Politisk debatt

Hönan eller ägget…. Verkligen chockerande att människor med utomnordisk bakgrund inte gillar rasister? 🫨🙄

Så här såg det ut i min valkrets, känns bra. Ytterkanterna med låga resultat

I byn i Västmanland mina föräldrar flyttade tillbaka till fick SD 26% :scream:

Sedan följer ju nästan alltid röstandet strikt socioekonomiska faktorer. Många, många av invandrarna har en väldigt låg socioekonomisk status = röstar mer vänster. Lägger man till rasismfeelingen så blir det väl faktor två...

Som så många konspirationsteorier är de ju denna sjukt dålig som teori. S har väl sedan de startat, eller i alla fall sedan 1928 med extrem kraft från slutet 40-tal7början 50-tal mer än någon annan(?) strävat efter att öppna upp utbildningssystemet sp att alla kan skaffa sig en högre utbildning. Med högre utbildning kommer ofta andra typer av jobb och lön. En klassresa sker. Det i sig påverkar röstandet.

S bidrar, eller bidrog(sjukt intressanta förändringar sker just nu där s går bäst inom Saco-grupper, näst bäst inom TCO-grupper och sämst bland LO-grupper) med andra ord till att förse de borgerliga partierna med väljare...

2 gillningar

Skit i Ultran! Jag har den perfekta rabatten till henne.

1 gillning

Har svårt att tro att han missat alla skriverier om denna låt

3 gillningar

Någon hade också säkert hackat hans Spotifykonto.

Ett rasistiskt parti fullt med rasister som inte vågar stå för att de är rasister.

3 gillningar

Det tror jag inte heller att inte gjort

Enligt en källa med insyn spelades låten efter önskemål från SD-profilen Rebecka Fallenkvist. Hon var tidigare programledare för tv-kanalen Riks. Under partiets valvaka 2022 uppmärksammades hon efter att ha sagt ”Helg seger”, som tolkades som en anspelning på sieg heil.

Givetvis hade han ingen aning om vad det var för låt, precis som att det var uppenbar humor eller satir när Lång försökte ta inspelningsutrustningen från reportern.

2 gillningar

Jag måste ha levt under en sten, hade aldrig hört talas om den. Vad heter låten? Iofs hade jag aldrig hört talas om superartisten C.Gambino innan han fyllde rubrikerna förra veckan.

2 gillningar

Kristersson har satt ner foten nu.

2 gillningar

Sak samma för mig😅
Hörde klippet med Jomshof och där medger han att han känner igen låten även om det tog 5-10 sekunder.

Är inte det där Kristerssons standardkommentar till allt SD gjort sedan Tidösamarbetet startade… :crazy_face:

Frågan är vad som händer med SD nu? Blir de mer aggressiva, mjukare eller har de is i magen och skakar av sig detta utan närmare påverkan?

Jag såg på FB några s-märkta som diskuterade och enligt mig gjorde de helt fel analys. De vill såklart att allt som hände i valet, SD ned och de rödgröna upp, ska tolkas som att de har 100 procent rätt. Med rätt menas då att folk har tröttnat på den radikala retoriken och den "hårda" politiken kring allt samt den "fantastiska" politik som s har. Enligt mig kan det nog vara så att folk inte köper den hårda retoriken, men att något skifte skulle skett i folks uppfattningar i sakfrågor är att dra valresultatet på tok för långt.

EU-valet är känt för att vara ett protestval gentemot sittande regeringar och vi ser det i flera länder. Dessutom, med ett valdeltagande kring de 50 procenten finns det en klar uppåtmöjlighet för inte minst SD i ett ordinarie val. Sakfrågemässigt tror jag inte att invandring, kriminalitet och lite "Svergievärderingar" är helt urmjölkat. Att det sedan ser ut att kunna finnas en balans genom klimat och välfärd är en annan sak.

6 gillningar

Du har nog 100% rätt i din analys.

1 gillning

Bra analys. Alla SDs väljare kom ursprungligen från andra partier. När de partier tagit frågorna ifrån SD kommer de att minska radikalt som i våra grannländer

2 gillningar

Förmodligen, om de väntar ett par år så kommer det kanske lösa sig för SD. Kollar man på skolvalet så röstade 1/4 på SD.

https://www.mucf.se/resultat-skolval-2024-till-europaparlamentet

Det hinner ändra sig...

Om det vore så enkelt att spå framtida val vore många analytiker och strateger arbetslösa. Tror Moderaternas legat skyhögt i vissa perioder som de sedan inte kunnat växla in.

Det blir intressant att höra spinnet på detta.

Speciellt när L/KD kommer att hävda att opinionsundersökningar är inget att hänga upp sig på samtidigt som SD kommer vilja lyfta fram sitt resultat

image