Problem med bilen - vad göra?

Vi har en Skoda Superb från 2017 och som alltid har gått som en klocka, inga konstigheter alls.

Men, i sent höstas dök det upp ett felmeddelande i displayen som sa att vi måste kolla kylarvätskan. Detta skedde när jag körde upp bilen från garaget och det är en kort men brant backe upp från ett källargarage. Vid tillfället så körde jag direkt bilen åt sidan, öppnade huven och kontrollerade nivån på kylarvätskan i behållaren och den visade (trots meddelandet) inte på att det skulle vara brist på kylarvätska. Då jag själv inte kan ett dugg om bilar så ringde jag direkt till Skoda Malmö för att kontrollera detta och de sa åt mig att ibland kan det bli “knas i datorn i bilen” och tolka saker fel så jag skulle ha bilen avstängd några minuter för att sedan slå på tändningen igen och se om meddelandet var kvar. Jag gjorde så och efter att ha slagit igång igen så var meddelandet borta. Bra så, då var det inga konstigheter.

Två veckor senare så hände samma sak igen och jag kontrollerade på nytt kylarvätskan men precis som första gången så var nivån inte låg. Denna gången så försvann dock inte felmeddelandet efter att jag startade bilen på nytt och jag var på väg ut och hämta sambon på jobb så svärfar mötte oss där med en flaska med kylarvätska. Vi fyllde på och då sambon jobbar ganska nära där Skoda Malmö ligger så körde vi direkt dit för att ta ett snack med dem. De sa, precis som per telefon vid första tillfället, att det inte behövde vara några konstigheter utan hade vi nu fyllt på så var det bara att köra vidare.

För ca en månad sedan var vi ute på en längre biltripp och då skedde det igen. Vi öppnade upp locket till behållaren för kylarvätskan och såg att den nog var lite väl låg så vi fyllde på. Vi såg också att vätskan var en del rostfärgad, vilket vi tyckte var underligt. Vi diskuterade med svärfar kring att detta nu har uppkommit ett par gånger och vi var båda överens om att detta inte ska ske, att allt kring kylarvätskan ska vara ett slutet system och man inte ska behöva fylla på vätskan utan att det då måste vara en läcka någonstans.

Efter att vi kom hem från trippen så kontaktade vi dem igen och fick en kontroll av bilen inbokad till imorgon den 12/8. Efter att vi varit hemma några dagar så jagade vi Skoda en del för att försöka få till en tidigare tid än ca tre veckor bort som 12/8 var då. Vi lyckades till sist få möjlighet att komma dit (tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara) och någon snabbt kollade på bilen. De tyckte det var konstigt att vätskan var rostfärgad samt att de nämnde något om att det kan bli aktuellt att byta någon ventil samt “blåsa rent systemet”.

Till saken hör några andra viktiga fakta.

  • Vi hade en service på bilen utförd så sent som nu i maj. Standard, återkommande service.
  • Vi har, som jag beskrivit ovan, hört av oss flera gånger till dem gällande detta

Vad jag upptäckte först nu och märkligt nog inte direkt efter servicen var att det längst ner på protokollet stod “Expansionskärl mörk vätska, felsökning krävs. Bokas om!”.
Här kan jag tycka att om man har bilen på service så ska den servas där och då, det ska inte ligga på kunden att ha massa kunskap om bilen och kunna veta om detta är en bagatell eller något jätteallvarligt. Utöver det anser jag att det bör ligga på Skoda att se till att man kontaktas för att få detta åtgärdat och inte att bilen bara lämnas ut halvfärdig och man sedan själv får se till att få detta fixat. Igen, servicen ska utföras till 100% där och då.
Dessutom har vi ju som sagt varit i kontakt med Skoda flera gånger redan innan den var på service och de känner ju då till problemet och bör ta en titt på det och åtgärda det på nämnd service.

