Recept för oss med en airfryer

I den här tråden kan vi dela med oss av smarriga recept där antingen hela eller delar av maträtten görs i en Airfryer.

5 gillningar

Kör mest bara guldfågeln färdigkryddade klubbor och pommes :joy::poultry_leg::ok_hand: så tar gärna emot något kul recept.

1 gillning

Vi brukar köra med Aviko Pommes, typ 2x12 min brukar bli bra, skakar om vid halvlek. Vill man så kan man ju slänga i nuggets vid halvlek också, men blir dock bättre om de körs separat tycker jag. Vi har fastnat för ICA Basic nuggets, tycker de blir mest lika de på McDonalds :stuck_out_tongue:

Vi har även testat färdig Schnitzel, typ 2x7 minuter, vänder på dem efter halvlek.

Kebab från Schysst käk funkar också, men lär köras betydligt längre än vad paketet anger för att få lite yta.

3 gillningar

Babybelost som vänds i mjöl, sedan i ägg och till slut i pankoströbröd. man kan ha i cayennepeppar i mjölet eller skära en chilifrukt i små bitar och blanda med ströbrödet om man vill ha hetta. 4-6 minuter i 180 grader. Underbart som drinktilltugg.

11 gillningar

Det lät himla gott :slight_smile:

Hur stänger man att följa en tråd?. Jag mår dåligt av att veta att ni diskuterar detta ämne

2 gillningar

Inte nått recept direkt... blev kalas när jag väl fick till det.
Notering: Kör fiskpinnen först i 8 minuter, i med pomfritten och kör 10 minuter.


.
I morgon ska jag se om man kan få till något med detta.

3 gillningar

Bacon är givet!

Standard tunn bacon 175 grader i typ 7-8 minuter. Behövs inte röras under tiden.

Omelette.

Skaffe en silikon eller plåtform. Knäck i så många ägg du vill ha. Vi gillar att blanda i lite mjölk också. Lite strimlad lök. Krydda med salt och peppar.
180 grader. Typ 8-10 minuter beroende på hur den ser ut.
Utmärkt med bacon från ovan. Vi gillar lite gravad lax som man lägger på efter omeletten är klar.

Mackor

Toast är kanon att göra också. Ta bröd du gillar. På med tillbehör som du gillar och släng ner på 160 grader i 8 minuter. Jag brukar höja sista 2 minuterna till 200 grader.

Poppers

Dessa jalapenos med bacon är grymma också.

8 gillningar

Synd man inte kan äta 24/7 då man vill prova allt :slight_smile:

3 gillningar

Frysta vitlöksbröd (ett) blev kalas på 180° och nio minuter...

Det istället för ugn som tar ca 15 minuter att komma upp i temp och sedan 15 minuter att "grädda"

6 gillningar

Gjorde spring rolls (icas) idag med lite ris och en egen dipp.

Receptet:

Släng in spring rolls på 180 grader i cirka 10-12 minuter. Koka ris samtidigt.

Dipsås:

Japansk soja
Sesamolja
Sesamfrön
Röd chili
Salladslök
En liten klick Srirachamajonnäs

That's it och är löööööjligt gott.

8 gillningar

Kör ni med förvärmning innan ni kastar ner maten? Eller har inte alla airfryers det?

Kör aldrig förvärmning.

2 gillningar

@Marcus_Attefors tack för receptet!

4 gillningar

Haha fyfan alltså, hoppas Airfryern fattar eld!

Någon som har tips på bra oljesprayflaska att spruta olja på maten? Exempelvis när man vill ha panerat eller mer crunch på potatis.

Delar med mig av Hasselbackspotatis i Airfryer.
Skär upp skåror som vanligt. (tips att skära av en tunn bit av potatisen på botten så rullar den inte runt.
Osthyvla smör på varje potatis, krydda med salt, vitlökssalt, eventuellt annan krydda som önskas. sprinkla på ströbröd och riv lite ost.
In i Aifryern på 180-185 grader 20-25 minuter. Blev riktigt nice. krispigt utanpå och krämigt inuti

1 gillning

Något sådant här borde nog fungera =)

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksredskap/matlador-matforvaring/sprayflaska-for-oljavinager-100-ml/564388

Jo, ser att det finns en uppsjö såna här. (den säljaren hade inte bra betyg på Elgiganten. :))
Men jag har läst att många sådana här sprutor bara sprutar ut en stråle istället för en dusch. Och en stråle är menlös. Tänker om någon de fakto testat något specifikt.

Tro dok jag köper nåt på måfå på Amazon

Den jag har nu sprutar en stråle om man trycker för snabbt, om man trycker långsammare så duschar den. Upptäckte detta av en ren slump, kan hända andra fungerar på samma sätt.