungera överhuvudtaget.

Med start den första december börjar Telenor, Telia och Tre och stänga av 2G-nätet. Detta innebär att uppkopplade prylar, bilar och mobiltelefoner som använder 2G och 3G slutar fungera. Telia håller uppe sitt 2G-nät fram till årsskiftet 2026/2027 och därmed är kunder till Telia inte påverkade i detta nu.

Mobiler med 4G för data men 2G för röst sluta fungera av sig självt

Mobiltelefoner som inte stödjer 4G slutar fungera i takt med att nätet släcks ner. Men det finns mobiltelefoner som stödjer 4G för datatrafik men inte för röstsamtal (se lista längst ner). Dessa kommer också sluta fungera för röstsamtal.

Mobiler med 4G för data och röst men 2G för 112 spärras av operatörerna

I detta sammanhang finns alltså det alltså en tredje kategori mobiltelefoner. 4G-mobiler som det går att ringa med förutom till ett nummer: 112. Dessa mobiltelefoner får inte längre verka i näten enligt Post och Telestyrelsen (PTS). Detta för att inte skapa falsk trygghet där det går att ringa i normalfall men inte om olyckan händer.

Dessa måste mobiloperatörerna spärra. Även här finns det varianter – de som inte kan ringa 112 alls och de som kan ringa 112 om simkortet tas ut.

De första som inte kan ringa 112 alls måste spärras och göras obrukbara i näten 2 februari 2026. De som kan ringa 112 om simkortet tas ut spärras redan i morgon den 1 december 2025.

Detta har vållat en hel del kritik och osäkerhet men de personer som är drabbade har fått information från sina operatörer. Lösningen är att antingen köpa ny telefon eller att byta till Telia.

Vi har inte kunnat få svar på vilka modeller det gäller utan operatörerna menar att det är så specifika fall så att det skulle skapa mer förvirring. Men för Telenors fall, som varit snabbast, mest öppna och transparenta, rör det sig om runt 3500 mobiltelefoner av 3 000 000. Alltså runt 1-2 promille.

Det handlar delvis om äldre mobilmodeller, men också om mindre vanliga varianter där beteendet kan påverkas av en kombination av modell, programvara och operatör. I flera fall är det bara en enskild kund som använder just den modellen. En sådan lista blir därför både lång och svår att tolka och riskerar dessutom att bli missvisande när information uppdateras. Därför publicerar vi inte den. Vi kontaktar alla berörda kunder direkt.” – Boel Bengtsson, Kommunikationschef Telenor.

Tele2 har inte heller velat svara på exakta modeller och de vill inte heller berätta hur många mobiler det rör sig om eller hur många abonnenter de har men enligt senaste kvartalsredovisningen rör det sig om strax under 4 miljoner vilket indikerar att Tele 2 bör ha mellan 4000 till 5000 kunder vars mobiltelefoner är drabbade.

Tre har inte haft möjlighet att återkomma under helgen men bolaget har strax under två miljoner abonnenter vilket ger ytterligare runt 2000-2500 enheter.

Totalt rör det sig alltså om runt 10 000 av runt 8 miljoner mobiltelefoner. Exakt vilka det gäller vet vi inte men det får kunderna reda på direkt från operatörerna.

Till det kommer alla med följande mobiltelefoner automatiskt sluta fungera då de inte kan ringa med 4G överhuvudtaget:

• Doro
    • 1350 –> 1380
    • 2414/2424
    • 507/509/516/621
    • 520X/530X/540X
    • 5030/5516
    • 608/609/615/624/631
    • 6030/6040/6041/6050/6060
    • 6520/6525/6530/6531
    • 6620/6621
  • iPhone
    • 4/4S
  • Nokia‍ ‍
    • 100/105/130/301
    • 100/105/130/301
    • 1110i
    • 1208
    • 3310
    • 3720
    • 6310
    • C2-01
  • Samsung
    • Xcover 271
    • Xcover 550
    • GT-E1150
    • GT-E1200
    • GT-E1080
    • GT-S5610
    • Galaxy Trend Plus
  • Huawei
    • F616
    • F617
    • F656
    • F685
    • FC612E
  • Sony Ericsson
    • J108i
  • Catepillar
    • CAT B30

Källa

Var ju bara skitgamla lurar på den listan, frågan är hur många som ens lever och används dagligen ännu.

