Politisk debatt

Nix pix. Jomshof är tyvärr så pass läskig

Inglorious Basterds Idk GIF

2 gillningar

Galet.

det är sjukt!

Jag kollade runt bland valkompasserna häromveckan och hamnade på denna då den låg högt upp i sökresultatet, men det tog ju inte lång tid att avfärda den, men tydligen var det inte lika lätt för de som arbetar för källkritik? :joy:

Anmärkningsvärt att en GD uttalat sig på detta vis men Hjort är gjort :drum:.
Tonläget har verkligen höjts bland politiker. Tänk att en toblerone tidigare var en skandal…

1 gillning

SD anser att övriga riksdagspartier, men främst de rödgröna, har förstört Sverige genom systematisk massinvandring. Sett ur det perspektivet är det han skriver rakt på sak.

Men att en högt uppsatt politiker uttrycker sig på det sättet är rätt ovärdigt.

Igår var det 80 år sedan landstigningen i Normandie, Dagen D.
Skrämmande att de krafterna som då trycktes tillbaka är på ordentlig frammarsch i Europa igen :cry:.

Hoppas folk har med sig det när de röstar i EU-valet.
IMG_0746

2 gillningar

Det är egentligen helt otroligt hur vi håller på att upprepa det. Om man slår ihop Ryssland och de högernationalistiska vilket ofta är naturligt får man helt galna likheter. Det är nästa på pricken som uppmarschen mot 1939.

2 gillningar

Gå och lägg dig Cavalli-Björkman, du är full.

”TV4 har valt att vara en aktiv part i den här valrörelsen genom att sprida desinformation om oss. Det är uppenbart att de försöker sabotera för partiet och blockera våra möjligheter att prata om vår politik”, skriver han.

4 gillningar

För att vara en valdag idag har vi diskuterat EU-vsalet väldigt lite, nästan inte alls. Intressant i sig. Har ni eller ska. ni rösta?

  • Jag har redan röstat
  • Jag ska rösta idag på valdagen
  • Jag tänker inte rösta
  • Jag vill inte uppge om jag har eller ska rösta
0 röster

Själv ska jag rösta idag. Gjorde nu på morgonen tre olika valkompasser för att se hur de slår.
DN

SVT

Aftonbladet

Spretigt resultat, bortsett att ett parti konsekvent hamnat på jumboplats.

Har också gjort ett par kompasser som inte hjälpte mig i någon riktning. Känner mig inte helt hemma i något parti, men kommer lägga min röst främst som ett försök till motvikt mot vad jag definitivt inte känner mig hemma i.

4 gillningar

Tydligen är det ganska vanligt att folk använder dessa kompasser för att veta hur de ska rösta. Man får hoppas att det gör flera... Jag tycker personligen att det är lite knepigt med taktikröstandet i EU-valet. Vill man stödja det parti man känner mest för, eller vill man vidare till något större värde? Sedan blir det lite som du skriver, att försöka bli en motvikt mot det jag absolut inte gillar.

2 gillningar

Behövde ingen kompass för att rösta på ett parti som vill hejda klimatkrisen, förbättra välfärden, stärka demokrati och mänskliga rättigheter och som är emot alla former av massövervakning utan brottsmisstanke.

3 gillningar

Här SVT valkompass där jag konsekvent tryckt på minst viktigt respektive mest viktigt på alla frågor. Intressant då det visar lite på vilka frågor man har värdering på


Tror inte jag riktigt fattar vad du menar… Menar du att du svarat samma vid båda tillfällena men att andra resultatet visar när du kryssat i att samtliga frågor är extra viktiga?

(Jag gjorde precis det men fick relativt lika resultat båda gångerna.)

Om man bara ska göra en kompass vilken är mest neutral och minst trollad…? Kan tidningarnas politiska tillhörighet påverka (även om jag är övertygad om att journalisterna är neutrala)? Och kanske då SVT är mest neutral, eller…?

Enligt SD ska vi ju absolut inte göra TV4:s, ha. :crazy_face:

Där SD hamnar högst svarade jag "Mycket dåligt förslag" på alla frågor och den andra svarade jag "Mycket bra förslag". Sedan samma på de frågor med siffror 1 respektive 5 och sedan samma viktiga ämnen i båda fallen

1 gillning

Jag tror alla stora är ”seriösa”. Såg att t.ex. Aftonbladet samarbetar med Göteborgs Universitet.

2 gillningar

AB och SvT är tydligen ”egna”. Övriga tidningar använder samma kompass om jag har förstått detta rätt.

1 gillning