Recept för oss med en airfryer

Du har ju PAM annars.

Gjorde detta nu ikväll. Blev uppskattat men hade ICAs Sriracha Mayo istället

1 gillning

Väntar med spänning på att @Stefan_Sandstrom ska dela med sig av sina bästa airfryer recept :joy:

Jag tycker Airfryern och kaffemaskinen är guds bästa gåva åt hans undersåtar.
och själv gör jag allt från Jansons, varmamackor, kyckling i dess olika former, och den dagen det kommer en modell där en vanlig alltingen djupfryst pizza eller man bakar själv får plats, har jag ärligt talat svårt för att se vad man ska ha en vanlig spisugn till??? och då talar jag om oss som är bor själva.
Men jag tänkte komma med ett recept på hel kyckling. Alltingen köper man en färdigmarinerad, eller också gör man en egen marinad där man nog säkert har sin egen favorit. Själv brukar jag göra något enkelt, tar salt/peppar, paprikapulver, river i ett par vitlöksklyftor och kanske lite andra kryddor man har hemma. och blandar ut det med lite olja. Glöm inte att klippa upp skinnet på kycklingen lite här och där, särskilt på bröstsidan är ju det mesta utav köttet finns, är väl ändå köttet insidan av skinnet man vill att marinaden ska gosa in sig, så att det smakar. Låt kycklingen stå i kylen helst ett dygn, men är man hungrig funkar någon timme också ok.
Ta ut den en halvtimme innan tillagning så att kycklingen uppnår rumstemperatur. Glöm heller inte att torka av den innand du kör in den i airfryern.. Brukar börja med ryggsidan upp, alltså den del med minst kött och kör i 20 min i 150g, vänder på den och kör 150g i 30 min. och naturligtvis vill man ju att skinnet ska vara lite knaprigt, så man avslutar 10 min 200g.
Observera att kycklingen jag tillagade vägde ca 1,4 kg, och alltså gör man en mindre är det ju kortare tid som gäller och vise versa om det är en större.
OK. många kanske säger att man kan köra på högre värme och kortare tid, men för min del föredrar jag lägre värme, kytcklingen blir jämt tillagat och lite saftigt kött med en knaprig skinn. Dessutom när man kör på en högre temperatur brukar ju vingarna bli småbrända vilket är mindre trevligt.

4 gillningar

Kul med recept på en hel pippi. Nu vill jag ite vara en party pooper men det är svårt att frigöra sig från tanken att det går lika bra med selleri... f'låt vanlig ugn..:grin:

Men jag är inte den som är den, ska testa detta. Så stort tack för receptet..:+1:

Ja vill man bara övertyga sig själv att air fryern är en onödig produkt så går det lika bra med selleri.

Vänligen Preben

Jag har gjort hel kyckling i fryern, blev betydligt bättre än vanlig ugn. Typ 20 min på varje sida, alltså 20 min på ovansidan och 20 minuter på undersidan, när man först tryckt in lite härlig BBQ sås under skinnet på pippin.

1 gillning