Det mest intressanta är ju gränsområdena, köper inte att operatörerna kan ge en lista, borde gott gå att lämna en generell lista utan alla edgecase, det kanske Teknikveckan kan fixa å andra sidan. :blush:

Tydligen säljs det fortfarande mobiler som inte kommer att fungera. Otroligt att de säljs kan jag tycka

Men vet vi det? Kan ju varit Swappie eller Blocket etc

Ser ut som en Nokia 6300 4G och den kanske inte har VoLTE emergency och då blockas den för nödsamtal. Säljs fortfarande. Sony Experia 5 II är i och för sig 5 år gammal men var ändå ett flaggskepp. Motorola G52 är med ute ur leken 3 år gammal. Så detta är ju ett problem

Ingen fara, bara bakåtsträvare och snålvargar som råkar illa ut. :joy:

Man kan skoja bort det. Men att det säljs produkter som inte klarar 112 i alla lägen kan jag tycka är fel :blush:

2 gillningar

Jo men är detta ett problem egentligen? Man måste väl kanske vara lite med i matchen och ha en skaplig modern lur om man ska kunna använda den i ett modernt samhälle? Alla teknik saker blir ju omoderna med tiden så man kan ju inte räkna med att de håller hur länge som helst. Tittar man på t e x iPhone så är det ju bara 4/4S som inte fungerar och dessa släpptes för 15 år sedan.

1 gillning

Men då det står 4G i namnet på mobiler som uppenbarligen fortfarande säljs så tycker jag att det kan vara missvisande oavsett hur gammal en iPhone må vara :blush:

Det gäller väl bara tidiga telefoner med 4G om jag fattat detta rätt. Sen är det väl säljarens uppgift att upplysa om detta om det inte är en privatperson som säljer. Sen vad det gäller 112 så kan det väl inte nås från hela Sverige ändå med en mobiltelefon, är det radioskugga så hjälper det ju inte med en iPhone 17.

Men som sagt jag tror inte detta kommer att bli ett direkt problem då det inte är så många telefoner i bruk som kommer att drabbas.

Jag håller inte riktigt med dig. Det blir ett problem för den individ som drabbas och det räcker.

Är det så att man fortfarande säljer mobiler med dessa problem så är det - med förlov sagt - för djävligt.

Och om sådana telefoner gick att köpa för tre veckor sedan så tycker jag att det är anmärkningsvärt. Det är rimligt att enskilda konsumenter ska ha en sådan detaljkunskap.

Samtidigt som det är häpnadsväckande att PTS inte hade kunskap om problemet.

1 gillning

Som sagt säljer företag måste de ju upplysa om detta, jag vet inte om det säljs några nya telefoner idag som då inte fungerar efter årsskiftet. En privatperson som säljer har ju samma läge som en privatperson som köper, vet de inte om vad som gäller är det ju svårt att lasta bara säljaren. Köper man en "gammal" produkt så bör man kanske kolla att den kommer att funka. Jag var ju tvungen att byta mitt hemlarm som skulle slås ut, inte fan gav Securitas någon rabatt på det nya och det gamla är bara att slänga. Så har man en utgången produkt är det nog bara att köpa läget tyvärr. Sen vad det gäller 112 så fungerar ju inte telefonen att ringa vanliga samtal med heller så det borde ju indikera ägaren att den måste bytas ut.

Har för mig att Doro sålt telefoner som inte klarar 3G så sent som de sista 2 åren :man_shrugging:t2:

Skulle vara intressant att veta hur många som är i omlopp. Tittar man idag på Doro lurarna de säljer så står det 4G på alla.

