Problem med bilen - vad göra?

Jag fick inte tala direkt med verkstadsfolket så jag ska kolla med dem när jag väl ska hämta bilen igen. Dessutom bör där ju vara en läcka som har gjort att vi behövt fylla på och det ska ju självklart fixas, om det löses enbart genom att byta kärlet eller ej vet jag inte.

1 gillning

Skulle du tro att det löses med det bytet @RolexJocke ?

Föroreningen kommer ju någonstans ifrån så att byta kärl löser ju inte det. Att spola rent gör ju rent men utan att veta vad som förorenat vätskan gör ju att den troligtvis kommer att bli förorenad igen. Jag ser ju dessa bilar dagligen och det normala är ju att vätskan är klar och ren. Läckan bör ju lokaliseras med provtryckning för om kärlet är helt hjälper ju inte det att byta detta. Visserligen sitter ju nivågivaren integrerad i kärlet så det löser ju bara problemet att byta detta om det är givaren som det är fel på.

3 gillningar

@zinned Detta stämmer i regel. Se paragraf 8 konsumenttjänstlagen:
Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Se också riksförbundet M (fd motormännen) riktlinjer:
Uppstår under reparationens gång behov av tilläggsarbete är huvudregeln att verkstaden ska kontakta beställaren och begära hans eller hennes anvisningar.

Kolla också vad branschorganisationen säger här

En annan grej jag reagerar på är om det här meddelandet var ställt till dig eller en intern notis?

Jag tolkar det som att det stod i serviceprotokollet som bifogas till kunden och att meddelandet då var riktat till kunden. Man bör då vara noga med att upplysa kunden om detta när de hämtar bilen då många inte läser dessa papper.

Helt enig, det är logiskt.

Inte säker på hur du menar men det var skrivet längst ner på det tvåsidiga serviceprotokollet.

Då är det ju ställt till bilägaren.

Fick du någon åtgärd/lösning på problemet? Eller kollade de bara?

Ska hämta bilen imorgon och då ska allt vara fixat.

1 gillning

Vet du exakt vad de skulle göra? Eller får du reda på det imorgon?

Det får jag reda på imorgon. Dock måste de ju ha gjort en seriös åtgärd och inte vara blåst rent o bytt kärl, annars kommer ju som sagt problemet komma tillbaka.

Detta blir intressant att följa och se utgången på.

Så här ser det ut i en 15 år gammal Skoda som gått 13000 mil.

Drickbart?

Ser gott ut men det är det inte. :joy:

Lagom förmiddagsavkoppling, kamremsbyte Skoda.

8 gillningar

Det gäller att hålla koll på kuggen där. Vet en V70 där remmen kom ett hack fel. Den gick inget vidare. :laughing:

När jag och farsan bytte på hans gamla 240 så vevade vi runt motorn så alla markeringarna matchade kuggen. Fegt, men allt funkade! :blush:

1 gillning

Så är det och denna byter man på med ögonbindel. Värre med t e x Subaru boxer med 4 kammar, där behövs 4 händer. :joy: