Rykte: Apple slopar fysiska SIM-kort i nästa iPhone

-“Vi tar in dig på sannolika grunder”
-“vilka grunder då?”
-"du har en Androidtelefon”

2 gillningar

Du menar ett Burner E-sim? :joy::joy::joy:

3 gillningar

Fråga Jonatan Unge. :wink:


Han hade inga bra svar

2 gillningar

Kanske ett burner Apple ID. Bara påfyllt via sådan iTunes kort de säljer vid kassorna

Nästa iPhone med endast e sim, hole punch och fingeravtrycksläsare under skärmen (kanske). Undra hur man presenterar det på Apple event :slightly_smiling_face:

Räcker med att hålet är format som ett tuggat äpple för att det ska bli applåder.

1 gillning

Det borde vara två e-sim eftersom vi idag har ett e-sim och ett fysiskt :slight_smile:

1 gillning

Okej, glömde det :slightly_smiling_face:
Sedan har vi ju design ala P20 Pro
Flärp och fysisk knapp
Merga SE med Pro Max :wink:

Tror det är lite för tidigt. Kanske gäller USA marknaden? I Kina tror jag alla iPhones fortfarande har dubbla fysiska SIM kortsplatser. Kanske i Indien också.

Jag tycker det vore bra och skulle tvinga nätägarna att fixa lösningar för andra operatörer blixtsnabbt. Jag kör Soluno genom jobbet och dom stödjer inte e-sim vilket är rätt stökigt för många.

Här en spekulation att det skulle kunna bli en ”e-sim only” iPhone redan till hösten genom att Apple kör båda modeller parallellt. En modell med enbart e-sim som framför allt säljs via Apples egna kanaler. Och en modell med sim-kortslucka som operatörer som inte infört tekniken kan välja för sin försäljning.

1 gillning

Trodde jag skulle skaffa e-sim så snart det gick, men väl där tänkte jag till och ser privat bara nackdelar med e-sim.

Tänker på de scenarier där jag pga förlust av telefon behöver låna en annan, tills jag köpt ny eller reparerat den gamla. Vid stöld spelar det ingen roll, då måste operatören hjälpa till med nytt sim, men i övrigt är ju sim-kortet fortfarande ganska smidigt, förutom för telefondesign. Och tills den dag alla potentiella lånetelefoner har e-sim.

Jag kan erinra att jag under drygt 20 år blivit av med mobilen fyra gånger. En gång via stöld. Tre gånger genom att tappa sönder den (eller hoppa i havet med mobilen i fickan…) Jag är själv alltså det största hotet mot min mobil. I de lägena har sim-kort varit smidigt. Vila i frid, kära 90-talsteknik.

4 gillningar

OM det ligger något i det så tror jag att vi i god tid före september kommer att se fler operatörer ”plötsligt” erbjuda det.

Jag vet inte om man ska ha så bråttom med eSIM. Det verkar bara vara ett mellansteg innan iSIM kommer som känns som en mer framtidssäker teknik:

I praktiken så blir det ingen direkt skillnad mellan eSim och iSim för oss som användare. Det är ett SIM (subscriber identity module) som är inbyggd i enheten och går inte att ta ut som ett separat fysiskt SIM och måste troligen aktiveras med liknande metoder som för ett eSim.

Indirekt så kan det säkert ge något iom minskad volym och enklare tillverkning.

Så det finns ingen anledning att vänta på iSim för oss som användare om vi vill köra utan fysiskt SIM. Det blir samma nackdelar som för eSim.