Rekommendation på router

Någon som kan rekommendera en så enkel router som möjligt med med kravet att det går att sätta en AP till den via kabel.

Menar du enkel att sätta upp och ställa in?

För några år sedan skulle jag tipsa om EdgeRouter X eller ER-X SFP från Ubiquiti! Idag kan jag tyvärr inte göra det. Dom fick aldrig till firmware på den senaste åren och nu idag var det 1 år sedan dom uppdaterade den. Annars var det en bra router. Körde den 2-3 år innan.

Är det inte kunskap som sätter käppar i hjulet så skulle jag gå på en MikroTik hEX S:

Dom är lite svårare att sätta upp dock. Men billiga och stabila och klarar av det mesta du kan tänkas göra med den. Har du väl satt upp den kommer den bara rulla på i åratals utan större problem.

Naturligtvis kan man ha AP och grejer på den. Kostar runt 700 spänn eller liknande. Ta inte det billiga priset som något som är dåligt. Den är fin hårdvara som är i den. RouterBOARD som sitter i den är toppkvalitet!

1 gillning

Bästa brukar vara att bara köpa ett Mesh-nätverk, en puck får agera router och den andra drar du en kabel till bara.

EdgeMax har inte övergetts av Ubiquiti enl. det här inlägget.
https://community.ui.com/questions/EdgeMAX-Status-Update/c78dd5ce-06a4-4c89-a704-b49f49df6667
Men så värst fort går det inte...

En ny patch av 2.0.9 är på G och finns som Early Access, dock inte skarp än.

2 gillningar

Jo, jag tror dock dom tappat intresset på dom tyvärr. Men jag har gärna fel då jag gillade Edge-serien på routrar. Haft flera stycken innan.

Ja, det finns inte så mycket "fluff" i dem som kan orsaka säkerhetshål. En ren router med brandvägg. Så säkerhetsmässigt är det nog inga problem om man bara konfigurerat rätt.

Använder själv en ER-4.

1 gillning

ER-4 är en fin router. Småbiffig och klarar att skicka lite paket om det skulle behövas.

Brandväggen är något jag saknar från ER. Den var bra mycket lättare att hålla på med än MikroTik's. Var så lätt med deras färdiga regler att till exempel blockera alla sociala sajter eller porr/spel eller vad man nu vill. MikroTik har gjort det bra mycket svårare.

Jag har kikat lite på routrar från TP-Link som ser ut att vara okay. ER605 (TL-R605) och ER7206 (TL-ER7206). Jag kan dock inte rekommendera dom då jag inte haft eller testat någon. Men kikat lite på dom själv och ser ut att ligga på en bra peng och verkar bra.

Ja precis, så enkelt som möjligt. Tänk Google WiFi om det gick att ha kebel emellan.

Precis det här som gör att det inte passar I det här tillfället, ska vara så enkelt som möjligt. Men visit, en UniFi system är allitd bra.

Vet du något bra som funkar med label mellan Meshpunkterna?

Alla med ethernet fungerar bra - dvs alla utom Google Wi-Fi :slight_smile:

Deco M-serie är mycket prisvärd.

Grymt, tack för info!!

Vad jag vet och sett av routrar som ska vara lätta och helst bra pris på är oftast kassa tyvärr. Sedan sitter det Wi-Fi i från början i dom vilket jag aldrig rekommenderar. AP är vägen att gå tycker jag.

Vill du ha det så stabilt som möjligt försök gå på en ren router + AP. ER, MikroTik osv är bara att plugga in och sedan byta lösenord på iallafall. Det är bara när du ska göra något avancerat dom kan vara svåra. Sedan är det samma för en AP. Sätta upp Wi-Fi + lösenord.

Men är det något annat du söker kan jag tyvärr inte ge några tips. Med lite tur trillar det in tips till dig i tråden!

Är det säkert att du behöver en extra AP? Jag skulle annars rekommendera en wifi 6 router med bra kräm så att du slipper sätta upp extra APs - men såklart stöd för om det nu inte räcker till trots allt. Är man snål (eller smart, beroende på hur man ser på det :slight_smile: ) så kan man testa en router från sin ISP till att börja med. Tror att Telia, Telenor, Tele2 erbjuder wifi 6.

Jag tänkte lite på det också. När det kommer till konsumentrouter så har jag haft tur med Asus RT-AC68U. Inge Wi-Fi 6 dock. Tror den är 10 år gammal nu och stöds fortfarande. Det har dock kommit nya ver på den hela tiden då den är populär. Jag har V3 på min, men vet att V4 kom ut ganska så nyss.

Kruxet med den är att stock-firmware inte är bra och kräver lite jobb att få den stabil. Man måste typ lägga in en custom firmware på den. Jag har kört både Asuswrt-Merlin och FreshTomato. Med FreshTomato är den stabil. Men det är lite pillande så det gick bort som tips. Bra hårdvara dock!

Senaste 10 åren har jag säkert testat 30 routrar. Ingen har riktigt varit bra tyvärr. Det är bara när jag gått till ER, MikroTik och liknande routrar som dom är stabila. Allt annat har fallit på ett eller annat vis.

Ja ganska övertygad det behövs, huvudhuset är en stuga med en annan mindre stuga ca 75m bort. Rör för kabel är nergrävts.

Jag hör vad ni säger om mer avancerade, bättre grejer med brandväggar och det ena och det andra. Men användningsområdet, och användaren, är inte riktigt där. Ska sitta i en kollegas stuga i Norrland. Så även om jag själv kör UniFi så får man ibland släppa tvångstankarna och expertgrejerna och rekommendera saker som är good enough

Ok. Men isf kanske en router och AP från ISP duger?

Router får man alltid men AP har jag aldrig sett, erbjuder ISP en router med AP, eller en router som funkar med en AP?

Är det både AP och router du behöver? Är det inte 100% upptid och stabil i alla lägen så gå på en vanlig router + AP som passar budgeten. Av det jag testat så är det ganska likvärdigt mellan dom. Asus, Netgear o.s.v. Sedan är det bara ta den man tycker ser trevlig ut och kanske man gillar ett märke mera än ett annat.

Telia och Telenor erbjuder tillägg med AP vad jag vet. Möjligt att andra gör det också.

1 gillning

Får kolla det, har jag helt missat