Rått och rätt – Rawbike 4X och 250 E

Från sajten:


Det svenska bolaget Rawbike har en hel del prylar i sin portfölj och vi har tittat närmare på elcykeln 250 E samt 4X som klassas som en klass II-moped.

En design som faller oss helt i smaken

Kombinationen av feta 20-tums däck och en lite industriell design på ramen är en succé och detta i kombination med bruna detaljer på ramen och sadeln gör att vi ler lite varje gång vi ser cyklarna. Detta är vi inte ensamma om att tycka då vi under testets gång har fått många blickar mot oss och flera som kommit fram och vill veta mer om 4X och 250 E. Utseendemässigt skiljer sig modellerna inte åt utan är likadana både i storlek och design och båda går att fälla ihop för att göra mindre om du vill ha den i till exempel bilen.

Ihopfälld går den enkelt in i bilen

Trots att de är vikbara så känns de riktigt stabila i ramen och för att citera min kollega Jonatan Henriksson så känns bygget lite som en pansarvagn, det är stabilt helt enkelt. Vi hittar även en ljusstark och bra LCD-skärm på båda cyklarna där vi kan se batteristatus, hastighet, vilket assistansläge vi har aktiverat och trippmätare.

Vad skiljer modellerna åt?

Den största skillnaden är att 4X är en klass II-moped vilket innebär att det är lag på hjälm och man måste teckna en trafikförsäkring. Vi skaffade en inför testet och det kostade oss 50 kronor per månad. 4X har en 750 watts motor från det japanska bolaget Dapu och ett batteri med LG-celler på 48V / 19Ah och batteriet tar oss ganska exakt sex mil, vikten på 4X inklusive batteri ligger på 32 kilo och maxhastigheten ligger på 25 km/h. Den kommer utrustad med ett gashandtag så vi kan välja att inte trampa och bara gasa eller använda assistansen och trampa för att oss fram.

4X med monterad barnstol och korg fram

250 E har även den en motor från Dapu men denna är på 250 watt och batteriet är på 48V / 16Ah vilket gör att vi kommer cirka fem mil, så det är något kortare räckvidd på 250 E. Denna modell kommer även utrustad med ett gashandtag men till skillnad från 4X så kan vi inte gasa upp i 25 km/h utan istället så är gashandtaget för ett promenadläge. Detta läge är perfekt att använda om du ska rulla upp cykeln för någon backe medans du går då den väger in på 31 kilo så kan det vara tacksamt att få lite assistans.

Rawbike 250 E

Det är som att cykla i en soffa

Det vi verkligen gillar med 4X och 250 E är komforten vi får tack vare dämpningen i den bekväma sadeln samt de stora 20-tums däcken. Ojämnheter och trottoarkanter och dylikt känns knappt när vi kör på dessa och undertecknad har under testets två veckor kört närmare fyra mil per dag utan att upplevt någon smärta i kropp eller rumpa. Så vill du cykla längre sträckor så är dessa cyklar ett bekvämt alternativ.

Cyklarna är trots sin lite större storlek väldigt stabila på gatan och det är en bra svängradie och det går väldigt snabbt att justera höjden på både styre och sadel.

Som med allt så finns det förbättringspotential

Vi tycker att 4X och 250 E är två fantastiska produkter men som med allt finns det alltid saker att förbättra och det vi hade velat sett är en annan lösning för att ta ur och sätta i batteriet. För att få ur det måste vi ta bort sadeln, dra ur batteriet och sedan sätta tillbaka sadeln. Här hade vi gärna sett en bättre lösning där man slipper denna process då det är lite krångligt. På 4X märkte vi även att om vi kommer upp i över 25 km/h i en nedförsbacke medans vi trampar så tar det ett tag innan elmotorn hoppar igång igen när vi har kommit ur nedförsbacken och det gör att man tappar sitt tempo en del då det är tungt att trampa 32 kilo utan assistans.

