PSA, bildrotation

Hej!
Som vissa har märkt så blir det i bland (framförallt med senaste iOS) fel rotation på bilder.
Det är uppmärksammat på discourse egna forum och dom undersöker problemet.

Osäker på om det är discourse själv eller ett problem från telefonernas sida, men ska förhoppningsvis vara fixat snart nog.
Tills dess så hoppas jag att vi kan leva med att folk skrattar åt era felroterade bilder :wink:

6 gillningar

Kan passa på att tipsa om att minsta redigering av bilden gör att den blir rättvänd.

1 gillning

Mina bilder blir också fel och jag kör inte med Discorurse appen.

Laddar du upp från en iOS 15 telefon?
Tror inte att appen i sig är trasig, snarare discourse som servermjukvara alternativt något galet med iOS 15 :slight_smile:


Testar med android :wink:

Har du döpt din hund till Android?

2 gillningar

Det är ju till att göra det lätt för sig. Så vi alla ska byta lur nu då? :joy::joy::joy:

2 gillningar

Hade jag inte haft fru (eller önskade att inte ha längre) så kanske :wink:

Kayla heter hon dock :stuck_out_tongue:

1 gillning

Fråga Apple, dom säger nog bara att du tar bilder fel :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

You’re holding it wrong! :laughing:

3 gillningar

Apple har fel. :joy::joy:

1 gillning

Ett tryck på trollspöt.

Det gjorde susen.

En test till med trollspöt medans frugan kollar på skor.

4 gillningar

Har faktiskt misstänkt det då jag alltid beskär bilderna och aldrig fått de felvända.

2 gillningar

Men det var inte så innan iOS15.

Kör alltid “trollspö” innan jag laddar upp.

1 gillning

Ser ut att vara att både Apple och Discourse gör fel. Discourse läser nåt mer än bara orientation från Exif för att rotera dem rätt och Apple verkar i vissa fall ha ändrat det. Inte alla iOS15-enheter som får bilderna roterade.
För att ta en bild utan rotation på en iPhone håll telefonen med volymknapparna neråt. @xms67

2 gillningar

Kommer det att funka när bilen ligger på taket? :joy::joy:

1 gillning

PSA, är inte det en fransk bilkoncern?

1 gillning

Allt är fransmännens fel.

1 gillning