Undrar när svensk media ska börja rapportera att den Iranska islamiska staten förhoppningsvis till slut faller?
Lite skriver de allt. Men visst borde det vara mer.
Ge oss länkar!
Nu är det ju helger och jag förstår även till vardags att Svensk media inte kan ha anställda experter på allt. Men det är ganska ytliga, snabba nyhetsartiklar. Lite fördjupning där man sätter det i sitt sammanhang och gör bedömningar är det tunnsått med.
Googlar man får man många träffar på artiklar i svensk media om att Mossad gått ut och stött protesterna. Lite typiskt att en sådan nyhet blir den som sprids I internationell media kan man läsa att Netanyahu stoppat Mossad från den typen av kommunikation. Jag tolkar det som att man bedömer att protesterna är på riktigt och då vill man låta protesterna ha sin gång och så att regimen i Iran inte ska kunna peka på Israel som drivande. Men inte så mycket om det i sverige, om något.
Folket är törstiga och hungriga. Dags för folket att få tillbaka sitt land.
Vore skönt med lite bakslag för den hemska islamismen.
Betalvägg, men rubriken verkar vara på rätt väg. Det finns ingen väg tillbaka nu. Välkommen tillbaka Persien.
Faller den Iranska islamiska staten så finns det hopp för mellanöstern och hela västvärlden. Iran står bakom allt för mycket skit i vår värld.
En annan skurkstat är ju Saudiarabien men de har ju under lång tid jobbat väldigt målmedvetet för att andra sig. De tar små steg, men de tar dessa steg ett efter ett. De kritiseras för att dessa steg är för små men över en 10-årsperiod är det, och kommer det att bli, stora förändringar. Dessutom utan inre turbulens.
Jämför det med Iran som inte tagit ett enda mikrosteg på de senaste 10, 15 eller 20 åren.
Ett par ämnen har det varit väldigt tyst om här i bubblan (jag har iaf inte sett något).
Det ena är om USA där en stor skandal har avslöjats i Minnesota då främst somaliska grupperingar har drivit dagis/förskola och transportbolag via skattemedel. De verkar vara flera miljarder dollar som har förskingrats och bland annat hamnat hos Al-Shabab.
Finns mängder med nyheter om man söker på Minnesota och somali/somalia. Men här är en svensk artikel:
Ett annat ämne har varit Migrationsverket som har varit på tapeten i vissa medier:
Här kommer en länk till tråden Magnus hänvisar till: Thread by @olakallqvist on Thread Reader App – Thread Reader App
I detta så har jag också läst berättelser som denna: https://x.com/hanna_tehrani/status/2008297992248340759?s=46
Två ämnen som båda går mot samhällsfunktionen och välfärdsstaten och där tillit är en bärande pelare. När tilliten fallerar så kommer motståndet mot ”systemet”. Nu är det ofta detta sätts i en höger/vänster-debatt men jag vill lyfta det till en övergripande fråga. Om ”vänstern” ”dumförsvarar” detta och ”högern” ropar ”ut med migranterna” så kommer vi inte komma fram till något bra. Tilliten riskerar att bli sämre och sämre.
Ska vi ha ett välfärdssamhälle så behöver det vara transparent och bygga på tillit och samsyn i så stor utsträckning det går.
Men utvecklingen går inte mot samsyn utan mot ytterligheter, smutskastning och förvanskning av fakta. En utveckling som jag tror har flest förlorare.
Somaligate tycker jag är intressant på många plan. Dels att det skett/sker är fruktansvärt, dels de svenska reaktionerna. Det som sker är det ju inte så mycket att säga om annat än att det är för dj_vligt och att jag hoppas rättsprocesserna landar i stränga straff. Möjligen kan man ta in vinkel att det finns en risk att man ser Somalier som en utsatt grupp och därför är lite för soft mot dem initialt samt rädslan att om man agerar på för små signaler anklagas man för rasism och har då så små signaler att de inte räcker för att belägga att man vidtog åtgärder. Men det här är bara spekulationer från min sida.
