Resa vs prylar

Jag har bara 5.:grimacing:
Så det gäller att jobba över för att få komp men tar även ibland tjänstledigt.
Min fru har typ 9-10 veckor sammanlagt med alla lediga dagar.:sob:

Jag har hur många som helst men det blir bara 3 ändå. :joy::joy::joy:

1 gillning

Ptja, jag gillar inte att ligga på stranden. Men att uppleva saker gillar jag.
Lägger ner för mycket pengar på både de och på tekniska prylar. Dock kan jag försvara de med att de jag köper privat gynnar mig sen då jag blir mer kompetent och får därav bättre arbetserbjudanden osv osv

1 gillning

Jag reste galet mycket både i jobb och privat under 10-15 års tid så innan pandemin så brukade jag säga att om jag aldrig mer behöver se insidan av ett flygplan är jag nöjd.

Sen kunde man inte resan och till och med hänga på en flygplats kändes tilltalande…

Men mer seriöst så är själva resandet generellt sätt supertråkigt för mig och man får jobba på att hitta andra resformer tycker jag. För ett par år sen tog vi nattåget från Savannah till NYC vilket var ett supermysig sätt att ta sig från A till B.

Men jag känner inte ett speciellt stort behov av att utforska längre heller. Det låter lite tråkigt kanske men fixar nog hellre hemma även om jag inte tycker vi lägger stora pengar på elektronik heller, men möjligen köksgrejer, kläder etc.

Visst är det kul med prylar men dom ger mig inga minnen mer än möjligtvis vad en kamera fångar på bild. Önskar kunna resa mycket mer fram över och då INTE charter utan vill man ligga still och sola finns det ju solarier. :wink:

Jag älskar att resa, men hatar sol/charterresa. En sådan göra bra för barnen eller husfridens skull. Men att resa till städer tycker jag är fantastiskt. Gärna utan bestämda mål. Gå på muséer, intressanta platser, intressanta kvarter, pubar, barer och restauranger… Kolla folk, arkitektur och kultur. Men det är dyrt så det blir inte så mycket som jag skulle önska då jag kanske bränner lite för mycket pengar på prylar och bilar. Men balansen mellan dessa tre är ändå helt okej för oss/mig. Målet brukar vara en långresa, en weekendresa och skidresa per år för oss.

Förr reste jag mycket i jobbet och det tog en både till nya och spännande ställen. Men också åter till städer man varit i gång på gång, typ Luxemburg. Ändå gillade jag det, trots att man varit på samma plats kanske 10 gånger.

4 gillningar

Jag tycker en kombination av sol, upptäcka och naturupplevelse är en bra mix. Vi brukar ofta ta morgonen med sol/bad och sedan efter lunch åka iväg på någon utflykt. Sedan en längre weekend resa till någon storstad är aldrig fel.
Och att hyra bil gör vi nästan alltid på semestern om det inte är en större stad.

2 gillningar

Vi kör på samma koncept. Senast på Österlen, tidigare Elba och Costa Brava.
Jag är ingen fantast av städer men ändrade mig lite när vi var i New York 2016, dit skulle jag kunna åka fler gånger.
Men om jag fick välja två resmål och bara åka till dem skulle det vara svenska fjällen på sommaren och italienska alperna på vintern.

Gällande prylar vs resa så är det en liten kombo.
Man behöver prylar för att fjällvandra eller åka skidor :sunglasses:

Jag är för både och jag med. Reser jag så vill jag gärna ha både avkoppling och upptäckande. Men nu när man har familj blir det med fokus på bad och lek. När jag var singel och alla polarna hade sina respektive drog jag iväg själv på äventyr, så nice att kunna styra helt själv vad man ska göra, när man vill äta osv. Prylkontot styr jag över då det bara är jag som har intresse för det sen kör vi gemensamt resekonto där skattepengarna åker in varje vår.

1 gillning