Det har ryktats länge om att Apple kommer att göra en vikbar iPhone och det har till och med hittats spår av detta i Apples kod till operativsystemet iOS. Nu har en person gjort en modell av de påstådda läckta CAD-ritningarna på iPhone Fold. Som ni kan se på bilderna ovan och nedan är den lite mindre än många andra vikbara telefoner och den påminner lite om en Pixel Fold som får barn med en Microsoft Surface Duo.
På baksidan av enheten ser det ut att bli två kameror och proportionerna ser väldigt off ut så frågan är om detta verkligen kan stämma. Nedan kan ni även se hur den ser ut bredvid en Pixel 8 Pro. Om du har en 3D-skrivare hemma så kan du skriva ut den själv för att känna och klämma hur den ligger i handen. Den finns att ladda ned på MakerWorld. Vad tror ni, kan detta vara “the real deal” eller är det bara ett rykte som inte kommer att stämma?
Mycket märkligt att Apple väljer ungefär samma format som Pixel Fold. Just Pixel Fold fick ju inga bra recensioner just pga den vida och låga ytterskärmen. Om nu detta stämmer dvs. Dessutom är det ju intressant för vem en iPhone Fold vänder sig till. Mjukvaran är även den av stor betydelse. Spännande
Tippar också på att det är en ganska meningslös produkt, precis som Samsung Fold. Cool på pappret, men inte så cool i verkligheten när man får göra avkall på batteri/kamera/crease.
Men Samsung gör ju rätt stor skillnad på sina tre vikbara. Fold är business. Flip är för de som vill ha ett behändigt format och Trifold är media och även business. Men detta pass format är ju inget av dessa. Vi får se.
De som testar Trifold just nu och fått tag på ett exemplar är ju förvånansvärt positiva
Ryktena kring Apples första vikbara iPhone fortsätter att hagla och nu är det användaren ”Instant Digital” som påstår sig sitta på en hel del information om designen. Enligt användaren kommer volymknapparna sitta på ovansidan av enheten men placerade till höger precis som på iPad mini. Strömknappen ska även husera Touch ID samt Camera Control och den kommer som på alla andra iPhones sitta på högra sidan av enheten.
Selfiekameran ska enligt ryktet ha ett kamerahål i skärmen och på baksidan av telefonen kommer ett kamerasystem likt det i iPhone Air att finnas samt mikrofon och blixt. Kamerafältet på baksidan ska dock vara helt svart och telefonen kommer i ett vitt eller silvrigt utförande samt ytterligare en färg. Det sägs även att telefonen kommer att utrustas med det största batteriet som någonsin har suttit i en iPhone och om detta stämmer återstår att se i höst.
Prislappen kommer nog bli ganska saftig. Men renderingarna är ju snygga iallafall. Formatet verkar vara mer lik Google Pixel Fold än Galaxy Fold, vilket jag tror är ett vettigare format. Den stora frågan som man ställer sig är om Apple har löst det där med creasen. Det är iallafall för mig en stor dealbreaker.
FaceID är ingen dealbreaker för mig, kan nästan tycka att det vore uppfriskande att gå tillbaka till TouchID. Funkar ju bra på Mac exempelvis. Jag har min iPhone liggandes på skrivbordet 90% av min arbetsdag, kan man låsa upp den antingen med Apple Watch (som på Mac) eller via TouchID utan att ta upp den om man bara ska kolla någonting snabbt så vore det bättre än FaceID för min del.
Tånker inte bara på att låsa upp, utan varje gång man ska öppna appar, eller autofyll av lösenord, som kräver Face ID. Tänker inte gå tillbaka till tummen.
För mig vore det inte ett problem, men vi tänker nog olika. Jag tycker det är ett större problem att de inte verkar ta bort kameraknappen. Den tar onödig plats och bidrar inte till något. Gör hellre om den till en extra genvägsknapp som man själv kan välja vad den ska göra.
Apple uppges jobba vidare med vikbara iPhone-modeller. Förutom en större bokliknande variant lik Galaxy Z Fold ska de även ha testat en mindre clamshell-modell i stil med Galaxy Z Flip och Moto Razr. Uppgifterna kommer från källor i leverantörsledet och har uppmärksammats av MacRumors. Enligt tidigare rapporter väger Apple fortfarande sina alternativ. En flipmodell är långt ifrån garanterad och sägs bero på hur väl den första vikbara iPhonen tas emot. Planerna kan alltså ändras innan någon officiell lansering blir aktuell.
