Rinde Defa idag, de ser inte någon lastbalansering så installatören har gjort nått tokigt.
Troligen behöver installatören komma tillbaka, ställa sig bredvid boxen, ansluta med blåtand mot boxen och slå på lastbalanseringen.
Har kontaktat installatören så borde lösa sig snabbt hoppas jag.
Nu så! Boxen och lastbalanseringen fanns i nätverket fast kände inte till varann. Elektrikern körde om setupen och efter det dök den upp i appen.
Jag hade likadan problemet, elektrikern var på plats medan jag har ändrat 2.4/5GHz wifi innan.
Efter strömavbrottet, allt började fungera.
Nu kom faktura på 3000Kr.
Eftersom en elektriker har varit på plats för felsökning och har lyckats åtgärda lastbalanseringen, som visar sig fungera felfritt nu, debiteras bomkörningskostnaden för detta till dig. Detta beror på att felet inte låg i lastbalanseringen, utan snarare i själva nätverket på din anläggning.
Tips????
Välkommen!
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar fast jag tänker såhär.
Det sista installatören gör att att i sin Defa power setup app lämna över anläggningen till dig.
Har du då beställt lastballansering ska du se det i din Defa Power app. Saknas lastballansering så har du inte fått vad du beställt och ska såklart inte betala något extra, så var det i mitt fall.
Hade du däremot lastballansering när ni skildes åt och du själv gjorde nått så att den försvann är det nog svårt att kräva att det ska åtgärdas utan kostnad för dig, dock låter 3000kr oskäligt högt.
I mitt fall hade på laddboxen och lastballanseringen IP från routern fast inte kontakt med varandra. Min installatör sa mer att ”vi har gjort fel, såklart vi ska fixa detta” vilket de gjorde genom att komma hem till mig och ominstallera boxen.
Jag kan inte svara på vilket nät 2,5/5 jag kör på, då allt fungerar har jag satt mig in i det.
Är det rätt att laddaren bara har 16A om min huvudsäkring är på 20A? Har lastbalansering så den borde ju inte behöva marginalen på 4A, eller tänker jag fel?
Max strömstyrka är något som installatören ställer in i installationsappen för Defa Power. Beroende på säkringar/jordfelsbrytare innan och kablage fram till laddboxen så väljer installatören vilken laddstyrka det ska vara. Även om du har en huvudsäkring på 20A så kanske kabeln fram till laddboxen bara klarar 16A.
Det är nog bara din elektriker som kan svara exakt på varför han satt denna begräsning så fråga honom.
Lastballanseraren i sin tur kan sänka detta ytterligare beroende på vad övriga huset har för behov för stunden.
En ytterligare aspekt är att 16 A ger 11 kW vilket är max som de flesta bilar kan ladda så det ger inte så stor mening att sätta den högre.
Fast huset ligger ju på samma elnät. För att lastbalanseraren ska ge 16A till laddaren får det inte finnas någon annan belastning på huset och det är väl i princip omöjligt?
Att lägga boxen på 20A borde ju ger mer marginal, om det nu är möjligt.
Lastbalanseringen ska ju jobba och förhindra överbelastning gentemot dina 20A, så det spelar ingen roll vad din laddare är inställd på för den sakens skull. Drar övriga huset 4A kommer den släppa igenom 16A till laddaren, väldigt förenklat
Reflekterade över när jag kollade på laddbox hem att vissa installationer som erbjöds bara var för 16A, eller 11kW, även om boxen var på 22kW. Ville man ha möjlighet att köra boxen på 22kW var det ett tillval vid installationen, så det kanske är en sån grej som gör att den är inställd på 16A.
Min Defa är också på max 16A. Har för mig att du bor i göteborgsområdet och har du då Göteborgs Energi som har dom ju effektavgift. Så jag har ställt ner min laddare på att max ladda på 6A.
Tar längre tid men står bilen och laddar över natten så är det inga problem.
