Ryobi trädgårdsmaskin (häcksax)?

I surbubblan skrev jag om att min häcksax gått sönder. En batteridriven som fungerat riktigt bra. Nu måste en nu införskaffas och det snabbt då grannarna klagar på vår häck. Jag har kontaktat två företag utan att de har svarat..:rage:. Då får man göra det själv. Om man har en häcksax vill säga...

Upptäcker att ett märke som heter Ryobi översvämmar marknaden. Någon som är bekant med det märket? Det sägs att det är mittensegmentet likt Bosch grön. Bra eller dåligt?

Ryobi-grejer jag använt (dragare/sticksåg/kap) har funkat finfint.

Bara åka till Bauhaus och köpa. :slight_smile:

1 gillning

Man är ju inte en trädgårdsmästare spå jag tänker att det borde duga åt oss. Den jag vill ha finns dock inte som paket, med batteri och laddare och när jag svängde förbi Bauhaus så sa den glade säljaren att det är enda nackdelen med Ryobi, att man i princip måste köpa deras paket annars blir det ofta väldigt dyrt. Och de har många paket, men inte just nu på den jag vill ha. Men Jula säljer näst bästa i paket till bra pris.

1 gillning

Jag har skruvdragare, grästrimmer och häcksax från Ryobi och är väldigt nöjd med samtliga. Har dock bara använt häcksaxen en gång. Ryobi blev väl stora just för att de var tidiga med att kunna använda samma batteri till olika maskiner.

2 gillningar

Enda erfarenheten jag har av Ryobi är en bensindriven trimmer jag har. Funkar så där stannar ofta och är svår att få upp varvet på. Fasta munstycken så förgasaren går inte att justera. Har inte tittat närmare på den då jag använder den typ en gång om året och det går ju att köra med den men inte helt smärtfritt.

1 gillning

Finns det någon anledning att funder kring detta med 36V vs. 18V? Är det större skillnader på olika märken/maskiner än vilken volt de kör på?

ja har en 8-10 verktyg , har inget o klaga på tror ja , de man ska tänka på e att de finns så
mycket ”paket” , så köp hellre en tex skruvdragare utan batteri och väska , lite dyrare blir de ju såklart , kollar man på nummerna på tex skruvdragaren så är de sällan samma maskin i ett paket för tex 995:- som om
man köper en för 1295:- , även fast dom ser likadana ut

2 gillningar

Köpte Husqvarnas paket med Grästrimmer/Häcksax för 2-3 år sen
Funkat kanon :+1:t2:

Du får väl lämna in den för service..

Då jag använder det så sällan bara några gånger om året så satsade jag på Biltemas system

https://www.biltema.se/verktyg/multix/multix-36v/

1 gillning

Nej jag har hört att serva motorer är på tok för dyrt, dessa mekaniker tar hutlöst betalt. Får se om jag kan hitta en GDS video på YouTube. :joy::joy:

5 gillningar

Kör Ryobi, ganska plastiga prylar men fungerar bra. Om du har tjockare grenar skulle jag gå på en som kör 220V med sladd, starkare och lättare att jobba med.

4 gillningar

Vi har gräsklippare och grästrimmer av Ryobi. Håller med mrTravolta om att de är rätt plastiga, men funkar bra. Vi kommer säkert köpa fler saker i samma serie när behov uppstår.

3 gillningar

Jag har flera verktyg från Ryobi och är nöjd.
Jag kollade lite på råd&rön och de hade några grejer att tänka på. Är det en grövre häck så är det viktigt att mellanrummet mellan tänderna är tillräckligt stort. Har man lite större häck så är det bra med ett längre blad.
De hade Biltemas och Clas modeller som bra köp. Ryobi ligger ok till.
Sen om du inte funderar på att utöka med mer verktyg utan maskin och batterier kommer ligga hela året utan att användas, så kanske en maskin med sladd är ett bättre val. Men det är ju bökigt den gången om året man klipper häcken.
Funderar du på att utöka med andra verktyg så kan det ju vara bra att välja ett märke du gillar övriga maskiner på. Ryobi är lite billigare men helt ok för hemmafix. Makita och Dewalt är populära maskiner men lite dyrare.

3 gillningar

Jag landade i att en fin manuell häcksax från Fiskars var bästa verktyg för det behovet. Alltid fulladdad och vass! :slightly_smiling_face:

Vissa maskiner är inte så bra när de är batteridrivna. De som behöver jobba hårt tar snabbt slut i batteriet.

Ja jag såg en ryobi som de hade paket med ett 2Ah batteri. Jag tänker att det inte räcker så länge.
Jag har ett sånt batteri och till skruvdragaren är det helt ok. Men till tigersågen så håller det inte så länge.

Jag minns när jag hade byggare på firman som gjorde lite jobb. De lånade min tigersåg och sa: Det är ju en dröm att jobba med en kablad såg, bara att köra på istället för att ägna halva dan åt att leta batterier med kräm i.

1 gillning

På flera sätt bättre med sladdrivet men det är ju också det som är nackdelen… sladden..

2 gillningar

Ja på en såg eller sax är det ju inte optimalt med kabel. :joy: