Vi har en Skoda Superb från 2017 och som alltid har gått som en klocka, inga konstigheter alls.
Men, i sent höstas dök det upp ett felmeddelande i displayen som sa att vi måste kolla kylarvätskan. Detta skedde när jag körde upp bilen från garaget och det är en kort men brant backe upp från ett källargarage. Vid tillfället så körde jag direkt bilen åt sidan, öppnade huven och kontrollerade nivån på kylarvätskan i behållaren och den visade (trots meddelandet) inte på att det skulle vara brist på kylarvätska. Då jag själv inte kan ett dugg om bilar så ringde jag direkt till Skoda Malmö för att kontrollera detta och de sa åt mig att ibland kan det bli “knas i datorn i bilen” och tolka saker fel så jag skulle ha bilen avstängd några minuter för att sedan slå på tändningen igen och se om meddelandet var kvar. Jag gjorde så och efter att ha slagit igång igen så var meddelandet borta. Bra så, då var det inga konstigheter.
Två veckor senare så hände samma sak igen och jag kontrollerade på nytt kylarvätskan men precis som första gången så var nivån inte låg. Denna gången så försvann dock inte felmeddelandet efter att jag startade bilen på nytt och jag var på väg ut och hämta sambon på jobb så svärfar mötte oss där med en flaska med kylarvätska. Vi fyllde på och då sambon jobbar ganska nära där Skoda Malmö ligger så körde vi direkt dit för att ta ett snack med dem. De sa, precis som per telefon vid första tillfället, att det inte behövde vara några konstigheter utan hade vi nu fyllt på så var det bara att köra vidare.
För ca en månad sedan var vi ute på en längre biltripp och då skedde det igen. Vi öppnade upp locket till behållaren för kylarvätskan och såg att den nog var lite väl låg så vi fyllde på. Vi såg också att vätskan var en del rostfärgad, vilket vi tyckte var underligt. Vi diskuterade med svärfar kring att detta nu har uppkommit ett par gånger och vi var båda överens om att detta inte ska ske, att allt kring kylarvätskan ska vara ett slutet system och man inte ska behöva fylla på vätskan utan att det då måste vara en läcka någonstans.
Efter att vi kom hem från trippen så kontaktade vi dem igen och fick en kontroll av bilen inbokad till imorgon den 12/8. Efter att vi varit hemma några dagar så jagade vi Skoda en del för att försöka få till en tidigare tid än ca tre veckor bort som 12/8 var då. Vi lyckades till sist få möjlighet att komma dit (tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara) och någon snabbt kollade på bilen. De tyckte det var konstigt att vätskan var rostfärgad samt att de nämnde något om att det kan bli aktuellt att byta någon ventil samt “blåsa rent systemet”.
Till saken hör några andra viktiga fakta.
- Vi hade en service på bilen utförd så sent som nu i maj. Standard, återkommande service.
- Vi har, som jag beskrivit ovan, hört av oss flera gånger till dem gällande detta
Vad jag upptäckte först nu och märkligt nog inte direkt efter servicen var att det längst ner på protokollet stod “Expansionskärl mörk vätska, felsökning krävs. Bokas om!”.
Här kan jag tycka att om man har bilen på service så ska den servas där och då, det ska inte ligga på kunden att ha massa kunskap om bilen och kunna veta om detta är en bagatell eller något jätteallvarligt. Utöver det anser jag att det bör ligga på Skoda att se till att man kontaktas för att få detta åtgärdat och inte att bilen bara lämnas ut halvfärdig och man sedan själv får se till att få detta fixat. Igen, servicen ska utföras till 100% där och då.
Dessutom har vi ju som sagt varit i kontakt med Skoda flera gånger redan innan den var på service och de känner ju då till problemet och bör ta en titt på det och åtgärda det på nämnd service.
Jag vet inte om detta kommer bli en större kostnad för att få detta åtgärdat, jag kan som sagt inget om bilar. Jag kan dock tycka att det är svagt agerat av Skoda och att detta borde varit något som borde fixats “i sin linda” på servicen.
Ni som kan bilar och har mer erfarenhet, vad säger ni? T ex du @RolexJocke , kan ju allt om bilar…