Men det bygellåset, går det på något vettigt sätt att låsa fast ramen med det? Tänker att det är mer för att låsa fast ett hjul som ganska lätt kan skruvas av om tjuven är framme? Vi har haft rätt mycket inbrott i källaren & cykelförråden här hemma, så man vill ju ha något rejält.
Ja, jo, har funderat på det också. Men det är typ så jag använder bilen redan nu. Handling och nöjen. Till jobbet åker jag redan kommunalt. Har min Mustang på leasing till Juni nästa år, kanske får bli något billigare när den är slut, men bil kommer jag fortsätta ha i vilket fall som helst.
Jag kör det i bakhjulet och sedan har kättinglåset för att surra fast via ramen om det skulle behövas men än så länge har kättinglåset bara legat hemma. Det är ingen snabb process att få av bakhjulet på hojen heller så det är större chans att de kör en vinkelslip isåfall.
Men om jag förstår saken rätt, måste man ändå ha försäkring på 4X eftersom det klassas som moppe? Då borde ju stöldskydd ingå i försäkringen? Vad ligger försäkringen på isch?
Tyvärr finns ju inga lås som håller tjuvar borta om de verkligen vill ta cykeln. Du kan ju även komplettera med ett larm om du vill göra det riktigt jobbigt för tjuven iaf. Det i kombination med "skrämmande" dekaler kan vara nog för att tjuven ska välja en annan cykel än din.
Japp det är en klass 2 moped så trafikförsäkring krävs, den betalar jag 50:- per månad för hos IF (de är billigast). Det går att teckna högre försäkring för hojen hos dem så stöldskydd ingår och då är kravet att man har två mopedlås på hojen. Jag chansar och kör bara trafikförsäkring då både cykelrummet hemma och på jobbet är svåra att ta sig in i om man inte jobbar hos oss eller bor i vårt hus.
Hängslen och svångremmar och dubbel livrem är alltid bra tänker att det kanske inte är jättekul att alltid åka runt med en kedja som väger 2-3 kilo heller. Bygellåset såg ju smidigt ut eftersom det gick att fästa på ramen, men har man en kedja lär man ju antingen ha en ful cykelväska eller en rygga. Rygga vill man helst inte ha eftersom man blir dyngsvettig på ryggen då. Visst fanns det någon vettig pakethållare så man kan få plats med en datorväska modell mindre på förresten?
Med en Rawbike behöver du inte oroa dig för lite övervikt, sett att många snurrar kättinglåset runt sadeln bara =)
Jag köpte Rawbikes framhållare och sedan deras korg och sen två stroppar från classe. Men pakethållare bak får man med så det är bara att köpa en av deras clickkorgar så är det klart sen. Jag köpte den fram för att jag har grabben bak på min cykel =)
Sen kommer du vilja ha med dig en lite större rygga så du alltid är redo med lite regnkläder om det blir pissväder =)
@Marcus_Attefors Man kan alltså köra 4X som en helt vanlig moped. Full gas hela vägen? Hur är räckvidden då?
Japp det går alldeles utmärkt, krävs en trafikförsäkring och att man har hjälm sen är det bara att gasa på hela tiden om man vill. På hemsidan säger de 6 mil men jag har tagit mig 6,5 mil och då fanns lite kvar men jag hade ingen lust att cykla hem den utan motorhjälp då den väger en del =)
Om tid finnes i helgen ska jag förbi Cykelkraft o kolla om man kan få provköra en 4X.
@Marcus_Attefors köpte du din monterad och klar eller monterade du din själv? Funderar på om det är värt 1700 för att slippa det besväret
Det är eeeextremt lite montering och växlar är justerade från fabrik så det slipper man pilla med. Jag fick justera bakbromsen en aning då den tog emot lite men annars var monteringen verkligen busenkel.
Kul! Annars har de ett eget showroom i Hammarby Sjöstad om du har vägarna förbi där, hälsa från mig om du drar dit =)
Aha, det kanske är värt att undersöka. Vart i sjöstan? Kan man provköra där?
Här har du!
Jajemen går att testa alla hojar där =)
Slog till på en elcykel idag. En crescent elgot. Kollade först på förmånscykel via jobbet men vår handlare hade så bra rabatt på cykeln att det var billigare att köpa direkt i butik även om jag har 50% marginalskatt
Kul, grattis! Den såg ju riktigt fin ut! Bra vrid i motorn och bra batteri och skulle du tröttna på hastigheten så går ju den där att få upp lite i hastighet med =)
Tackar.
Ska dra två barn till förskolan i kuperad terräng så 60Nm lär behövas .
Ja det förstår jag! 14 lås på den där med så den inte blir snodd
Handlaren slängde med ett sånt här utöver låset som sitter på