Så löser du trådlös CarPlay i bilen

Säljs det fortfarande bilar utan trådlös Apple Carplay/Android Auto? Känns ju som att detta borde vara ett ickeproblem numera.

Polestar 2, carplay via USB-C till telefonen. Funderar på att hitta en kabel med vinklade kontakter eller en bluetooth-adapter med USB-C.

Ja, bland annat har alla nyare Kia och Hyundai med den större infotainmentskärmen enbart trådbunden Android Auto och Apple CarPlay. Enklare modeller från samma tillverkare har trådlös Carplay/Auto. Lite oklart vad det beror på. Ryktet säger att all hårdvara som krävs redan finns i bilarna, vilket skulle kunna innebära att en mjukvaruuppdatering skulle kunna lösa problemet.

Trådlös Apple CarPlay kommer till Hyundai och Kia. Snart.... | Feber / Bil

Risigt ändå. Tycker det borde vara lika självklart som AC i bilen nuförtiden. Finns ju inget smidigare än trådlös CarPlay. Sedan det kom, har jag aldrig använt inbyggd GPS i bilen, waze är grymt.

Jag håller med om att det oavsett anledning är dåligt. Men ett större problem än avsaknaden av trådlös CarPlay är ju ett dåligt infotainmentsystem. Om bilens system hade hållit måttet hade man inte behövt CarPlay eller AA. Tesla har väl inte CarPlay/AA överhuvudtaget, om jag minns rätt?

Även om min bil skulle uppdateras med trådlöst CarPlay kvarstår problemet att vissa funktioner enbart fungerar med bilens inbyggda navigationssystem, tänker främst på förvärmning av batteriet och vägvisning i instrumentklustret. Så trådlöst är inte hela lösningen.

Men alla har väl inte senaste årsmodellerna av bilar heller?

Min är av 2015 årsmodell

Alla har nya bilar här sen gammalt. :joy::joy:

Igår när jag åkte från Norge så slet jag ur den trådlösa adapter för CarPlay och körde med sladd.
Dels för det irriterande momentet att fel telefon ansluter sig,dvs min frus,till adapter. Och jag vill ha telefonen fulladdad när jag kommer fram.
Så korta resor då är trådlös CarPlay bra men inte på längre. Då använder jag kabel oftast.

1 gillning

De flesta nyare bilar har ju Qi-laddare. Så behöver man ladda o inte vill kabla så kan man ju bara slänga luren på Qi plattan.

Kanske det inget jag har i min bil så det är inte aktuellt för mig.

1 gillning

Jag har en liknande lösning, Re-stream från Eftermontering som jag köpte 2020. Lite buggar i början men överlag fungerar det bra men samma lilla lagg som du beskriver. Och tydligen significant sämre ljud när man pratar i telefon men det gör jag så sällan.

I övrigt håller jag med om att trådlöst CarPlay främst är tilltalande på kortare resor, kör man längre vill man iallafall ladda telefonen och det är inte det minsta irriterande att ta fram den ur fickan och sticka in en kabel.

1 gillning

Jag köpte en VW anpassad in dash radio från Xtrons med trådlös Car Play. Funkar bra för det mesta men kan behöva ansluta ett par gånger ibland innan den funkar. Kör även med en Brodit hållare med en original Mag Safe laddare vilket är perfekt om man kör länge med navigationen.

1 gillning

Trådlös CarPlay, vad ska man ha för enhet då?
Är trött på vår Kia där det strular med kabel 3 av 5 gånger

3 gillningar

Typ AI box skulle jag rekommendera. Men finns billigare som BARA gör trådlös Carplay

https://www.amazon.se/Ottocast-CarPlay-Picasou-wireless-Wireless/dp/B0BN1SHKVL/ref=mp_s_a_1_33?crid=227ZZO2SA1MJ7&keywords=ai+box&qid=1689523896&sprefix=ai+box%2Caps%2C194&sr=8-33

2 gillningar

Kör Carlinkit 4.0 enligt inlägg 34. jag är nöjd så här långt

3 gillningar

Jag har beställt https://www.aliexpress.com/item/1005005543419363.html får se hur det fungerar. Ingen användning av android auto :racing_car:

1 gillning

Fick den nu, verkar göra det den ska. Inte gjort något mer test än att köra till butiken och då kopplade telefonen upp utan problem.

Ska se lite hur den beter sig när sambons telefon kommer in i ekvationen också, uppdaterar då :upside_down_face:

4 gillningar

Några fler som har köpt adaptrar för trådlös Carplay? Börjar kolla lite nu för ni med en iPhone 15 PRO Max så blir det ohållbart med sladd. Då frun har liftning kabel och jag usb v. Blir att byta kabel i bägge ändar hela tiden om man inte köper en med flera ändar i. :man_shrugging:

Kollat lite på några. Någon som har erfarenhet an Ottocast? Eller annan som kostar Max 800-000?
Hur fungerar det för olika användare? Lätt att byta? Ibland sitter vi båda i bilen eller även kidsen, hur bestämmer man snabbt vilken telefon som ska vara kopplad till carplay? Är det menligt blir det lika bra att fortsätta härket med kablar.

Ljudet på musik? Försämras det?tänker bluetooth drar ner kvaliten? Verkar inte som donglarna kör Wi-Fi förutom vid parning?

Min körde bluetooth vid parning sedan wifi. Gissar att alla som erbjuder trådlös AirPlay fungerar så.

Jag har kört den här dongeln i ca 1 år och den har funkat bra. Lite fördröjning märker man när man t.ex. byter låt osv. men att navigera på hemskärmen och kartor känns snabbt och bra. Ibland blir det anslutningsfel (väldigt sällan) men det upplevde jag även med kabel. Har en Volvo V60.

Hyrde en VW Polo nyligen som hade inbyggt trådlöst CarPlay, bara ansluta som vanlig Bluetooth och sen hoppade det igång väldigt enkelt. Lite surt att Volvo inte har trådlöst som standard när en "hyr-polo" fixar det...