Något att tänka på för alla när det snart blir något alla elnätsoperatörer kommer införa i landet.
Typ Göteborgsområdet så har eON. De har ingen effektivavgift ännu.
Såg nu att min lastbalanserare såg ut så här, har hänt tidigare att den försvinner från appen fast den lyser grönt. Får kolla när jag kommer hem. Skumt…
Jag har funderat på det där med att ställa ned ampere men om man har timpris så kan en timme vara riktigt billig och de timmarna före och efter klart dyrare. Har du räknat på att man verkligen tjänar på att ställa ned från 16A till &A
Du har ju hög kompetens i din närhet, om nu din egen inte räcker till, så antar att ni har bra koll på vad ni gör. Men ändå nyfiken.
Har inte timpris så när på dygnet vi laddar har ingen påverkan på priset. Däremot har man effektavgift vill man ju få som få och låga toppar.
Att ladda bilen fullt (yes du hörde rätt 100%) tar ca 12-15 timmar på Teslan vid 6A.
Har man timpris är ju ekvationen en annan kan jag tänka mig men inte tänkt så långt där eftersom vi inte har det.
Där finns ju säkert många parametrar att väga in i det där, men om man räknar enklast möjligt på det och antar att det är laddningen av bilen som utgör effekttoppen som sätter månadskostnaden.
Laddar du på 6A har du en effekt på 4,1kW, laddar du med 16A har du en effekt på 11kW.
Dvs 6,9kW högre effekt på 16A.
Göteborg Energi tar 81,25 per kW i effektavgift, vilket borde göra att månadsavgiften blir ungefär 560kr dyrare att ladda på 16A.
Spontant ganska mycket dyrare, så borde vara bättre med laddning på lägre effekt i det fallet.
Jag kan ju ha missat något också såklart, det finns väl lite olika avgifter beroende på tid osv, men som sagt enklast möjligt..
Tack! Det hjälpte mig att få igång huvudet. Jag har 81,25 så om jag fattar det rätt betyder det att om snittet av mina effekttoppar är 10kW så blir det en kostnad på 812 kr? I mitt fall ligger nästan alltid dessa effekttoppar på natten så då räknas de ned med 50 procent.
Nästa steg i detta blir ju att man får tänka att om jag drar ned bilen så kommer det ändå att bli tre effekttoppar. Om topparna ändå kommer från laddningen av bilen så är ju mellanskillnaden en besparing. Men är det annat som genererar topparna så har jag dragit ned bilen onödigt mycket.
Sist men inte minst måste man väga in att om jag ligger på effekttoppar på runt 10 kW vissa nätter då blir de tre högsta de som utgör beräkningsunderlaget och då det är på natten sänks de beräkningsmässigt med 50 procent och motsvarar effekttoppar på 5 kW om det vore utanför 22:00 till 06:00. Ställer man ned bilen så att man istället får ett antal effekttoppar på dagarna så blir det dyrare om de är över 5 kW. Mycket att tänka på här..
@MrMustang kanske kan flytta dessa poster om effektavgifter till elbolag och priser eller vad den heter?
Så ser det ut hos mig på min garo. Har 20A som huvudsäkring men 16A som Max på boxen.
På vintern ställer jag ner till 14A för att slippa oroa mig för att en huvudsäkring går om elspets på pumpen kickar in samtidigt som bilen laddar och diskmaskinen går.
Jag tänker ett lastbalanseraren måste veta vad som är max ström att ta ut och det verkar som att man inte kan se det som privat person, det man ser i appen är ju själva laddboxen. Man får alltså hoppas att elektrikern har ställt in den rätt mot huvudsäkringarna. Det var lite rörigt under installationen, pratade både 16 och 20A så inte helt hundra hur det slutade.
Upptäckte däremot att man själv kan uppdatera firmvare på lastbalanseraren via installatör appen, känns ju nice.