Det ska tilläggas att motorn bara gör så på 4X och inte på 250 E utan på den kickar elmotorn igång direkt när hastigheten går under 25 kilometer i timmen.

Ett modulärt packsystem som är smått genialiskt

En sak som vi vill lyfta lite extra är AVS-systemet som finns på Rawbike där vi enkelt kan koppla på olika tillbehör på elcyklarna på bara någon sekund. Vi fick testa en framkorg med handtag som klickas fast på mindre än tre sekunder och lika fort går det sedan att ta av den vilket är perfekt om du tar cykeln till affären. Vi fick även testa sidoväskor som använder samma smarta system där vi snabbt kan klicka fast dem och sedan ta bort dem lika snabbt.

Sidoväskan klickas enkelt fast och tas bort lika lätt

Rawbike säljer en drös av tillbehör på sin hemsida där det finns allt från barnstolar med tillhörande fotpinnar, trälådor, sidoväskor eller så kan du köpa bara fästet och använda dig av en egen korg som du redan har hemma. Vi fick även testa barnstolen och denna monterades på 4X så grabben fick åka med på ett äventyr och tack vare den starka motorn så märkte vi inte ens att han satt där bak.

Två hojar som verkligen har imponerat på oss

Rawbike 250 E och 4X är två hojar som imponerar stor på oss. De har en design som verkligen faller oss i smaken och i kombination med pigga motorer, bra batterier som tar oss långt och ett AVS-system som gör att cyklarna är riktigt bra att ha på en cykelsemester så är det svårt att inte rekommendera dessa två hojar. Det du ska tänka på är att de är lite större än vanliga elcyklar så kontrollera att du har plats för dem hemma men det undertecknat har märkt är att bilen har fått stå still och jag har istället valt att köra grabben till skolan på elcykeln och sedan fortsatt mina 17 kilometer till jobbet och detta har gjorts med ett leende på läpparna.

4X kostar från 25 990 kronor och 250 E kostar från 23 990 kronor och med tanke på hur mycket elcykel man får för pengarna så tycker vi inte prislapparna är speciellt höga. Vill du veta mer om 4X och 250 E så tipsar vi om att kolla på videorecensionen i toppen av recensionen.

Recension: Rawbike 4X & 250 E

Fördelar

  • Välbyggda
  • Väldigt bekväma att åka på
  • Vi älskar designen - rå och tuff
  • Räckvidd som stämmer med det som tillverkaren säger
  • Ljusstark skärm
  • Pigga motorer

Nackdelar

  • Lite stökigt att få ut batteriet
  • 4X tappar lite effekt efter en nedförsbacke
  • Lite otympliga då de är tunga och stora cyklar

Detaljer

Rawbike 4X

  • Mopedklass 2
  • 750 watts motor från Dapu sitter i bakhjulet
  • Maxhastighet 25 km/h
  • 48V/19Ah-batteri (LG batteri), 6 mils räckvidd
  • Integrerad belysning och bromljusfunktion
  • 20″ däck
  • Inbyggd GPS som tar laddning från batteriet
  • Gashantag slipp trampa
  • Vikt 32 kilo ink. batteri
  • Hydrauliska bromsar
  • Vikbar
  • Försäkring krävs, kostar cirka 50 kronor IF är billigast
  • Pris 25 990 kronor

Rawbike 250 E

  • Elcykel
  • 750 watts motor från Dapu sitter i bakhjulet
  • Maxhastighet: 25km/h
  • Batteri: 48V 16Ah
  • Integrerad belysning och bromljusfunktion
  • 20″ däck
  • Inbyggd GPS som tar laddning från batteriet
  • Gashantag, promenadläge
  • Vikt 31 kilo ink. batteri
  • Hydrauliska bromsar
  • Vikbar
  • Pris 23 990 kronor

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är Rawbike 4X och 250 E två fantastiska produkter som gör vardagen roligare. Det är hög kvalité på alla komponenter och den känns stabil och säker när vi cyklar runt på gatorna. Motorerna är pigga i båda och det är väldigt smidigt att kunna ta sig till jobbet snabbt och enkelt utan att bli svettig och vill vi ha lite träning så är det bara att sänka assistansen och trampa på lite mer för egen maskin. Det smarta AVS-systemet gör att de är perfekta för att få med sig lite packning och bromsarna tar väldigt bra.

