Råttfångaren

Tror vi gick igenom detta förra året i elpris-tråden eller nåt, men iaf, SE3, Vattenfall med 20A säkring och betalar 3620kr/år för det.

1 gillning

Jag bor i lägenhet så det är ju lite billigare än villa/radhus.
Lägenhet 16 - 25 A 1 490 kr/år 24,30 öre/kWh

För 20A i villa/radhus:
Elnät, 3-fas 20 A 2 680 kr/år 24,30 öre/kWh.

Alla priser inkl. moms.

1 gillning

Vet inte vilka som är värsta blodsugare
Banken
Försäkringsbolag
EON

IMG_0916

Och vad jag betalat tibber.


Skönt att vi inte har något som funkar som monopol i Sverige

1 gillning

Här är firmans Juli räkning, EON företags abonnemang, rörligt 50A säkring.

Skärmbild 2023-08-25 231639

1 gillning

Blir lite trött på att allt i Sverige ska vara så öppet förutom elnätet, där man kan motivera en prishöjning med att man har förluster i egna nätet. El, vatten avlopp borde vara en självklarhet i dagens Sverige.
Och jag kan faktiskt inte relatera till höjning från eon då de höjt med en tusenlapp varje år. Senaste höjningen var som sagt på grund av effektförlust som egna nätet.

Saxat från Eon,
De senaste 10 åren har E.ON investerat cirka 30 miljarder kronor i elnäten. Den innevarande reglerperioden, 2020 till 2023, investerar E.ON 16 miljarder kronor i elnäten, vilket är bolagets största investeringsprogram till dags dato.

–Vår nuvarande investeringstakt är på 4 till 5 miljarder kronor årligen. De historiskt höga nivåerna krävs då omställningen sker samtidigt som vi behöver upprätthålla en trygg och tillförlitlig elförsörjning, vilket ställer stora krav på elnätet och hela energisystemet, säger Peter Hjalmar.

1 gillning

Precis! Han ville ju såklart inte göra det, så fick bli en strypning på hans anläggning.

Var det om han inte ville vänta på nätägaren? För det är väl nätägaren som ska stå för detta? Att köra en strypt anläggning är väl en meningslös investering, kommer väl aldrig att gå plus på detta.

Nej, för att de skulle göra det överhuvudtaget. Men från en dag till en annan så ändrade de på sig och helt plötsligt gick det bra att sälja det han producerade utan att ens förstärka kablage.

1 gillning

Betala 8603:- för 25A till Jämtkraft. I Jämtland finns det två stora nätägare. Det är Jämtkraft och E.on. Varje vinter så kan man läsa att det är problem med strömavbrott i E.ons nät och att de jobbar med att göra det bättre.
Jämtkraft må vara dåliga på att köpa el men att drifta ett elnät kan de iaf. Är väldigt sällan något oplanerat avbrott.

2 gillningar

Om tanken är att gå plus på det någon gång så hade jag nog tänkt igenom investeringen både en och tio gånger.

Men det är bara jag det. :slight_smile:

1 gillning

Min tanke var att spara lite och få payback inom 10 år. Sen säljer jag fastigheten och då har det väl ett visst värde där det sitter, det räknar jag då att jag går plus. Kanske en skev ekvation? Eller sunt förnuft av en lågutbildad? :joy::joy:

Kanske, kanske inte. :joy:

:man_shrugging:

1 gillning

Måste ju bränna kamremspengarna på något. :joy::joy:

1 gillning

Det enda(?) som talar emot det där är att teknikutvecklingen skulle vara så kraftig de 10 kommande åren att anläggningen inte bara känns B utan även C.

1 gillning

Smällar man får ta. :joy::joy:

1 gillning

Jag gjorde de själv för några år sedan. Då det drogs in kommunalt avlopp, i huset, så var de som utförde arbetet lata och kapade bara av befintligt avloppsrör (porslin/keramik) och skarvade på med betongrör i två 45°. Och eftersom röret går i 45° neråt så hade dessa skarvar glidit isär och rötter växt in.
Så jag grävde upp, för hand, och bytte ut den delen mot plast, medels två plastmuffar som man trär över betongrören och värmer fast.

2 gillningar

Hur djupt fick du gräva?

Ut från huset ligger ca 120 cm ner och ca 3m långt och dryga metern brett, så inte så farligt och det är sandblandad jord. Men det var ett träningspass.

2 gillningar

Jag hade funderingar på att gräva själv. Eller att svärsonen och jag skulle gräva. Eller ännu mer exakt, han skulle gräva..:sweat_smile:. Skämt åsido så när jag funderade på att gräva hade jag missbedömt hur djupt det var, typ 2, 5 meter, samt riktigt hård lera. Samt riktigt tjocka rötter. Så jag är glad att jag inte gav mig på att gräva själv.

2 gillningar