Rått och rätt – Rawbike 4X och 250 E

Den har ju knappt börjat! Jag ska köra på tills det inte går mer, har kittat med vinterdäck med. De kör ju rätt fin drive nu där man får tillbehör för 2 000 om man köper en hoj:

1 gillning

Är du säker på att febern inte har tagit dig trots allt? :sweat_smile: Nej, cykla på vintern är ju kemikazevarning så det heter duga. Men hur funkar dem, kan man åka med bara gashantaget utan att trampa om man vill? Tänker ju att man vill inte bli svettig innan jobbet, på hemvägen kan man ju gärna stånka på lite.

Jag ska ju inte alls åka långt, enligt Google Maps är det 7,1km dörr till dörr hemifrån till jobbet, lär ju inte ta så lång tid med elcykel. Har du cyklat från Solna in till City nån gång? Har ingen aning om hur cykelvägarna är här i krokarna.

Japp går att sitta och gasa hela tiden om man önskar men kör du full assistans så kommer du inte bli svettig oavsett faktiskt. Cyklar igenom Solna varje dag när jag kör in till jobbet och är det något som faktiskt är bra i Stockholm så är det alla cykelvägar.

2 gillningar

Har en gammal kompis som bor i Skogås/Huddinge och jobbar på Lidingö och hon elcyklar till jobbet året runt. Nästan bara el dit och trampar mest på väg hem.

2 gillningar

Vi har en på jobbet som kör från Vallentuna, rätt galet och han kör inte elcykel.

2 gillningar

Flera kolleger på gamla jobbet cyklade Värmdö - Söder. Då i spandex på räser :sweat_smile:

1 gillning

Jag är sugen på att köpa en elcykel för transport av barn men även pendling till jobb. Har 1 mil enkel väg dock en jäkla massa höjdmeter

Låter ju bra iallafall. Kanske måste boka in en provkörning av en Rawbike, har aldrig suttit på en, knappt ens suttit på en elcykel i hela mitt liv.

Det är helt fantastiskt faktiskt med elcykel och just det att man kan välja om man vill få lite puls eller komma fram snustorr till jobbet. Kör grabben till skolan varje morgon med en liten sadel jag har bak på min Rawbike och det fungerar superbra, sen bladar jag vidare till stan och kommer fram snabbare än om jag skulle åkt kommunalt.

1 gillning

Jag har cyklat året runt i stort sätt hela mitt arbetsliv och tycker det är otroligt smidigt. Senaste åren ca 6,5 km enkel väg med antingen en lastcykel med el alt vanlig hybridcykel utan el. Visst, det finns dagar då det känns piss att ge sig ut i snöblask eller starka vindar men med ett jobb där man kan välja att jobba hemma så har det aldrig varit ett problem eg. Jag ser det som vardagsmotion och en chans till frisk luft (bor ej i ett trafikerat Sthlm :grimacing:) och även smidigt när man råkar hamna på en spontan AW, ja det har hänt :sweat_smile:, att då slippa bekymra sig om bilen.

Ge det en chans - den enda risken du löper är att du inte gillar det och då är det bara att skita i det :raised_hands:t2:

3 gillningar

Sambon har kört elcykel i två år och varje gång jag lånat den frågar jag mig varför jag inte köpt en än :sweat_smile:

2 gillningar

Men hur gör du de dagar det blir en spontan AW på jobbet? Det kan ju inte vara optimalt att trampa runt på Optimus Prime efter en blöt kväll på stan?

Bättre än att hoppa upp på en Voi iaf :grin:

Edit: Erbjuder arbetet ett garage, alt lämna cykeln inne på kontoret kan ju vara ett alternativ och åka kollektivt istället. Så brukar jag göra när det blivit för snurrigt…

Nja, fast om man köper en elcykel för 26K, lär den ju ha tappat minst 10K i värde bara man rullar ut den från affären. Fast vad vet jag, kanske är lätt att sälja begagnade elcyklar?

Den typ av cykel du tittar på tror jag inte tappar särskilt mkt i värde.

Inte helt jämförbart men vi hade tidigare en Thule Cross 2 Sport cykelvagn som vi använde varje dag i fem års tid, gav 9500 för den ny (iofs rabatt) och sålde sedan för 8000. Kvalitetsprylarna brukar vara hyfsat stabila om man tar hand om dem.

1 gillning

Rawbikes är lite som Apple-produkter faktiskt, jag letade rätt länge efter en beggad men insåg rätt snabbt att det inte var många tusenlappar mellan en begagnad och en ny så jag körde en ny =)

1 gillning

Har blivit elcykel hem ett par ggr efter en AW men de gångerna det har blivit lite för rolig AW har cykeln fått stå kvar på jobbet =)

Jag har cykelförråd både hemma och på jobbet, så det skall inte vara några problem. Däremot funderar jag lite på hur det är med lås till dem, såg att de hade några olika att välja på, men vad funkar bäst? Tänker att oavsett lås, lär man ju ändå vilja ta med sig batteriet?

Jag slog till på det längst ned till höger och sedan ett kättinglås från Biltema om jag ska ställa cykeln på någon annan plats än i ett cykelförråd (har hojen i förråd på jobbet och hemma med). Japp batteriet tar jag alltid med mig upp och laddar på kontoret =)

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/kattinglas-12-m-2000036506?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYi-Oq5uravAWFSTd-oNNC3wh&gclid=CjwKCAjwxY-3BhAuEiwAu7Y6s3CGmaIDn77ipOhHEBDUj7mUpTe-oCTGY4fiYWXGLcco2WgXIdgbtBoCakEQAvD_BwE

Det största problemet med att cykla mycket är att kalkylen för att motivera inköp av en ny (el)bil blir omöjlig att få ihop, då det blir väldigt lite km bakom ratten förutom på helger och semestern :smiley: