Så många 4G-mobiler blockeras när de inte längre kan ringa 112

Är inte grundproblemet att VoLTE inte är en ”riktig” standard?

Nej, varför tror du det?
VoLTE är en riktig standard och definieras inom 3GPP som definierar våra mobiltelefonistandards.

1 gillning

Som jag alltid säger standarder är bra , alla behöver minst en :slight_smile:. Problemet är ju att man inte implementerat standarderna i dessa lurar , och borde kunna lösas med mjukvara kan man tycka. Samtidigt tycker man att för att få blinka 4G lampan borde nödsamtal saneringen varit implementerad. Men för att gör saker enkel förväntade sig man att kunna göra fallback till dom äldre näten 2G/3G . Det går ju inte nu : Genvägar är ofta senvägar :slight_smile:

Kan tycka lite synd om konsumenten nödsamtal är en basfunktion ska alltid funka , oavsett vad, så att blocka ur dessa telefoner är rätt. Men synd att det drabbar 3:part, Hur många kan det handla om, vad hade det kostat dom att få ett erbjudande de ej kan motstå, för det kan inte handla om stora massor av användare?

Sen ska man veta att det finns mycket av funktionalitet som är standardiserad men som aldrig kommer ut på marknaden. Just nu skulle jag vilja se 5G lurar som kan köra autonomt utan basstation / eNodB men jag tror dom bara finns på pappret :slight_smile: (Men hittar ni någon så hojta :slight_smile:

//Daniel

Verisure var lite fula och gömde problemet genom att erbjuda oss ett uppgraderingspaket med ny basstation, kameror, magnetkontakter och batterier. Vi fick bra rabatt fast det kostande en del. Det var ju en okej deal, fast man undrar vad som händer med de kunder som inte nappade. Deras basstation kommer ju snart att kopplas bort och hela Verisures affärsidé bygger på att larmcentralen ska ta emot larmen. Möjligen tvingas de över till LAN-uppkoppling.

1 gillning

Om mobilen blir blockad av tele2 telenor tre byt opratör eller ta ut sim kortet

Då ska man kunna ringa 112 om jag inte minns fel

Telia 2g nät kommer finnas til 2027

Men GSM är ju ett måste i larm idag. Annars är det ju bara att bryta strömmen.

1 gillning

Då får man inte glömma att alltid ha med sig den lilla trycka-ut-simkortshållar-pinnen. Annars blir det jobbigt…

Kände samma sak när jag läste denna tråd. Hjärnan orkade inte ta in infon riktigt. Man byter telefon tillräckligt ofta så detta kommer inte drabba mig ändå.

3GPP är en stor standard och allt är inte "mandatory". Rätt mycket är optionella features som systemleverantörer och mobiltillverkare själva kan välja att implementera.

När det gäller 5G lurar utan eNodeB så finns det redan eftersom 5G lurar inte kör på eNB utan kör på gNodeB (gNB).

Och vad betyder då gNB? "Next Generation Node B". De fick slut på fantasin när 5G skulle defineras så det blev NG (Next generation) med NR (New Radio)

Men om jag svarar seriöst på din fundering så tror jag att ett mobilnätverk utan basstationer (där UE:arna själva bygger ett nätverk) ligger långt, långt borta - speciellt för oss som bor lite glesare. Det är en ouppnåelig dröm.

1 gillning

Håller helt med dig, tycker det är dock intressant konceptuellt. Dok tror jag det är för svaga drivkrafter för det för att det verkligen kommer annat än på papper : tycker denna var intressant Who Needs Basestations When We Have Sidelinks? | IEEE Communications Society .

//Daniel

1 gillning

Det riskerar ju att drabba dig om det är DU som ligger avsvimmad på marken och personen närmast tillhands inte kan ringa 112 med sin mobil.

1 gillning

Är inte telefonen på bilden en iPhone 5S? Den bör väl funka?

Detta blev lite roligt. Jag har en herrans massa lurar som fungerar utmärkt rent elektriskt.

• Samsung S25FE, huvudlur med BankID och Telenorabbonnemang. Android 16.
  • Samsung A55, reserv med BankID och Comviq kontantkort. Android 16.
  • Motorola G52, reserv med BankID och Comviq kontantkort. Android 13.
  • Xiaomi Poco X3 pro, dammsamlare utan kort. Android 13.
  • Xiaomi Mi A1, används som väckarklocka med Comviq kontantkort. Android 9.

På dessa har jag fått varningen om spärr på Motorolan och den köptes för lite drygt 2 år sedan. Den är inte spärrad idag 2/12 så jag antar att den fimpas i februari. Den har VoLTE verifirerat genom att ringa 225. Jag har fått varningen på A1-an men den har inte 4g alls så den fimpas automatiskt men det gick nyss att ringa 225 på den och rösten sa att de sista masterna stängs 9/12. Har nu flyttat kortet i väckarklockan till Pocon så får vi se, ett ring till 225 sa att den har VoLTE och ska funka framåt. Får flytta BankID till den.

Vad är 225 för nummer?

Jag blev nyfiken.

Finns det någon lista på 4G-lurar som kommer sluta funka?

Jag har en lur med Telia (iPhone 14) och en jobblur med Tele2 (iPhone SE gen2) och ingen av de två verkar bry sig, eller ja, telialuren har ju två år kvar men räknar kallt med att en 14 kommer funka om en SE2 gör det.

Har en iPhone 6S hemma som ”backup” och en gammal IPhone X, om dom dör kan man ju slänga dom men är ju najs att veta först.

Det är ett nummer hos Comviq (Tele2) man kan ringa där en röst berättar vilken teknik man ringer med. Har inte kollat om de andra operatörerna Tre och Telenor har liknande.

1 gillning

Telenor / Vimla har ett SMS-nummer 222. Skicka texten 4G eller 5G så får du svar.

Jag köpte Nokia 3210 mobiltelefon hos Power i höstas.
Det står att mobilen ska ha 4G.
Jag fick nyligen information från comviq att mobilen kommer att blockeras och att man inte kommer kunna nå 112 efter att 2G och 3G nätet har släckts ner trots att den har 4G.
Man blir lurad, mobilen kommer att sluta fungera!
Obs, köp inte denna mobil.
Har kontaktat Power men dom hänvisar mig till Power butik för att se över om de kan erbjuda någon eventuell lösning men dom kan inte garantera det.

1 gillning

Känns som en reklamation. Skulle vara intressant vad som händer om man driver det.

Men om telefonen är oanvändbar innan garantin gått ut borde det vara ett solklart reklamationsärende.

1 gillning