Råttfångaren

I dag hade jag besök av en råttfångare, han hade dock inte en flöjt till min stora besvikelse. Inga barn försvann heller*.

Men åter till råttorna. Nu ska råttorna på min tomt(och i min bil) döden dö. Gift har lagts ut och efter lite grävande av råtttfångaren så bedöms det att det finns en risk att råttorna gnagt sönder avloppsledningen..:flushed:. Men för det krävs en inspektion och det bokar man separat..:man_shrugging:. Men bokningen är genomförd och innan jag är klar ska inte en råtta finnas inom en kilometer från vårt hus och vår bil!

Men kanske någon här kans svara på en fråga? Vad händer med alla katter som stryker runt? De verkar enligt Google till skillnad mot hundar inte vara superintresserade av råttgift. Men kan man tänka sig att grannar ändå kommer ha sorg när katter börjar dö i området..? Gick ett varv bland de jag vet har katter och ringde på, men ingen var hemma. Så nu får vi se vad som händer.

*Råttfångaren i Hameln av bröderna Grimm.

Hade katterna skött sitt jobb hade du inte behövt lägga ut gift. :wink:

Skämt å sido har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem, men väldigt omtänksamt av dig att informera kattägande grannar. Har själv katter och blir glad när grannarna bryr sig om deras välmående.

3 gillningar

Exakt, jag tycker det minsta man kan kräva av katter är att de äter råttor! :sunglasses::grin:

Tråkigt att höra. En jag känner råkade ut för samma sak. Råttor gnagde sönder avloppet och kom upp till ytan. Grävare och omläggning sedan inga problem. Hoppas att det löser sig snabbt

1 gillning

Även om jag aldrig hört talas om gnaga sönder avloppsledningen var det enligt rättegångsfel inte helt ovanligt. Undrar om försäkringen tar det…? :thinking:

Faktiskt ingen aning. Hoppas hoppas :slightly_smiling_face:

En granne tyckte att det började bli konstig luft inomhus i huset för några månader sen, Anticimex och alla möjliga var där för att undersöka, hittade inget.

Till slut kom någon snubbe dit med fuktmätare, kollar köksgolvet och mätaren slår bakut, råttor hade gnagt av vattenförsörjningen till diskmaskinen och det var som en swimmingpool under diskbänk/köksgolv, syntes ingenting.

Var tvungna att flytta ut 4 månader medan sanering/uttorkning pågick.

1 gillning

Nu känns det genast bättre…:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Men fungerade diskmaskinen? Låter ju som ett relativt konkret problem.

Ja den fungerade.

Den torrdiskade, det klarar inte ens Miele. :joy:

1 gillning

Dår är man glad för betongplatta

Rätter och katter är samma skadedjur i min bok.

Jag som trodde du gillade rätter. :joy::joy:

1 gillning

Se hur mycket skada det gjort :grinning:

1 gillning

Hade något djur som bajsade i trädgården för några år sedan. Kunde inte se vilket det var misstänkte katt. Satte upp en enkel TrailCam och fick förövaren samt lite andra djur trots villaområde :slightly_smiling_face:
När nu katten var identifierad så upp med kattskrämmor, hackad torkad vitlök och vitpepparkorn. Nu går katten omvägar :slightly_smiling_face:


20180225_145720

4 gillningar

Sedan sist har jag haft besök av en senior råttfångare(!). Även han bedömde att vi måste ha något fel på avloppssystemet. Idag gjordes då till sist filmning av vårt avlopp och mycket riktigt fans där ett hål, eller två beroende på hur man ska se det.

Åtgärd som krävs är att gräva upp ledningen och en brunn och sätta ditt nytt och fräscht. Lite stammande frågade jag om de visste vad det brukade kosta... Tja, sa avloppsfilmaren, det är är inte så dyrt. Jag tror inte det kommer gå på mer än 100 000.. :scream:. Å andra sidan så är det ingen panik då avloppet fungerar perfekt utöver att vi har ett gigantiskt råttsamhälle runt avloppsröret.. :grimacing: Fast det verkar råttgiftet ha rått(!) bot på för tillfället.. :+1:

3 gillningar

Då var det dags. Tiden går och vi med den. Nu sitter jag här och väntar på hantverkare som ska gräva upp avloppsröret och täta det. Varit en del pyssel med att hitta firma som både är seriös och vill åta sig jobbet samt hitta tid.

Nästan alla samtal med firmor har följt samma mönster. De vill alla gräva upp och byta hela röret till en mycket stor kostnad. När jag berättar att jag har hört att man kan gräva mer precist där hålet är och täta enbart detta lilla hål håller nästan samtliga med men intresset att åta sig jobbet faller lika snabbt som priset...

Ska bli mycket intressant att se om detta arbete kommer fungera. Risken finns ju att det är så gamla rör att de går sönder på ett annat ställe efter att vi lagat detta hål. Men vi har haft väldigt lite problem med avloppsrören i området, och alla hus byggdes ungefär samtidigt. Det tyder på att vi inte är mitt inne den tid där livslängden har nått sin gräns.

2 gillningar

Hoppas det går fint. Vad är det för rör, gjutjärn/plast?

Det började inte så bra. De skulle vara här 09:00 och då ingen dykt upp 10:00 kollade jag min mejl, de har bokat om...

Det är ett betongrör(eller om det kallas cementrör?). Det är plast inne i huset(bytt för ca 12 år sedan. Plasten går över i gjutjärn på väg ut ur huset och kopplas mot betong när det är utanför huset. Det är cementröret som har ett hål.

1 gillning

Hur blev det, gick det på försäkringen eller är det bara att betala och se glad ut?