Politisk debatt

Stämmer rätt bra idag efter att Blackie funnit gud. :grin:
Annars är det bara att konstatera att det var smart av dem att skriva ordet som ett akronym. Gav dem extra publicitet. :metal:

Det är verkligen komplicerat. Samtidigt som jag vill att polisen verkligen ska ha mer befogenheter att stoppa gängen så vill jag inte heller att det i princip ska bli rasprofilering. Ett just sådant upplägg fungerade rätt effektivt i New York under 90-talet vill jag erinra mig, men det känns lite tveksamt.

Jag håller med.

Jag är mycket skeptisk till just visteringszoner för jag tror som ni att det blir rasprofilering, som inte är tillgodo för någonting.

Stop-and-frisk-programmet i NYC är ju väldigt kritiserat av just det skälet och man ska komma ihåg att det var en relativt liten del i ett större 'broken window'-initiativ för att skapa ett tryggare och mer turistvänligt Manhattan. Det fungerade uppenbarligen väl men jag har inte sett några siffror på att det minskade brottsligheten i ett större område utan man flyttade antagligen bara på den.

Jättesvår fråga tycker jag. Jag kan rabbla alla seriösa motargument i sömnen, men läget är så allvarligt att jag inte säger rakt nej. Gud vet vart vi hamnar tänker jag dock.

1 gillning

Nästa steg kan bli som i El Salvador
" Members of Nuevas Ideas passed new rules that increase prison sentences for convicted gang lords to forty to forty-five years (previously six to nine) and twenty to thirty years for other members (previously three to five)[14] and reduce the [age of criminal responsibility], previously sixteen years old,[26] to twelve.[25] They also passed a law that threatens anyone who reproduces or disseminates messages from gangs, including news media, with ten to fifteen years in prison.[27]"

Det stod väl för we aint sure pal om jag minns rätt

Rättat

We Are Satans People enligt Sifvert Öholm.

En annan version är att det helt enkelt stod för wasp = :honeybee:

White Anglo-Saxon Protestants är väl det som är den vanligaste gissningen.

Bandets akronym-mässiga namn kommenterades av Lawless i en intervju: ”We Ain't Sure, Pal”.[5] I SVT:s Hårdrocksnatt berättade Lawless om namnet: "Vi ville ... ingenting. Vi vill ha ett farligt, kontroversiellt namn [...] Huvudsaken var att det var lite mystiskt."

Saxat från Wikipedia
W.A.S.P. – Wikipedia.

Enligt engelska Wikipedia står det för wasp och så var det Blackie som kom på att skriva det som ett akronym.

Bland det märkligaste jag läst från en minister

Vad är det märkliga? Det han skriver om eller att en politiker får leka filosof?

När det gäller ämnet fastan har jag de senaste åren försökt avstå från något för att ge plats för alternativ, utmana mig, utvärdera och förhoppningsvis utvecklas. Olika saker varje år, kan vara något mycket konkret eller mer symboliskt. Det brukar gå sådär. Men sex veckor är en tillräckligt lång tid för att man kan misslyckas, förlåta sig själv och gå på det igen. Och till påsk brukar jag ha lärt mig något nytt om mig själv.

3 gillningar

Att en minister i det sekulära Sverige uttrycker sig så pass religiöst i en stor dagstidning.
Det är åtminstone inte jag van vid.

Nu läser jag inte Dagen, kanske är mycket vanligare där???

Mycket intressant hur det blir allt vanligare att politiker för in religösa perspektiv i offentligheten.

Precis, jag upplever att det inte varit så tidigare (läs senaste 30 åren, kanske ännu längre).

Är det för att konservativa vindar blåser i världen?

Eller försöker det vara någon typ av ”motpol” mot Nyans?
Kristendom kontra Islam?

Jag tror det är "tidens tecken" mer än att det är genomtänkt för att kontrastera mot Nyans/islam. Mer att de i så fall följer invandrargrupper i sitt beteende.

Jag är vän på facebooksnivå med några kända moderater och noterade att de började gilla att visa sig lite religösa, eller kyrkliga i alla fall, för sådär 10 år sedan. Jag har en hemsnickrad analys eller kanske mer fundering kring det.

Moderaterna var innan alliansen mycket för att vara proper och välartad men Nya Moderaterna skulle ju signalera mer Nya än Moderater vilket kan ha lätt till ett sökande efter en plats där man kan se bakåt och där klassiska värden går att upprätthålla. Ofta är de väldigt kritiska till Svenska kyrkan då de tycker den är för slapp och progressiv men det är ändå en kyrka som tillåter dem att vara ganska konservativa. Så när deras parti försökte kväsa de gamla konservativa och moraliska perspektiven så drogs de mot kristendomen och kyrkan. Och det var mer personlig moral än samhällspolitik då för 10 år sedan.

Sedan kan ju moderater och Sd:are yra om att integrationen inte funkar men här tror jag det finns ett litet bevis på att integrationen fungerar och det är ingen som kontrolleras politiskt. Integration betyder ju att ivandrare påverkas av majoritetsbefolkningen och att majoritetsbefolkningen påverkas av invandrarna. Så lite handlar det nog om att om vi får invandrargrupper som är mer öppet troende så kommer majoritetsbefolkningen att ta några sådana små steg. Sedan kanske både invandrare och svenskar om 20 år ha gått tillbaka till en ganska oreligös vardag. Men vissa politiker kommer försöka utnyttja det nyväckte religösa intresset i vissa grupper.

1 gillning

Navalnyj har dött: Ryska kriminalvården: Aleksej Navalnyj är död | SVT Nyheter
Inte oväntat att han skulle dö i fängelse men jag trodde att de skulle låta honom tyna bort längre i fängelse än så här.

Läste artikeln i DN och blev inte förvånad över reaktionerna.
Oerhört klantigt av partiledaren.

1 gillning

Bedrövligt rent principiellt och helt oförklarligt rent partimässigt. Späs ju på av att pressekreteraren försöker sätta bilden (i (Aftonbladet) att det var DN som tog upp Jönsson. Man tar sig för pannan..:man_facepalming:

3 gillningar