Resa vs prylar

@anon29666066 tog upp ett intressant ämne i OmniaBlinds-tråden. Köpa dyra prylar eller resa.

Här hemma har vi också alltid varit lite oense om var pengar skall läggas på. Jag personligen tycker att det är hål i huvudet att betala tiotusentals kronor för att bara ligga och dega en-två veckor utomlands. Faktum är att när vi gjort det så börjar jag längta hem efter bara några dagar.

Hustrun däremot skulle aldrig gå med på att köpa en ny tv eller liknande för de summor som jag gör om det var så att vi hade gemensam prylekonomi. Men däremot finns ingen hejd på vad det får kosta att bara komma iväg utanför länet.

Hur resonerar ni övriga?

2 gillningar

Resa ! Men för mig är resa att faktiskt resa och röra på sig, åker jag iväg 10 dagar så är jag förmodligen på nya ställen varje natt.
Ligga på en strand i 10 dagar låter nästan värre än att vara hemma :neutral_face:

4 gillningar

Varför inte göra båda sakerna?
I mina yngre år var det inte tal på att resa och se världen. Utan man skulle vara hemma, jobba på veckorna och dricka på helgerna :open_mouth:

Den som ändrades för mig var när jag träffade min fru som kommer från Thailand. Då förstod och accepterade jag att resa till Thailand är ett måste för hon vill naturligtvis besöka sin familj.
Så jag har helt enkelt dragit ner på konsumtion av prylar och försöker sikta in mig på billigare prylar.
Bara för att kunna ha råd med en resa eller två vartannat år.

4 gillningar

För min del är det en blandning av båda. Men att ligga i en solstol i två veckor är bland det värsta som finns, reser jag vill jag uppleva och utforska landet inte ligga på en strand och vara rastlös.

5 gillningar

Är en blandning av båda för mig också.
Måste finnas något mer än strand och hav att uppleva för annars blir det tråkigt.

3 gillningar

Åker jag utomlands ska det vara en solstol och drinkar!

Och lever jag med någon som är faktiskt prio 1 resa en teknik… men just nu är resa prio 0…

Vi älskar att resa. Sedan är min fru och jag lite olika. Min fru vill ha mer avkoppling medans jag vill upptäcka mer. Det beror nog på att hon har ett mycket mer stressigt och krävande jobb. Men det brukar bli en bra mellanväg.

Nu har ett eget teknikonto med det är mer för mindre teknikköp. Skall det köpas en ny TV eller liknande för större summor är det ett gemensamt beslut.

Däremot diskuterar vi ibland hur mycket pengar vissa lägger på en bil. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av bilar, tog körkort när jag var 34 år.
Idag har min fru tjänstebil/förmånsbil och jag kör en gammal Volvo V50 som är betald.
Så det är ingen stor utgift hos oss.
Det är ju trevligt med en fin bil men vi skulle aldrig (även om vi kanske skulle ha råd) lägga så mycket pengar på det. Då lägger vi hellre pengar på annat och då är ju resa högt upp på listan.

1 gillning

Lite av båda, men max en vecka brukar känna mig klar efter 4-5 dagar.
När man resen så vill jag kunna stänga av hjärnan när jag lämnat in väskorna , vill bli ledd in på bussen när man landat. Visad var man äter och vart man dricker.
Senaste åren när man rest med barn har All Inclusive varit en gudagåva, aldrig tjat om glass eller att det är för tidigt att köpa öl.

4 gillningar

Har rest väldigt begränsat de senaste åtta åren och sedan jag fick barn har jag nästan bara rest inrikes. En blandning av vi försökt undvika att flyga, att min sambo pluggat och därmed inte haft någon ordentlig inkomst och besväret att ha med ett mindre barn på en längre resa. Innan dess åkte vi utomlands minst en gång om året.

Solsemester och all inclusive-hotell har jag testat, men det känns helt ointressant för min del numer. Senaste större resan bestod av flyg till Geneve, tåg till Annecy-trakten i Franrike, hyrbil en vecka följt av tåg till Paris och sedan flyg hem. Riktigt bra upplägg för min smak. Är sugen på tåg- eller bilresa ned i Europa, men de senaste två åren har pandemin gjort att det inte känts aktuellt.

Pengarna rullar sjukt fort när man är ute och reser!

1 gillning

Både och. Men när jag reser så reser jag, ligger inte på en solstol i 1-2 veckor, skulle få panik. :slight_smile:

Haha underbart!

Ser till att ha hem jag trivs i först och främst.
Så slipper jag känna att jag måste fly det så fort jag har lite ledigt :wink:

1 gillning

vi reser som mycket… och köper mycket

3 gillningar

Vi försöker göra lite av båda, varit dåligt med resandet nu ett tag så med det välfyllda resekontot är det väl snart dags. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Gillar båda. Dock är valet just nu enkelt då jag är fast med dialys varannan dag. Har blivit någon weekend men kan inte riktigt njuta då man måste tänka på dryckesintahet. Kan ta göstdiaöys men det tar för mycket av det roliga med att resa.
Efter TP så kommer det dock bli svårare. Gillar att resa och likt @Marcus_Attefors vill jag uppleva stället jag reser till och inte bara spendera det i en solstol.
Sambon har ju häst så inga klagomål på vad jag lägger på teknik. Resandet delar vi på :smiley:

2 gillningar

När var det du drog till Geneve?

Just så @Lord_Json !

1 gillning

31/3-4/4.

1 gillning

Skulle säga resa och då upptäcktsresande. Närmar mig 60 länder tror jag, inte så många med tanke på att jag åkt en del med Rosa Bussarna och flera där har 100 länder i sitt bagage. Numera blir det ofta resor till länder jag redan besökt. Känner mest att sex veckors semester är för lite på ett år.

5 gillningar

Vi gillar att resa och då brukar det bli två veckor, en vecka med slappande i solstolen och en vecka med upplevelser och äventyr. Vi tycker det är skönt med två veckor för då har vi tid med båda och utan att känna att vi stressar och behöver inte känna att vi offrar det ena för det andra.

Nu förtiden så läggs dock semesterkassan mest på olika hotell i Sverige och den stad där grabben spelar fotbollscup för tillfället (vad gör man inte för sina barn).

Sen så gillar jag såklart att köpa teknik och det brukar inte vara några problem då jag har det som intresse och sambon har sina intressen.