Rimlig försämring av batteritid för Apple Watch Series 6

iWatch6-ägare.
Batterifundering.

Under första ca 1,5 året så såg laddningsmönstret ut som följer:

Full-laddad på morgonkvisten dag #1.
Användning dag #1 och dag #2, utan laddbehov.
Laddning natten mellan dag #2 och dag #3.
O s v.

Men för ett par månader sedan (när klockan passerade 1,5 års ålder) så "hände något". Ja i alla fall så slutade batteriet att ha nämnda "livslängd" och kräver numera laddning varje natt. (Dör annats mitt på dagen eller em dag #2.)

Känt problem/faktum, kopplat till klockans ålder - eller kopplat till någon uppdatering? (Googling gav mig inget sådant svar i a f.)

Möjligheten till kartläggning/övervakning av nattsömn, i alla fall varannan natt, försvann sålunda. Att krångla med laddning dagtid är normalt inget alternativ, för min del.

Mina AW4 och AW7 har aldrig hållit längre än ett dygn, jag sover iförsig med den varje natt och trackar sömn. Men kan tycka att min ett år gamla AW7 har börjat dra ännu mer batteri senaste månaderna. Är nog nere på 85% batterihälsa eller något sådant nu, men det är hanterbart.

1 gillning

Alla AW jag haft (minsta storlek) har behövt laddas en gång per dygn och jag har dom på mig all övrig tid när dom inte laddas. Lämpligen under dush/matlagning/liknande.

Den AW 6 jag använder nu har ungefär 20% kvar när jag sätter den på laddning. Batterihälsa är på 85%.

tillägg: apple lovade väl runt 18 timmar batteritid när den kom, så att räkna med att inte behöva ladda en gång per dygn är lite väl optimistiskt.

Okidoki, tack.

84 % batterihälsa hos mig, ser jag.

(Får börja stå för matlagningen i hushållet på kvällarna kanske... :smile:)

1.5 timmes laddning varje dag och klockan på mig 22.5 timmar (på ett ungefär)

Aldrig klarat mig "varvet" runt på 24 timmar ... :slight_smile:

Just nu S7, batterihälsan på 85%

Min 7a som är 1,5 år är nere på 84% batterihälsa. Måste minst laddas varje dygn. Dragit upp ljuset till max och streamar Spotify över mobilnätet och bluetooth på löpar rundorna, det äter batteri.
Laddar ofta till 100%, klockan blir ganska varm så batterit lever nog ett tufft liv hos mig. :face_with_diagonal_mouth:

1 gillning

Har en 7:a sedan släpp. Laddar en kvart på morgonen och en kvart på kvällen före läggdags(sover med klockan).
incoming-7CF5B66D-7EF7-4BE4-B187-3A049D5845F8

Ska jag gissa så ligger du på max 80% laddning?

De sista 20% upp till 100% tar längre tid och du laddar relativt snabbt upp till 80%

(Men detta är enbart en killgissning :slight_smile:

Jepp, någonstans där.

Har 96% på min 12 PRO som jag använt sedan släpp. Har en genväg som skickar ett mess till jobbtelefonen när den är över 80%. Började med detta som ett test om det verkligen främjar batteriets livslängd att inte ladda fullt. Fanns vissa här på forumet som skrattade åt det. Jag tror fortfarande att det faktiskt förlänger batteriets livslängd.

1 gillning

Har oxå en w6 och haft den sen den lanserades. Märkt av framförallt sista halvåret att batteritiden droppat så jag behöver stödladda under dagen för att den ska orka med ett träningspass på kvällen.

Ligger nu på 83% i batterihälsa så kanske är dags att göra ett batteribyte eller byta klocka när nästa generation kommer.

Skulle man inte kunna skapa en liknande genväg men som stänger av ett uttag som man sätter laddaren i?

Troligtvis, inget jag behärskar men gissar att @zinned löser det galant :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det finns ju faktiskt en inbyggd funktion iOS och watchOS för optimerad laddning. Men det gäller främst för nattladdningen.

Har en 6:a och det första halvåret kunde jag med nöd och näppe klara mig två dagar utan laddning på natten. Men det var så knappt att det kändes fel. Efter ca 6 månader var det ännu knappare så från den tiden gör jag det aldrig planerat.

Laddar därför varje natt. Efter ca 1,5 år märks en liten försämring. Om jag vaknar tidigt, tränar och går och lägger mig sent så kan batteriet ta slut eller ha < 5%

Känner verkligen igen mig i detta. Hur länge sen köpte du klockan och vad ligger batterihälsan på? Köpte min i februari förra året och det ligger på 90%.

Har du en smart plugg som laddaren är ansluten till så löser jag det till dig på två sekunder :blush:

2 gillningar

Jag köpte min i Juni 2021. 83% i batterihälsa.

Många av oss early adopters som ligger kring 85% nu :slight_smile:

Hoppas jag kan få ner min under 80% innan AppleCare går ut, då byter Apple ut den. Vore nice :sunglasses:

Tack :pray:
Jag kör på som vanligt men @Sledde kanske är intresserad?

1 gillning