Rykte: Apple slopar fysiska SIM-kort i nästa iPhone

Eller floppyn i Mac. Har för mig det var ett jäkla rabalder om det.

1 gillning

För att inte tala om den stora Flashdöden.

Eller en iPad utan SD-läsare, oanvändbar…

Minns när de släppte en iPhone som inte kunde skicka MMS. Ingen ville ha den. :wink:

Den stora frågan är ju om telefontillverkarna och operatörerna kan ordna lite fiffiga funktioner. Men i grunden är det ju bra att något som tar fysiskt utrymme dessutom med en “lucka” försvinner.

Jag har e-sim men kan inte påstå att det alltid har varit smärtfritt att överföra det till en ny telefon…

3 gillningar

Det är de, frågan är om du är förberedd? :joy::joy:

Jag förbereder mig på att byta operatör.

1 gillning

För mig gick det helt smärtfritt med nytt E-sim i min nya lur. Frugan fick min gamla och hon hade Sim så nu kör hon också E-sim. Så 2 telefoner med Telenor gick bra iallafall för oss. Antar att det blir bättre och bättre efterhand då det skapas mer och mer E-sim.

Gör några sådana i månaden på våra anställda och det har faktiskt fungerat felfritt varje gång. Är nog uppe i 40-50 stycken nu och har gått felfritt varje gång (Telenor).

Ska tillfälligt bli anställd hos er nästa gång mitt e-sim ska flyttas.

3 gillningar

Gör ni rätt direkt så slipper ni strula. :slight_smile:

Gjort rätt varje gång tills Telenor gjorde fel.

Procedur tidigare år:

  1. Nollställ iPhone och lämna in i Telenor-butik.
  2. Gå hem med ny iPhone och skapa nytt e-sim.

Procedur i år:

  1. Nollställ iPhone och lämna in i Telenor-butik.
  2. Gå hem och upptäcka i Telenorappen att det inte går att skapa ett e-sim för att ett fysiskt sim-kort är på väg.
2 gillningar

Ska även tillägga att Telenor nyligen införde så att man kan logga in med BankID. :+1:t2:

Det kunde ställa till det rejält om man behövde få ett sms med verifieringskod för att logga in och man inte hade något sim-kort.

2 gillningar

Japp, vi loggade in med Bank Id vilket var en efterlängtad sak. Nu ska de bara se till att deras hemsida fungerar i Firefox vilket är lite skrämmande då så pass många använder denna webbläsare.Man kan ju tycka att ett företag som Telenor borde se till att det funkar med de vanligaste webbläsarna vilket de flesta andra företag ser till.

Nja, bara 1% använder Firefox i sverige,
Safari på iPhone är den populäraste följt av Chrome.

Fan då känner jag nog de flesta. :joy::joy:

Jag trodde det var flera som körde Firefox på PC, på iPhone är det nog inte så många.

Kan man köpa ett eSIM-kort utan att det binds till en personligen?
Måste folk annars ha en knarktelefon till sitt knark-sim kort?

Jojo, jag tryckte på beställningsknappen hos Telia i fjol. Allt låste sig så att jag var utan sim i en vecka och fick en månads gratisabbonemang av Telia som kompensation

Det fungerar som det ska i de flesta fall men det går att få det hela att fucka upp totalt utan att förstå varför.

1 gillning

Du glömde: ”Frågar åt en kompis.”

3 gillningar