Jag vet inte om detta kommer bli en större kostnad för att få detta åtgärdat, jag kan som sagt inget om bilar. Jag kan dock tycka att det är svagt agerat av Skoda och att detta borde varit något som borde fixats “i sin linda” på servicen.

Ni som kan bilar och har mer erfarenhet, vad säger ni? T ex du @RolexJocke , kan ju allt om bilar…

2 gillningar

Missfärgad kylarvätska är inte så vanligt på dessa då det inte finns så mycket metaller som kan rosta i dessa motorers vattensystem. Däremot ett vanligare fel är att vattenpumpen läcker ut till en början lite då och nu framförallt om du har en motor med kamrem. Ska bli lite intressant och höra vad Skoda säger.

1 gillning

Med tanke på jockes kommentar om vattenpumpen så blir jag lite nyfiken på hur långt bilen gått?
Har motorn kamrem? och om så, är den bytt. Har för mig att vattenpumpen brukar bytas på dessa samtidigt som man byter kamrem.

1 gillning

Galenskaparna & After Shave - Det är vattenpumpen, Gerd - YouTube

1 gillning

Normalt byter man alltid en kamremsdriven vattenpump vid kamremsbyte då det är den klenaste länken i systemet och dessutom har den konstant vatten mot inre lagret. Vidare har den ett dräneringshål mellan yttre och inre lagret för att yttre lagret inte ska få vatten på sig. Detta är en typ av säkerhetsgrej så man ska uppmärksamma ett vattenläckage innan pumpen skär ihop.

1 gillning

Och @RolexJocke

Bilen har bara gått ca 6,5k och jag kan inte tänka mig att dessa har kedja utan kamrem.

Men borde inte hela problematiken och dess lösning ligga på Skoda och deras service som då utfördes i maj? Speciellt med tanke på att vi har påtalat felmeddelandet vid två tillfällen innan.

Det finns både och. Vet du vilken motor/motorkod du har?

Motorgaranti låter det som, borde väl gälla om inte den är överskriden på tid

Om inte VAG tar det så kan kanske försäkringen användas men då står ju ägaren för självrisken.

Hur menar du med både och?

Motor och motorkod, ingen aning. Hur kollar jag det?

Vad är det för tidsram gäller för sådant?

Exakt och jag kan tycka att detta är något Skoda bör ta på sig, inte lämpa över det på kunden.

Jag ska som kund inte behöva vara bilmekaniker för att ha bil. Om jag lämnar in bilen på sin service som sig bör så ska jag kunna räkna med att jag får en fullt fungerande bil när de lämnar tillbaka den till mig och kunna köra som vanligt till det är dags för nästa service.

1 gillning

Det finns både rem & kamrem än idag i VAG motorerna. Motorkoden står i bilens manual/servicebok och är 4 bokstäver.

Det är ju det man strävar efter, iallafall jag upplyser alltid kunden om avvikande saker/fel på deras bil. Skriver alltid in det i fakturan så är det inga tveksamheter. Sen är en del kunder dåliga på att läsa fakturan, den åker rakt in i handskfacket.

Brukar vara 10000 mil eller ett par år, olika på olika märken

Jag menar att jag ska inte själv behöva ta emot en bil efter service som fortfarande har fel. Om de upptäcker fel under servicen som innebär en kostnad att fixa så ska de kontakta ägaren som då får svara om de ska fixa det eller låta bli. Att lämpa över det på en potentiellt totalt okunnig bilägare att ansvara för är enligt mig inte ok.

1 gillning

Bilen är nu ca fem år gammal.

@zinned Fick du någon diagnos idag?

Jag lämna bilen i morse och fick ett samtal senare under dagen att de ska monsterna in någon elektronisk mojäng nere under växelspaken som ska läsa problemet med felmeddelandet som kom gällande ”läge P”. Tydligen en rutin som kom för nåt år sedan. Därefter ska de byta kärlet för kylarvätskan samt rensa systemet och fylla på nytt.

De hade ingen förklaring på hur kylarvätskan blivit förorenad?