Politisk debatt

Han är alltid bra och påläst

Man undrar ju huruvida Oisín Cantwells nykterhet står och faller på huruvida du håller med eller inte :slight_smile:

4 gillningar

Jag smög in ett hjärta och en smileys på Esses inlägg, men kände att det är rakare att att skriva själv. Jag tänkte exakt som Esse att undrar om din syn på honom inte påverkas av att han denna gång tycker lika som dig..:grin:

1 gillning

Något i politiktråden som är en direkt motsats till politik. Gemensam presskonferens mellan facken i industrin och arbetsgivarna kl 19:00. Vad tror ni, 1 eller 2-årigt avtal? Hur stor blir löneökningen? Jag utgår från att de är överens och då är det ett extremt styrkebesked från den svenska modellen. Det är långsiktigt otroligt mycket viktigare än om vi får 3,8 eller 4% i löneökning.

2 gillningar

Otroligt glädjande! Varför? Förstår man den svenska modellen och varför den är så kraftfull internationellt sett så förstår man. Om inte kan man inte heller lära sig förstå.

4 gillningar

Varför skulle man inte kunna lära sig att förstå? Inte direkt så att man föds med kunskapen?
Jag lärde mig det först när jag blev förtroendevald och gick fackliga utbildningar.

Gissar på 3 procent och 2 år :blush:

1 gillning

My bad. Syftade på oss gamlingar.

:+1:t3:

5 gillningar

Beror nog mer på intresse än ålder :slight_smile:

Får väl ses som bra under omständigheterna.
Tycker dock de skulle fått in något mer när det blir två-årigt med ett lägre år två.

2 gillningar

Det var ju helt klart bättre än vad man trodde.

3 gillningar

Gissade rätt på 2 år men 3.7 per år var högre än jag trodde. Närmare 3 procent per år trodde jag

2 gillningar

Trump kommer ju att bli som första president åtalad på tisdag. Men en annan president har blivit bötfälld. Någon som vet vem? :blush:

Nej, berätta..? :nerd_face:

1 gillning

Avtalet kom in på en något högre nivå än förväntat är min bild också. Jag får anses vara ganska van att prognostisera utfall från bl.a avtalsförhandlingar. Jag hade inte kunnat tänka mig 4,1% år 1.

1 gillning

Ulysses S Grant när han var president 1872 fick böta för att ha kört för fort med häst och vagn :slightly_smiling_face:

Lite midlare än att bli åtalad för bokföringsbrott eller vad man nu kallar Trumps åtal

1 gillning

Rimligt, inga ABS-bromsar där inte.

1 gillning

Haha..:sweat_smile: Stackarn..:face_holding_back_tears:

1 gillning

Hur funkar det inom kollektivavtalade världen.
Får alla som berörs av detta 4,1% första året eller är det ett riktmärke? Kollektivet får det och sedan kan vissa få säg 3% medan andra får 5%?