Om Apple planerar att släppa en vikbar iPhone till 2026 borde läckorna snart dugga tätt. När nya modeller går in i produktion brukar komponenter, CAD-ritningar och chassidumpar snabbt nå nätet. iPhone 18 Pro har redan börjat dyka upp i olika former, men kring iPhone Fold är det helt tyst. Det enda som synts är uppgifter från tidiga prototyper men inget som tyder på att någon massproduktion är på gång.
För en höstlansering behöver produktionen starta senast i sommar. Än så länge finns inga tydliga tecken på det. Samtidigt har rykten om interna tveksamheter och alternativa vikbara projekt cirkulerat i flera år. Frågan är om Apple finslipar i det tysta eller om planerna på en vikbar iPhone skjuts upp.
Nu får vi ännu mer information och rykten om den kommande iPhone Ultra. För ungefär en vecka fick vi uppgifter om att namnet på Apples kommande vikbara mobiltelefon kommer att vara iPhone Ultra, något som vår våra plånböcker att bli rädda. Enligt Mark Gurman på Bloomberg så kommer skärmen både vara mer hållbar och ha en bättre kvalitet än konkurrenterna, vilket låter lite konstigt eftersom vissa konkurrenter har sålt vikbara telefoner i flera år nu.
Vecket eller skarven ska också vara mindre synlig och störande när telefonen är uppfälld, något som vi brukar störa oss på med de vikbara telefonerna som finns ute idag på marknaden. Iphone Ultra tros öppnas som en bok och ha en skärm på 7,7 tum när den är öppnad och en skärmstorlek på 5,3 tum när den är hopfälld. Det ska bli spännande att se om denna telefon ens kommer att släppas i höst och hur pass bra de kan gömma vecket i skärmen.
Apple uppges arbeta på en vikbar iPhone Ultra och den kan bli precis vad MagSafe behöver. MagSafe har funnits i flera år och är populär för laddning, bilhållare, plånböcker och stativ. Men utvecklingen har gått ganska långsamt framåt. De flesta tillbehör är ofta skal, laddare och små magnetprylar.
MagSafe lanserades efter att Apples mer ambitiösa AirPower aldrig blev av. Där skulle vi kunna lägga flera Apple-prylar på en laddplatta lite hur som helst och få den att ladda alla våra prylar. Det blev för svårt för Apple att tillverka AirPower utan problem och de lade ner projektet. MagSafe blev enklare, fungerade bättre och blev snabbt en del av iPhone. Men den stora idén om ett växande tillbehörsekosystem har inte riktigt blommat ut.
AirPower visades upp den 12 septemper 2017.
En vikbar iPhone kan ändra förutsättningarna. Med en större baksida och ny formfaktor får tillverkare mer plats att leka med. Det kan ge MagSafe-tillbehör som fungerar både när mobilen är hopfälld och utfälld, eller helt nya typer av hållare, laddare och moduler. Om Apples vikbara modell faktiskt blir av så kan den ge MagSafe en välbehövlig nystart.
Kan bara hålla med. Alex Blake på Tech Radar skriver ungefär så här:
"Min hyresvärd satte för några år sedan upp en väggkrok i hallen och förutspådde att mina gäster skulle komma på massor av fiffiga användningsområden för den. De flesta gästerna gillar att hänga upp sin jacka där, vissa en halsduk eller hatt. Så visst är kroken användbar men det verkar som om utvecklingen helt stannat av! (förutom något udda fall där gästen hängde upp ena änden av ett snöre för att dekorera hallen med ballonger mm.)
Nu har hyresvärden satt upp en krok på den dubbelt så långa väggen. Jag hoppas och tror verkligen detta kan starta en fantastisk utveckling av vad man kan använda en väggkrok till. Men jag har själv inget förslag eller någon aning. "
Apples vikbara iPhone har stött på nya problem under testerna, enligt läckaren Instant Digital. Det är framför allt gångjärnet som inte klarar Apples krav efter många öppningar och stängningar, vilket ska ha bromsat utvecklingen tillfälligt. Modellen ryktas att vara utrustad med en 7,8 tum stor vikbar skärm och ett pris runt 2 000 dollar. Apple tros använda så kallat Liquid Metal i gångjärnet för att minska slitage och göra konstruktionen mer hållbar än dagens lösningar.
Men Apple verkar ha kommit längre med skärmvecket, som länge varit ett problem för vikbara mobiler. Enligt uppgifter ska skärmen hålla sig nästan helt fri från synliga veck även efter längre användning. Trots problemen pekar flera källor fortfarande mot en lansering hösten 2026.