Så löser du trådlös CarPlay i bilen

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sa-loser-du-tradlos-carplay-i-bilen/

Genom en liten brygga som du kopplar in i bilens USB-kontakt kan du nu få trådlös CarPlay till en rad bilmodeller. Kravet är att CarPlay är tillgängligt i bilen från början och inte installerats genom en tredjeparts eftermarknadsinstallation.

De tillverkare som stöds är för närvarande Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Porsche, VW, Skoda, och Seat. För de tre sistnämnda krävs krävs Discover Pro/Columbus navigationssystem.

Du köper adaptern via eftermontering.se och priset är 1995 kronor.

2 gillningar

Kul , för de som har nytta av den.

Med vänlig hälsning
Besviken golfägare :face_with_rolling_eyes:

Inte CarPlay installerat?

Jo, men inte kartorna
Gissar att vi är rätt många som inte förstår varför man skall ha det när man har carplay :thinking:

Ah, trist!

Instämmer då även jag är golfägare med CarPlay men utan navigationssystem :pensive: Kanske tur för plånboken dock…

Ahhhh vill ha!!! Skit att det inte funkar till Kia :disappointed_relieved:

Inte testat själv, men här är en annan lösning :slight_smile:

Jag kör CarPlay sedan länge i min Skoda, utöver bilens inbyggda nav, men jag känner att detta är på tok för dyrt sett till vad det ger. Personligen hade jag kanske kunnat tänka mig att ge kring femhundringen för en sådan dongel men aldrig 1500-2000 kr.

1 gillning

Tycker det är en smal utgift jämfört med bil och mobil, men vi är alla olika.

Felaktig jämförelse.

Den ska ju självklart göras mot vinningen jämfört med att köra kabel för att få CarPlay. Där tycker jag då att det är för mycket pengar bara för att slippa stoppa i sladden, som dessutom ger laddning samtidigt.

Min jämförelse är väl min egen så att säga :slight_smile:

1 gillning

Du responderade på mitt inlägg och därmed insinuerade att du inte alls tyckte det var dyrt eftersom en telefon och bil är mycket dyrare. Detta trots att dessa utgifter inte har någon betydelse i detta sammanhanget utan att alternativet till att köpa denna dongeln är att köra med kabelanslutning. Hänger du med? :slight_smile:

1 gillning

Jag bara tetas lite :slight_smile:

Då så :wink:

Jag har väntat på att nåt sån’t här skulle dyka upp. Hoppas det kommer till fler bilmodeller.

Jag skulle lätt spendera 2K för att få wireless CarPlay i min Mazda. Men huruvida det är värt det beror såklart på hur man använder bilen. För mig som kör relativt korta sträckor i huvudstaden hade det varit väldigt smidigt att slippa koppla in telefonen med kabel.

Gillar inte att det är krav på nav :disappointed:

Jag mejlade eftermontering.se och frågade om det fanns planer att implementera stöd för Mazda och fick svar från dom att dom hoppas kunna inkludera fler modeller med mjukvaru-uppdateringar.

Jag mailade Eftermontering och frågade om Nissan Leaf och de sa att de inte testat. De tyckte jag skulle beställa och testa själv och skicka tillbaka om det inte fungerar. Kanske jag gör.

Fråga. Finns det extra bra trådlösa laddare för bil? Jag lägger ner mobilen i ett sluttade fack rätt in i bilen, som en liten grotta. Men trådlösa laddarna är ofta runda. Är det ändå en sådan rund som ni använder i videon? Det är knepigt att hitta enkla rektangualära, tänker jag.

Inte helt lätt att hitta men jag har kikat på några stycken på Amazon. Har ungefär samma utrymme i min Mazda 6.

1 gillning