Recension: Dreame Roboticmower A1 är den första gräsklipparen som hittat hem

Du ritar upp kartan med klipparen att klippa där du vill den ska klippa.

1 gillning

Sträckan är 14 meter mellan terrass och en häck på brädden. På längden 35 meter mellan häckar.
Så om klipparen kommer till en position med avstånd på bredden 7 meter och längden 17 meter till närmaste fysiska objekt så klarar LIDAR den sträckan med bra precision? Eller fungerar det på något annat sätt?

Har inte märkt några problem med Lidar, den är nog mer för rörliga hinder eller hinder som uppstått inom kartan. Har du ritat upp kartan ska den ju följa den.

Klipp grannens och fakturera

4 gillningar

Finns det inte sån där avgränsartejp att köpa till annars om man är orolig att kröka grannens tuva?

Ja men den måste ju ha något att navigera efter. För en damsugare finns det hur mycket som helst av referanspunkter men mitt i en gräsmatta 7 x 17 är det ganska långt till dessa och här ska begränsningslinjen gå. Ser i deras info att Lidar klarar 70m4 och, tänker jag rätt?och då är ju 17 meter utanför området den klarar.

Vet inte. Har sett en annan klippare med Lidar och den klarade inte denna typ av avgränsning. De erbjöd en fysisk avgränsare, ledning eller så.

Tror inte det då den jobbar utan avgränsningskabel.

:slight_smile:
Bra ide.

Den sätter väl mer och mer referenspunkter efterhand och man kan ju alltid justera kartan om den går för nära något som man inte önskar. Jag har nästan 1000 kvm men utan hinder och den går exemplariskt efter de uppsatta gränserna.

Oj, 1000 m2, hur många laddningar behövs för det? Kan väl knappast gå på en laddning?

Den kör en dag i veckan och går ut 5 gånger så det blir 5 laddningar.

Ungefär som din OneBlade alltså :sweat_smile:

1 gillning

70 är ju mer än 17, så borde väl funka? Är det bara mindre än 70 meter från tomtgräns till närmsta hinder på grannens sida så hade jag räknat med att det går utan problem.

Jäkla vad snabbt den måste betalt sig om du kan lägga tid på kamremmar istället för att klippa gräs😅

Exakt, det är den bästa anställda jag har. Gnäller aldrig och kräver inget. :rofl:

2 gillningar

Tog in klipparen för lite service. Riktigt imponerad av avsaknaden av gräs efter ett par månaders klippning.

@DennisKlarin är det nördigt att vaxa klipparen? :joy: :joy:

7 gillningar

Otroligt att den kan hålla sig så ren.

Kapp mina tidigare har varit smockfulla.

Det finns en till som vaxar sin robotgräsklippare alltså? :joy:

För att vara tydlig, den andra är inte jag!!
Men däremot min far vaxade sin robotgräsklippare, han har även vaxat insidan på skåpet i sin skåpbil vid något tillfälle, den genen gick inte i arv kan man säga :sweat_smile:

2 gillningar