Nej det stämmer inte. Det handlar om VoLTE emergency och inte SIM kort. Dvs det finns troligen billiga mobiler som det står att de funkar med 4G på SIM men som inte har VoLTE emergency

– Situationen som vi riskerar att stå inför är att du har användare som kan ringa helt vanliga samtal, exempelvis för att beställa en pizza. Men om du sätter pizzan i halsen så kan du inte ringa 112 för att få dit en ambulans. Och det är den situationen vi vill undvika.

Så här skriver Doro på sin hemsida:

Har du köpt din telefon för några år sedan, då finns det en möjlighet att den endast fungerar med 2G eller 3G. Ju äldre desto större risk. Finns den med i listan nedan behöver den bytas.

Är du osäker vilken modell du har får du gärna kontakta vår support på telefon 0771861100 eller e-post: [email protected]

Det finns mycket information på nätet om hur detta kommer att påverka dig, här är en sida som har bra information: Byt Nät Nu (bytnat.nu)

Har du någon av dessa äldre Doro-telefoner behöver du byta ut den innan näten stängs ner:

326IGSM
332GSM
334GSM
334GSM IUP
338GSM
341GSM
345GSM
409GSM
409S GSM
410GSM
Doro 1360
Doro 1362
Doro 1370
Doro 1372
Doro 1375
Doro 1378
Doro 1382
Doro 1385
Doro 2404
Doro 2414
Doro 2415
Doro 2424
Doro 5031
Doro 540X
Doro 5516
Doro 5517
Doro 6031
Doro 6038
Doro 6041
Doro 6050
Doro 6051
Doro 6061
Doro 6520
Doro 6521
Doro 6526
Doro 6530
Doro 6531
Doro 6621
Doro Liberto 650
Doro PhoneEasy 505
Doro PhoneEasy 507
Doro PhoneEasy 507S
Doro PhoneEasy 508
Doro PhoneEasy 509
Doro PhoneEasy 510
Doro PhoneEasy 515
Doro PhoneEasy 516
Doro PhoneEasy 520
Doro PhoneEasy 530X
Doro PhoneEasy 605
Doro PhoneEasy 608
Doro PhoneEasy 609
Doro PhoneEasy 610
Doro PhoneEasy 612
Doro PhoneEasy 614
Doro PhoneEasy 615
Doro PhoneEasy 621
Doro PhoneEasy 622
Doro PhoneEasy 624
Doro PhoneEasy 631
Doro PhoneEasy 632
Doro PhoneEasy 715
Doro Secure 580
Doro Secure 580 IP
Doro Secure 580 IUP
PRIMO 215
PRIMO 305
PRIMO 401
PRIMO 405
PRIMO 406
PRIMO 805
SC1230
SC1330
SC1550
SX1567

Ja men har de VoLTE emergency?

Jag vet tydligen för lite om detta och orkar inte grotta ner mig mer i denna soppa.

Ser till att jag själv har en lur som funkar och nöjer mig med det.

Over and out.

Vet inte om det någonstans har nämnts vad VoLTE betyder? Voice over LTE = röstsamtal över 4G

Ja det kom för typ 12-13 år sedan i flaggskepp. Men tog ordentlig fart hos ledande tillverkare 2022-2023 när man visste om att vi skulle hamna här. Då skapade man att om man inte har täckning kan man ringa nödsamtal även med VoLTE. Vi alla har ju någonstans fått endast nödsamtal på luren även om det är mer sällan idag.

Men vissa tillverkare (gäller ju även bilar fast inte nödsamtal) fortsatte utan sätta in denna funktionen för nödsamtal. Dvs en 4G mobil kan inte ringa vid vissa tillfällen 112. Vilket är väldigt förvirrande för kunder. Damen i SVT inslaget som jag uppfattar det köpte nyligen en mobil med 4G på lådan men inte VoLTE emergency

1 gillning