Reaktionerna i svettig är intressantare. det här är en skandal som pågått länge i USA. Rättsprocesser är i gång och folk kommer med stor sannolikhet hamna i finkan. Allt det här är rapporterat i media. Men då det är en delstatlig händelse i första hand så är kanske inte spridningen i andra delstater superstor. Sedan gör en högeryoutuber ett inslag om frågan och då får den spridning just i sådana grupper som älskar sådana här nyheter. Det bekräftar deras världsbild och sådant älskar folk. Inslaget blir viralt.
Då dyker helt plötsligt frågor upp varför det inte rapporterats mer om det här i Sverige? Varför i hela friden skulle detta varit en stor fråga i Sverige? För att det är invandrare som är misstänkta för brott? För att det är Somalier? Ska svensk media numera bevaka alla större händelser där invandrare eller Somalier är misstänkta? Vilka resurser ska gå till det? Vad ska inte rapporteras som rapporteras idag? Jag är genuint nyfiken på svaren här. Tilläggas kan ju att där sker ganska många stora saker i USA som inte når Europa, likaså sker det stora saker i Europa som inte når Sverige.
Sedan till Migrationsverket. Jag såg det där på Twitter men hittar inga seriösa källor. Hade faktiskt svårt att ringa in problemet. Är problemet att icke svenska medborgare jobbar på Migrationsverket? Även här är jag seriöst nyfiken.
Rent allmänt kan man ju säga att myndigheterna bör vara observanta kring vilka regler som ska gälla för olika tjänster. Det sker en kraftig förändring på flera myndigheter kring detta just nu och har gjort så i ca 5 år. Problemet är om man säkerhetsklassar för många tjänster får man svårt med kompetensförsörjningen. Det finns helt enkelt för få svenska medborgare att anställa.
Men jag tror att staten haft en för okunnig inställning till hur organiserad brottslighet medvetet placerar ut personer eller fångar in redan anställda på myndigheter. Likaså tror jag man varit okunnig kring vilket starkt grepp klaner och andra strukturer bland många invandrare har i praktiken. Samtidigt är detta svårt att jobba med då man helst ska undvika att se p människor som grupp utan agera på beteenden.
En del som jag reflekterar över är beröringsskräcken. Att hela tiden oroa sig för hur en nyhet ska mottas från framför allt extremhögern blir ofta kontraproduktivt. Våga rapportera och sätt press på att systemen/myndigheterna ska bidra med transparens (när det gäller välfärd så behöver det vara hög nivå av transparens). Vi kan inte låta grupperingar utnyttja vår välfärd för att vi ser mellan fingrarna av rädsla att bli kallad rasist.
Hur ofta är det inte som extremhögern har fått ”vatten på sin kvarn” för att man ansett att traditionell media underrapporterat eller vinklat nyheter snällt?
Jag tror att man bidrar till att extrema (både vänster och höger) åsikter får gehör genom att inte rapportera på adekvat sätt gällande vårt samhällskontrakt.
Utnyttjandet av våra system är riktigt vidrigt och skandaler på Migrationsverket är heller inget nytt tyvärr. Men man blundar. Något måste verkligen göras.
Jag tror såklart inte (och varken vill eller menar att det ska vara så) att det går att förbjuda personer med utländsk bakgrund att arbeta på Migrationsverket. Men någon form av säkerhetsklassning, eller motsvarande system, för att klargöra att personen inte låter sig påverkas i sin myndighetsutövning tror jag är vilktigt.
Det är såklart ett problem men min slutsats är att det inte ofta sker att nyhetsdeskar tänker på att extremhögern ska gynnas. Jag tror det är en annan ism som krockar är, journalism. Journalismen utgångspunkt är den lilla människan, individen, den drabbade. Många gånger ligger därför invandrare som exempel i gruppen utsatta, eller drabbade, och det påverkar nyhetsvärderingen. Det gör att på slutet kan bli fel, men inte riktigt av de orsaker du nämner.