Rekommendation på router

Var är @VickanSnilsson när hon behövs? :wink:

3 gillningar

Hon blev nog uppäten av något farligt djur i Australien. :wink::joy:

2 gillningar

Nånn som vet var man kan köpa Netgate 1100 inom EU? Verkar svår att få tag och blir så dyrt att importera.

Skulle behöva en bättre router hemma för att få lite koll på alla prylar på nätverket och vilka oinbjudna som försöker bryta sig in.
Tänkte sätta upp olika sub nät för att hålla kritiska prylar borta från IoT prylar.

Router mjukvaran pfsense ihop med pfBlocker borde ge ett bra skydd.

Då det är Netgate som själva utvecklar Pfsense tänker jag att deras hårdvara Netgate 1100 rullar bra ihop och så är den prisvärd.

Är det denna du menar? https://www.dustinhome.se/product/5011254400/1100-pfsense-security-gateway?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwn4qWBhCvARIsAFNAMiiQfOdysLKm6i19tYIQdxtpgSJ50ZZRr3mtYPE7-WOfuBlLB43JAAMaAtoUEALw_wcB#

Ja, precis. Tänkte lägga en beställning hos Dustin fast kan ju komma först till hösten/vintern om det vill sig illa…

Söker man på Netgate 1100 eller pfsense på Youtube finns det en hel del bra videos som visar hur man ställer in den.
Nånn snubbe med ett stort skägg visar rätt coola saker man kan göra. :slight_smile:

1 gillning

La en beställning på Natgate 1100 på Dustin.(tack Klarna för ännu en kreditupplysning)
Få se när den kommer, kan nog ta ett tag.

Går att beställa direkt från Netgate fast med frakt och moms tillkommer runt 100$, känns inte värt.

Annars har Protectli fått bra omdöme, fast då landar vi på runt 318€. Och då är det ändå basic modellen med minsta minne, ssd och bara en Wan och en Lan och inget wifi. Fast man kör sin gamla konsument router bakom i bryggläge.

Så visst kostar det en slant… men man kan ju se det som att routern kommer på plats tre i vad som är viktigast i huset, tänker att vatten och el kommer före. :wink:

Ni har inget tips på nån prisvärd pfsense hårdvara?

Finns i lager här:

Har aldrig beställt där själv så jag vet inte hur ”seriösa” de är. Men det är ju ett normalt pris så det är nog seriöst.

1 gillning

Kanske härifrån:

En kollega köpte någon modell från teklager.se som han blev nöjd med.

1 gillning

Nice, lite dyrare är Dustin Home fast klart billigare än att beställa från andra sidan atlanten.
Tack!

Hur gick med med OPNSense för dig?
Jag har slängt ihop en test maskin hemma med lite gamla saker.
Får några nya komponenter imorgon så tänka ta steget över.
Några tips?

Hej!

Blir ett litet sent svar, varit borta ett tag. Kände att jag behövde ett break från det här stället..
Iallefall så kör jag inte OPNSense utan pfSense+ så jag kan nog inte vara till hjälp :slight_smile:

Ha de gott!

1 gillning

Lugnt!

pfsense och opnsense är väldigt lika varandra, det mesta kan man köra copy paste på i stortsett. OPNsense är bara en fork av pfsense.
Hur som, opnsense fungerar kanon för mig. :slight_smile:

Bra att veta! :+1:

pfSense+ rullar på här hemma sen drygt nåt år tillbaka, allting fungerar väldigt bra och man ska ju inte laga det som inte är trasigt. :slight_smile: Sen skulle jag kunna sätta upp en test maskin med OPNsense bara för att testa men i nuläget är det annat som lockar, har kvar det som en tanke för framtiden.

1 gillning