Rykte: Apple slopar fysiska SIM-kort i nästa iPhone

Från sajten:
image

Att hålla på att pilla med fysiska SIM-kort känns väl ändå lite förlegat numera och ett nytt rykte hintar om att Apple kommer att ta bort SIM-korts luckan helt i de kommande iPhone-modellerna.

Det är MacRumors som har fått in ett tips om att Apple har börjat kontakta amerikanska operatörer och bett dem förbereda sig för att kommande modeller av iPhone kommer utan stöd för fysiskt SIM-kort. Det har tidigare ryktats om att Apple har planer på att plocka bort SIM-korts luckan men detta först på iPhone 15 som lanseras 2023 men nu ser det ut som att det kan ske med iPhone 14-serien som lanseras och visas upp i september 2022.

Om detta stämmer så är det ett steg närmare en helt portlös iPhone vilket skulle kunna göra att IP-klassificeringen på framtida telefoner blir högre än vad den är idag så vi kan mysa med trygghet under vatten med vår kära telefon.

Via MacRumors

Hoppas att Telenor är förberedda.

1 gillning

De fick ju ett bra trial run med dig iaf!

1 gillning

Det finns ju en del lågpris-operatörer som Vimla, Hallon och liknande och ingen av dom stödjer väl e-sim vad jag vet. Vet ej hur det ser ut på andra marknader men det kommer nog bli en hel del rabalder om dom inför det nu.

Själv kör jag Vimla och har inget behov av e-sim. Bara stoppa in det nya när jag köper ny telefon. Ingen aktivering eller liknande.
Skall bli intressant och se om detta rykte har någon bäring.

1 gillning

Jag tänker att det ligger i vimlas, hallons etc intresse att implementera e-SIM om Apple faktiskt tar bort SIM-kortet. Annars kommer de nog tappa en hel del kunder som vill ha nya iPhone.

5 gillningar

I Sverige är det bara nätägarna som stödjer e-sim så de måste väl släppa in de andra operatörerna så att de kan använda e-sim.

Hoppas ryktet stämmer. Känns förlegat med fysiska simkort.

Är en bra push för operatörer som inte hänger med.

2 gillningar

Hmm… Hur blir det när man reser och vill köpa ett lokalt kontantkort? Tror att Apple måste tänka lite längre än bara på amerikansk och europeisk marknad.:face_with_raised_eyebrow:

3 gillningar

Men många av dessa lågprisbolag ägs ju av dom stora operatörerna så borde ju inte vara några större problem. Bara det görs innan dom nya telefonerna släpps.

Ja. Rent tekniskt kanske men världen ser inte rikigt ut så.

Inte just nu, men snart.

Yep, borde bara vara för dem att öppna upp det. Nätägarna förlorar en usp men det är ju bara bra för oss konsumenter. :slight_smile:

Gogglade lite snabbt och fick upp att man räknar med att 2026-28 kommer det finnas 1,8 miljarder e-sim abb. Och då räknar man inte bara telefoner.

https://www.databridgemarketresearch.com/reports/global-esim-market

Jag har e-sim hos Comviq. :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade för mig att de hade e-sim men de är inte med på Apples sida om e-sim.
En googling ger att de inte är en självständig operatör utan ett varumärke som tillhör Tele2. Kanske därför som de inte är listade hos Apple.
Ser att samma gäller Halebop som inte är ett eget bolag utan ett varumärke hos Telia. De har också e-sim.

Det är väl väldigt mycket Apple om det stämmer? De har ju legat i täten med att kasta ut gammal teknik förr :wink:

Alla som bytte till Android när hörlursuttaget försvann kommer att byta till Android igen. :wink:

2 gillningar

Blir väl som när Apple slopade hörlursuttaget, ett himla liv först och de hånas av andra tillverkare. Ett år senare är det bransch standard.

Kommer en guide på Youtube hur man borrar fram sin sim lucka, haha.
Tänker på de klipp som fick folk att borra sönder sina iPhone efter 3,5 uttaget.

Jepp!

Samt att någon kommer att montera en fysisk simkortshållare som fungerar och sälja telefonen för en astronomisk summa :sweat_smile: