PS4 med monitor kontra TV

Kör någon av er PS4 med en monitor istället för en tv? Hur upplever ni skillnaden? Tänker att då PS4 ändå endast pumpar ut 60 fps (i bästa fall), har man då egentligen någon större fördel av att köra på en monitor istället för en tv?

Jag spelade en del Fortnite på min iPad Pro för att spela tillsammans med grabben hemma, funkade perfekt. Då vår PS4 Pro endast samlade damm var det lika bra att sälja den. Sedan, bam! Epic startar sandlådebråk med Apple och Google och vipps så kunde man inte spela det längre.
Jag köpte en PS4 Slim i helgen för att se hur väl det fungerade att köra Fortnite på den och O-M-G, vilket skit! Så oerhört långsamt i jämförelse med att spela på iPad Pro. Är främsta orsaken till det att jag då spelade med en tv som bildvisare eller är det fps-capen i PS4 som gör det? Logiskt kan jag tycka att det borde vara det förstnämnda då jag i inställningarna på Fortnite på iPad också körde med 60 fps.

Vad säger ni? Skulle en monitor kopplad till en PS4 ge samma spelupplevelse i Fortnite som när jag spelade på iPad Pro?

Mycket beror ju på TV’n också, är som natt och dag för mig från min gamla TV till min nuvarande Q90R. Färger och flyt är helt annorlunda. Men väldiga många kör på monitorer så det kanske är snäppet vassare.

Vi har en LG-tv som kör 1080P. Den har några åt på nacken men jag försöker förstå var flaskhalsen sitter någonstans, för att komma åt samma upplevelse i spelet som när jag spelade på iPad Pro.

Med tanke på att iPad Pro pumpar ut 120 fps och PS4-versionen håller sig till 60 fps så är det PS4:an som är flaskhalsen dessvärre.

@Esse Nja, det är väl iPad Pro-skärmen som har en refresh rate på 120 Hz och inte att spelet pumpar ut 120 fps?

I settings i Fortnite på iOS hade jag inställt att köra 60 fps, precis som på PS4, så jag tycker att spelet i sig borde ju pumpa ut exakt samma antal frames på båda plattformarna. Därefter tar ju skärmen vid, iPad Pro-skärmen på ena sidan medan en LG-tv på andra sidan. Då borde ju skillnaden ligga där? Att iPad Pro-skärmen kör med sina 120 Hz kontra tv:n som kör med 60 Hz…?

Har du en gammal iPad Pro?

I övrigt kan inte en TV / skärm leverera mer hertz från spelet än vad det levererar fps så om det är skillnad på två 60 fps-enheter är det lite knas japp.

Däremot kanske iPadens skärm perfekt matchar vad spelet skickar ut - så blir det ju inte mellan PS4:an och teven. Det är det som AMD Freesync och Nvidia G-Sync löser - och det har du ju inte på teven (men det stödjer nog inte PS4:an oavsett om du kopplar den till en skärm)

Jag har en iPad Pro från 2018, dvs första med nya formfaktorn. Och ja, jag kunde ställa in Fortnite att köras i 120 fps men valde att ha den på 60 fps.

Refresh-raten som en TV/skärm klarar av har väl inget med vilken fps som aktuell enhet matar den med utan är endast ett mått på hur många gånger per sekund som informationen på skärmen/tv:n uppdateras? Matas den med 60 fps och är inställd att köras i 120 Hz så ritas varje frame upp två gånger.

Utöver detta kommer väl eventuellt input lag på tv:n vilket bör vara noll på iPad…?

Thomas Ytterberg förklarar det hela bäst tror jag.

Nja, det känns inte som den artikeln är så aktuell för detta scenariot då den mest verkar informera kring Freesync, G-Sync, VESA Adaptive Synk etc för PC.

Vi borde ju kunna komma fram till var flaskhalsen sitter i mitt exempel. All läsning jag gjorde på området i helgen säger att det skulle göra stor skillnad att köra med en monitor istället, speciellt om den har 1 ms responstid samt 120 Hz och uppåt (gärna 144 Hz) i refresh rate. Jag är nyfiken på hur andra resonerar kring detta rent logiskt. Input lag bör ju också vara en faktor, kan jag tycka.

Huserar Thomas Ytterberg här på bubblan också? Eller andra som är kunniga på området?

Hela videon utgår i från vad som händer när en monitors refreshrate är högre än vad spelet klarar att skicka ut för FPS. En monitor kan alltså inte visa fler bildrutor per sekund än vad den får via bildsignalen (Kom ihåg att hertz i det här sammanhanget står för “händelse per sekund” och för att hantera det så kommer det uppstå osynck i bilden som möjligen påverkar lite.

