Refurbed - erfarenheter?

:wave:t2:

Jag är på jakt efter grabbens första egna telefon och tänker en bättre begagnad
iPhone. Har vänner som har goda erfarenheter från Swappie men så ramlade jag över Refurbed som ligger lite bättre till prismässigt, speciellt nu under kampanjen ”Green friday”.

Någon här som handlat från Refurbed och kan dela med sig av erfarenheter?

Tack på förhand!

Har aldrig använt dem, men de är med och sponsrar vår julkalender i år och verkar väldigt seriösa =) Tveksam om det är till så mycket hjälp men är ett vettigt bolag iaf!

1 gillning

Hoppas inte Frank Dandy refurbed sponsrar. :joy::joy:

1 gillning

pineapple satisfying GIF

En av prylarna i årets julkalender.

3 gillningar

Swappie erbjuder nytt batteri i sina begagnade lurar för en billig penning, hade jag valt. Man vill ju inte ha en mobil som börjar stänga ner för batteriet ligger under 80%.

1 gillning

Bra tips! Jag mejlade Refurbed och fick snabbt svar från deras kundtjänst, se nedan.

På en iPhone X skiljde det ca 500kr mellan dem och Swappie (med nytt batteri) så vi testar Refurbed. Om batterihälsan är dålig kan man alltid returnera telefonen.

Tänk på att enligt Apple är batteriet inte påverkat om det är över 80% i batterihälsa. Men du märker en markant skillnad på telefonen om batterihälsan är på 81% så kör Refurbed samma taktik så kan du få en telefon med dåligt batteri men som ändå av dom anses vara ok

1 gillning

Ja precis det är ju risken, men då är det fritt att returnera telefonen om man vill. I bästa fall har det gamla batteriet haft dålig hälsa och de har satt i ett nytt.

1 gillning

:wave:t2:

Tänkte ge återkoppling om mina erfarenheter av Refurbed.

Kortfattat kan jag konstatera att ambitionen är bra men genomförandet bristfälligt (om jag ska vara snäll).

Trots Refurbeds fina batteripolicy citerad ovan kom vår beställda iPhone X med en batterihälsa på 79% och följande varningstext under batterihälsa i inställningar:

”Viktigt batterimeddelande

Batteries hälsa är kraftigt försämrad. Ett Apple-auktoriserat serviceställe kan ersätta batteriet sa att prestanda och kapacitet återställs.”

Vi utnyttade ångerrätten och valde att skicka tillbaka telefonen. Här hänvisar Refurbed till att ta direktkontakt med den telefonfixare som levererat telefonen. Refurbed har alltså inte en central verkstad/serviceställe där alla enheter görs i ordning. De använder sig istället för typ ”auktoriserade” telefonfixare runt om i Europa, om jag förstått det rätt.

Jag tog kontakt med ”vår” telefonfixare genom en meddelandefunktion på Refurbeds hemsida och här blev det minst sagt strul. Personen i fråga hade sin verksamhet i Tyskland och missförstånden stod som spön i backen när vi skulle reda ut till vilken adress telefonen skulle returneras. Till slut avropade jag Refurbeds kundtjänst för att få hjälp. Det dröjde ca en vecka innan jag fick återkoppling från dem och deras svar var av typen goddag yxskaft.

Jag vände mig istället till deras chat och fick då snabb hjälp att reda ut det hela.

Nu, ca 1,5 vecka efter att jag returnerat telefon sitter återbetalningen på kontot.

Sammanfattningsvis kan jag tyvärr inte rekommendera Refurbed. Endast faktumet att de skickar en telefon med kass batterihälsa (trots fin policy) är anledning nog. Att det dessutom ska vara så meckigt att få hjälp vid retur gör det hela till en ännu sämre upplevelse.

4 gillningar

Mitt ex köpte en iPhone 11 av Refurbed.
Såg fin ut men efter en dag fungerade inte mikrofonen.
Visade sig i inställningar att skärmen var bytt, något som inte stod ett dugg om i annonsen.
Hon reklamerade den direkt.

Nej det är inte okej :-1:t3:

Köpte en iPhone SE på swappie, hur ska man tolka batteriet?
Procenten är ok fast Apple rekommenderar ändå byte. Verkar konstigt…

Hm, det var ju skumt :thinking:

Fick svar från Swappie, de sätter inte in original batteriet i sina mobiler, därför känner iOS inte igen batteriet och rekommenderar byte. Tror jag avstår att handla från Swappie fler gånger...känns osäkert.

Rätt så oseriöst.

1 gillning

Då vill man ju inte handla därifrån

Jag tänker att man får lite vad man betalar för, min fru ville ha en iPhone SE andra versionen med mer minne, där hade de en med 256Mb för 3400 i nyskick med minst 80% batteri kvar vilket känns ok.
Fast det luriga med batterier är brandrisken, risken att Apples egna batterier fattar eld tror jag är väldigt liten fast pirat batterier känns mer osäkert. Vi laddar den bara på dagen, får ladda den ofta så jag tror inte att batteriet har samma kapacitet som ett original.

Kollade lite på Refurbed och tycker att de ger ett vilseledande intryck.

På produktsidan kan man läsa "Alla våra refurbed™ iPhone-modeller är helt renoverade och om en komponent behöver bytas ut kommer den endast att ersättas med certifierade delar." och man kan välja att köpa telefoner med skick "som ny".

I min värld betyder certifierad i detta sammanhang originalreservdel och "som ny" inte att den är reparerad med piratdelar, att IP-certifieringen inte längre gäller och att tillbehören kan vara generiska.

Annat framkommer dock i deras FAQ:

Används originaldelar under rekonditioneringsprocessen?

Normalt använder våra säljare originaldelar från tillverkaren (OEM) i reparationsprocessen. Dock är dem här delarna ibland inte tillgängliga till våra säljare eftersom tillverkaren gör dem inte tillgängliga att köpa. För att skydda vår planet igenom att undvika elektroniskt avfall tillåter vi våra kvalificerade säljare att använda icke-OEM delar. Dessa delar har samma kvalité och specifikation som OEM delar, och används specifikt i mobiltelefoner och surfplattor.

Behåller certifieringar, till exempel IP54 eller IP67 sin giltighet när det gäller rekonditionerade produkter?

Tack vare vår rekonditioneringsprocess är våra produkter helt förnyade och är tekniskt sett jämförbara med helt nya enheter. Men certifieringar så som IP54 eller IP67 är till följd av detta inte längre garanterade, vilket återspeglas i vår garanti.

Kommer produkterna med alla tillbehör?
Alla våra produkter levereras med de tillbehör som en ny enhet vanligtvis levereras med. Om detta inte skulle vara fallet informerar vi dig om det på produktsidan. Förpackningen, strömadapter och laddningskabel kan vara generiska.

Intressant svenska rent allmänt.

"Men certifieringar så som IP54 eller IP67 är till följd av detta inte längre garanterade"
Vore imponerande om Refurbed lämnat garanti på det då inte ens tillverkaren gör det på en fabriksny.

2 gillningar

Känns inte seriöst