Nackdelen är att det är något stökigt att få ut och in batteriet och med 4X har vi upplevt problem att motorn inte alltid drar igång direkt efter en nedförsbacke där vi kommit upp i över 25 km/h utan det tar några sekunder ibland. Men är du ute efter en elcykel eller en klass II-moped med ett lite råare och ballare utseende och samtidigt vill ha en hög komfort och pigg motor så är det inte mycket att fundera på - Rawbike gör riktigt bra produkter och vi är imponerade.


Betyg: 4.5 / 5



Teknikveckan rekommenderar starkt!

3 gillningar

En polare har en 4X och är väldigt nöjd. Trevlig maskin. Dock sjukt mycket pengar tycker jag.

Tycker faktiskt inte det är så farligt. Vill man ha en vettig elcykel idag så känns det som man är uppe i de där summorna om inte mer. Är ruskigt nära på att köpa en privat nu faktiskt, kommer sakna den som fasen nu när vi ska lämna tillbaka dem.

1 gillning

Vi har på jobbet att man kan köpa cykel genom Benify med nettolöneavdrag.
Där finns bland annat denna elcykel.
Vet inte om det är förmånligt pris men om du har Benify så kanske värt att kolla på.

De håller faktiskt på med förmånscykel nu, dock inte via Benify men ett liknande upplägg som ska vara klar de närmaste veckorna så hoppas på en bra deal då så man kan slå till. Räknar på att kunna cykla 9 månader om året så man hämtar hem pengarna rätt snabbt jämfört med SL-kortet.

1 gillning

Lite saftiga priser.
Skulle ni kunna testa andra märken?
Som ex Elcykel DOUCHEBIKE 750W FET HERR- Kraftfull och Flexibel Elcykel från Elscooter Sweden
?

Eller annat märke / modell

Skulle aldrig köpa en för de pengarna.

Och jag har svårt en stor del av deras kunder. De som kör allt i svart med någon form glasögon, hjälm och typ munskydd (jag snackar inte ortengrabbar) och så cyklar de superforcerat fram på cykelbanorna utan att sänka farten i närheten av äldre, barn eller något annat. Min känsla är att de tror att de köpt en racermaskin och bara ska ta sig fram som de uberelcyklister de är. I min värld är det extremt fjantigt bara, köp en motorcykel istället och dra på ordentligt istället för att fjanta runt på en elcykel på steroider eller moped med pedaler vad det nu är på cykelvägarna. Skärpning.

Du gav ordet gubbsur en helt ny dimension :joy: Jag tror att jag fattar din poäng dock. Tycker också det är för mycket pengar för vad som.i mångt och mycket är en leksak.

Det mesta vi bubblisar köper är väl i någon form leksaker :joy:

Haha Japp! Gubbe deluxe! Men tror också det är 99% gubbar som köper rawbikes.

Glöm inte bort alla hipsters :joy:

Leksak vettefan om man kan kalla detta. Är ju ett transportmedel som med bravur kan göra att många kan ta cykeln istället för bilen som undertecknad till exempel =)

Jag har faktiskt mer problem med spandexraketerna som cyklar runt i för tighta trikåer och tror att varje cykeltur är som hämtat från Tour De France. De kör fan som blådårar hela bunten och skiter i allt vad trafikvett och regler är =D

Vi jobbar i att få tag i fler hojar, hoppas det går vägen =)

Jag har en del att säga om dem med :joy: men för mig är det ungefär samma skrot och korn.

Nu när ni visat upp dessa ecyklar så ökade intresset för mig
Kollade runt och det finns massor att titta på
sidan electrek visar upp lite som fångade ögat

Ja viktigt att kolla vad det är för celler bara så inte hemmer brinner ned.