Antal FPS och motsvarande Hertz på skärmen påverkar hur smoooth det känns, alltså när du hoppar runt, vänder dig, ja när bilden rör på sig.

Input-lag handlar om hur snabbt du upplever att något händer baserat på dina mus/handkontroll-rörelser. Det sistnämnda kan du påverka med låg ms men det finns ingen monitor eller tv som kan kompensera för lågt FPS genom att ha högre HZ, snarare tvärt om, har du 60 FPS ut är det bästa att köra skärmen i 60 HZ för att minimera osync (om du inte då har G-sync eller Freesync)

Ah, jag missade videon utan skummade texten i hela artikeln.

Givetvis har du rätt i att en monitor/tv inte kan visa fler bildrutor per sekund än vad den matas med men däremot kan den visa samma frame flera gånger som ska ge en annan upplevelse. Dvs fps kontra frekvens (refresh rate).

Gällande input lag så har du rätt i att handkontrollens påverkan blir lidande om input lag är högt men konceptet är ju främst gällande tiden det tar från att signalen tas emot tills att den ritas upp på aktuell bildvisare, dvs efter att den har gått igenom alla eventuella “behandlingar” som bildvisaren drar den igenom. T ex en tv:s alla olika former av “modes”, så som “Movie mode”/“Game mode” etc. Alla funktioner som finns för att enligt tillverkaren förbättra bilden i någon form. När det gäller en monitor så finns ju inte dessa utan bilden ritas upp på monitorn så snabbt det går efter att den mottas.

Vad är då din konsensus? Att upplevelsen inte kan påverkas av om jag använder en monitor istället för en TV tillsammans med min PS4?

Inte nämnvärt nej - tyvärr.

PS4 (och Xbox One) börjar bli väldigt gamla nu.

Men som du säger 120 hz kommer dubblera dina 60 FPS men jag personligen märker ingen större skillnad i de sammanhangen.

Jag har inte läst igenom hela denna men känns inte den som att den kan komma att ge svar på alla dina frågor. Tänkte en annan sak, det är inte så att din tv ligger så lågt som 50 hz?

Vår tv kör 60 Hz, absolut.

Men då du summerar det i att en monitor med mycket högre refresh rate inte skulle påverka, låter inte det konstigt när upplevelsen på iPad med 120 Hz bildskärm var så oerhört mycket bättre än PS4 mot tv?

Du får helt enkelt prova, ta hem en monitor från Webhallen, du har ju 30 dagars öppet köp. Jag skall prova i helgen här mellan min gamla TV och Alienware-skärmen som jag har annars.
Det kan ju vara så att PS4:an har problem att pumpa ut 60 FPS flytande och att det är där dilemmat ligger. Jag vet ju att Fortnite gjordes för 30 FPS från början på PS4:an och även Destiny 2 kör 20 FPS. Det är låååååångsamt det.

(Det kan ju också vara så att jag har totalt jävla fel i detta :rofl:)

1 gillning

Ja, du har helt rätt i att Fortnite på PS4 levererar inte konstant 60 fps utan det kan pendla rätt rejält, ofta ner till dryga 30 fps. Kanske är mest detta som spökar då kontra Fortnite på iPad Pro…

Jag väntar med spänning på ditt test, antar att du menade just att koppla upp monitor samt tv mot din PS4 och testköra Fortnite :slight_smile:

Kollade på prisjakt efter lämplig monitor, så billig som möjligt, att köpa för att testa med och hittade denna :

Störigt nog är den helt slut över allt.

Japp menade exakt så - problemet nu är att jag dör inom ungefär 1 fps…

Hahaha, du får bjuda in mig så kan jag testa :wink:

Nåväl, tror inte det är så illa men oavsett så lär du ju märka eventuell skillnad ganska omedelbart.

@esse @Marcus_Attefors Jag tittade igår tillbaka lite i bland bilderna i hopp om att hitta några inspelningar från när jag eller grabben spelade Fortnite på iPad Pro och jag hittade några som jag har kortat ner här. Öppnar man dem dessutom i Quicktime så verkar man se att de ligger kring 60 fps hela tiden men framför allt känner jag att “smoothness” när man kör sig och saker händer i bilden är på en helt annan planet än när jag körde via PS4 mot vår tv. Stor skillnad.

Kolla på videorna nedan och se vad ni tycker :

Test video 1 från iPad Pro

Test video 2 från iPad Pro

Test video 3 från iPad Pro

@Esse @Marcus_Attefors Har ni kollat på dessa tre videos? Hade varit intressant att få lite input från er jämfört med hur ni upplever det på era enheter.

Oh just det - @Esse , glöm nu inte att testa Fortnite på PS4 med monitor i helgen! Jag väntar med spänning :slight_smile: