Så löser du trådlös CarPlay i bilen

Några här som testat denna en längre tid? Funkar det bra?
Ansluter telefonen automatiskt till den när man väl anslutit första gången?

Japp, den ansluts automatiskt.

1 gillning

Vilken trådlösa carplay är snabbast och ett schysst pris….

For god sake läs i tråden alt sök i forumet. Frågan är redan besvarad. Finns länkar eller vill du att någon ska sammanfatta priserna åt dig?

2 gillningar

Eftersom du inte ska köpa något mer på ett helt år så har du god tid på dig att göra efterforskningar.

5 gillningar

Haha :joy:

Vad gäller idag? Funderar på att byta till en radio med Carplay och kollade runt efter en trådlös adapter. Har vi några användare här som kan rekommendera någon vettig sådan?

Denna använder jag med min iPhone. Fungerar bra.

1 gillning

Jag har denna sedan i höstas, den kopplar upp på min golf-17 och fungerar. Den kan dock bråka lite vid uppkoppling men till slut har den alltid lyckats. Till dess försvar så har det inte fungerat felfritt med kabel heller. Någon gång i månaden så misslyckades kabel alltid, funkat nästa gång jag använde bilen.

Kom troligtvis med åsnekärra från kina för det tog nog en månad innan jag fick den :wink:

1 gillning

Försökte luska runt lite men det verkar inte som om de säljes i Sverige.

Jag har en sån här: Trådlös CarPlay-adapter för Audi/Volvo/VW mm. - re-STREAM C2A ® (Gen. 2)

Funkar ok men klart sämre än med kabel. Lite laggigare interface och sämre ljudkvalitet vid telefonsamtal, men kopplar upp sig relativt snabbt och relativt felfritt. Utmärkt vid kortare sträckor till och från jobbet. Åker man längre vill man ladda telefonen iallafall.

1 gillning

Jag har ju redan MagSafe laddare/hållare i bilen så därför vill jag slippa kabeln. Vet inte vad som sker om man laddar både med MagSafe & kabel samtidigt.

Vidare så finns det ju lite olika former av anslutning i enheten typ App Connect, Smartlink, Carnet vilket kanske påverkar funktionen och om adaptern är anpassad för det systemet. Jag vet inte just nu vilket system enheten har som jag är intresserad av har, försöker att utreda detta.

Om bilen har CarPlay med kabel (USB) kommer alla trådlösa adapter som har USB fungera.

2 gillningar

Tackar. Tillverkaren har tydligen en adapter för 2000, kanske smartast och ta den. De andra jag hittar i Sverige ligger runt 1500 & uppåt.

Howdy! Dags för en uppdatering av tråden

Jag installerade igår Carlinkit 4.0. Går att få för omkring 1.100 på Amazon. Jag ser nu att det även finns en 5.0 ute men har ingen aning om vad som skiljer.

Så här långt är jag väldigt nöjd

Installationen var plug'n'play. Plugga in, godkänn enheten som CarPlay enhet och färdigt.
Sedan bara att koppla ihop telefonen via bluetooth som förväntat.

Allt verkar fungera. Uppkopplingen sker på ca 35 sekunder från det att jag slår på tändningen tills musiken spelar.

Det sker i två steg. Först så ber enheten dig att parkoppla på BT via en splash screen. Sedan så frågar den om den ska parkoppla med min telefon via nästa spash screen.

Och sedan så är den uppkopplad och igång. Jag behöver inte svara på något.

Möjligen märker jag en liten fördröjning när jag byter musik. Spelaren markerar den nya låten och sedan dröjer det någon sekund innan den spelas men det är försumbart

Ska se hur uppstarten påverkas om vi har två Parkopplade telefoner. Det är intressant.

enheten är liten och lättgömd. Min bil har ett uttag för mugghållare som inte används, den passar perfekt där

Liten bil (MX-5) och bra ställe att gömma enheten på

Splash screen vid uppstart innan den väljer uppkopplingen

3 gillningar

Jag tror det är en Carlink jag också har, är dock lite äldre än din tror jag köpte den hösten -21. Den är lite märklig, kopplar alltid upp utan problem när bilen stått ”länge”. Slår jag av bilen och startar igen inom någon halvtimme så är det ofta lite meck innan den kopplar upp sig igen. Ibland så startar bilens infotainment om innan den lyckas. Men, även om den strular så slutar det alltid med att den kopplar upp.

1 gillning

Jag ska prova det där. Igår så gick det snabbt men då fanns BT kopplingen kvar.

Det var underbart skönt med trådlöst. Enda nackdelen är väl att telefonen inte laddas men jag har kvar en sladd för längre resor

Kan tycka att det drar en del batteri också vilket inte är så konstigt då de kommunicerar via Wi-Fi.

Toppen, kan man välja annan startmusik än Pärleporten?

Måste man godkänna CarPlay-"kopplingen" varje gång man kliver in i bilen?

1 gillning

senast så drog den igång Downtown Train av Bruce :slight_smile:

Nej, du behöver inte koppla upp eller godkänna något manuellt. Uppkopplingen går automatiskt men du får en chans att välja något annat än grundinställningen

1 gillning