Problem med bilen - vad göra?

Ja, bara använda en tång, polygrip typ, tryck isär, flytta, släpp.

3 gillningar

Har man en lämplig tång är det enkelt att sätta tillbaks den. Men står man i skogen en mörk kväll och den lossnar är det ingen rolig historia.

1 gillning

Eller hur. Upplever att sådan saker oftast händer när man inte har möjlighet fix själv. Typ skogen! Haha

1 gillning

Tänker att en slangklämma borde kunna lösa det

Den finns ju redan där så det går ju att använda den. Lossnar slangen sitter ju klammern kvar på slangen i samma position som nu, så den försvinner ju inte för att slangen lossnar.

Trodde den nöp åt på andra sidan :joy:

Nix, man flyttar dit den när man byter kärlet så tappar man inte bort den. Sedan glömde de att sätta tillbaks den. Mänskliga faktorn kan hända alla. Därför ska man ha rutiner att kolla över allt man grejat med innan slutleverans.

En sak jag saknar som anställd var att man hämtade arbetsordern och gjorde jobbet. Idag ska jag svara i telefon, provköra/diagnostisera, byta glödlampor, pumpa däck & beställa delar mitt i ett kamremsbyte. Då måste man vara extra noga med att kolla allt mer än en gång. Vet inte hur många oljepluggar och bultar jag känt på flertalet gånger under samma jobb för att vara säker. Ibland får man känslan av att man glömt något då man gör så mycket på rutin och inte noterar att man redan gjort det.

Men som sagt den mänskliga faktorn kan ställa till det för oss alla, även den bästa.

11 gillningar

Låter som att en checklista skulle lösa en del onödigt kollande :grin:

Jobben är tyvärr väldigt olika så en generell checklista funkar nog inte. Så det blir nog att hålla kvar vid dubbel/trippel check. :joy::joy:

En polare var ute för att vag-verkstaden glömde att skruva i oljepluggen efter en service. Han kom inte långt…

1 gillning

Får mig att tänka på den gången jag körde från verkstaden med dubbla packningar på oljefiltret. Kom inte långt innan röd lampa tändes :grin:

Polare satt nog av dagdrömde för han kom några mil…

Hänt mig med :sweat_smile: Eller ja, de hade satt dit den, men den lossnade efter ett tag. Blev ett motorbyte för dem.

Hade inte möjlighet att sticka till Skoda idag innan de stängde men får göra det på måndag. Vad kan hända om slangen skulle lossna?

Det sprutar ut vatten i motorrummet då det är returslangen till expansionskärlet. Det kommer inte att spruta ut allt men kärlet töms och du får en ofrivillig motortvätt. Givaren i kärlet (verkar vara inkopplad :joy::joy:) kommer att varna för låg vattennivå om slangen lossnar. Så om det händer är det bara att ringa bärgare och köra den till verkstaden. Enklast är ju att sätta klammern på rätt plats själv och slippa eventuella bekymmer men samtidigt förstår jag om du tycker det är en principsak att de ska bli varse om problemet och rätta till det.

Har du ingen tång? Sätt dit den bara där den ska sitta.

Ja de är ju något man bävar för att glömma men jag har mina rutiner både vad det gäller oljeplugg och hjulbultar. Skruvar aldrig bara dit dessa för hand utan drar fast de direkt. Tar aldrig bort oljeuppsamlaren utan att pluggen är fastdragen, har funkat hitintills. Vid oljebyte sitter jag kvar i bilen minst en minut på tomgång och kollar oljelampan, sen kollas filtret men motorn på tomgång. Kör den varm & kollar oljenivån efter en kvart.

Som @RolexJocke är inne på så tänker jag inte röra detta utan de ska själv få se vad de nu glömde igen.

Jag hade ju inte mer än hunnit hem efter att jag hämtade ut den innan jag upptäckte att dessa knappar inte längre fungerade (se bild).

Där hade de glömt att ansluta kabeln som de skulle så dessa var helt urkopplade.

Spontant känns det som om att du borde byta verkstad eller servicetekniker. Grundläggande är ju att testa saker som varit urkopplade. I moderna bilar hänger mycket saker ihop så det är ju mer än en sak som påverkas när något blir utslaget//urkopplat.

4 gillningar

Ok, kör försiktigt till verkstan bara, och byt sen.