Såg delar, otroligt svårt att hänga med och är samma visa som alltid. Var väl C som stack ut med att inte höra hemma någonstans
C och L har väl mer eller mindre alltid varit udda fåglar som inte riktigt passat in i nåt block. Som förrförra valet när Annie Lööf blåste väljarna och gick över till de rödgröna istället för att fortsätta med alliansen som tänkt.
JAG pratade med en fd. partiledare för ett par veckor sedan som trodde att partierna är redo att ta över själva. Sedan får media sända "om de vill". Jag är inte så säker på att dagens partier orkar utmana media på det sättet, men det tänks i alla falla på andra upplägg.
Den som klarade sig bästa igår var Ulf Kristersson tycker jag. Han har ju dock en extra poäng från start som statsminister. Men han är duktig på debatter.
Sedan tror jag Ebba Bush var den som kom två men det beror att hon hela tiden använde en form av dolt tjuvknep. I nästan varje inlägg fick hon in en pik åt den andra sidan. Kan upplevas fult att klaga på de andra mer än att lyfta fram sin egen politik, men hon gjorde det på exakt rätt sida av det "tillåtna". Tilltalar dock egna sympatisörer mer än andra. Sedan får hon en extra poäng för att hon inte naglades fast för att hon håller på att röra till energipolitiken.
V behöver verkligen städa i de egna leden. Men det är väl typiskt för ytterkantspartier
Det är faktiskt helt sjukt.
Kan bara instämma fullständigt
Sådana här situationer har jag extremt svårt att känna sympatier för. Karln är 78 år och rullstolsbunden bor i ett tvåvåningshus och tar sig inte ner till nedervåningen där dusch och utgång är själv.
Hemtjänsten har tidigare burit ner honom för trappan, men efter att de har ramlat där några gånger så har skyddsombudet sagt stopp för det.
Han har en emotiontell koppling till huset som han byggt själv, och vill därför inte flytta.
Flytta för guds skull till en lägenhet i ett trygghetsboende för äldre. Det är inte en rättighet att bo i ett hus som han inte längre kan nyttja.
På samma sätt har jag noll förståelse för arbetslösa som inte längre har råd med sitt hus eller måste flytta och sälja kåken för att hitta jobb.
Jag har själv under en tid gått ner i lön med mer än 15 000 kr och burit likkistor ( så att jag fick blåmärken på armarna) och jobbat som vaktmästare, med 6 års med avklarade högskolestudier i bagaget. Jag har också tagit jobb som är långt ifrån mitt hem under pandemin som innebär att jag är borta flera dagar i veckan från familjen ( som jag fortfarande har kvar).
Offerkoftamentaliteten över småsaker som råder hos många i dag skulle få deras förfäder, som faktiskt hade hårda liv, att snurra runt i sina gravar.
Utgår från att hela sanningen inte finns med i Aftonbladet-artikeln, men enligt den har han varit förlamad i nästa åtta år och fram till en månad sedan under hela den tiden fått hjälp med trappen.
Kom verkligen skyddstoppet som en blixt från klar himmel? Frågan är varför man burit honom uppför trappen i åtta år, istället för att i ett tidigare skede handikappaanpassa eller uppmana honom till att flytta till ett bättre anpassat boende?
Även om jag inte uttrycker mig lika drastiskt håller jag med. Självklart borde han ha flyttat sedan länge. Eller fixat någon anpassning. Som ett alternativ kunde han flytta ned sängen och även om det bara skulle finnas kök och vardagsrum där så skulle ju hans liv blivit mycket bättre.
Då har jag mer sympati för denna man
Även om det är svårt att veta var man ska sätta gränsen.
Haha sjukt. När jag jobbade på Nasdaq för många år sen var han där. Vet att jag hjälpte honom med hans dator och telefon då.
Bar du upp honom på podiet också?
Varför bor man i ett hus med 2 våningar om man är förlamad? Det borde väl ligga i hans intresse att ha ett smidigare boende. Är ju inte så smart att vara ensam hemma på andra våningen om det börjar brinna t e x. jag trodde nästan att myndigheterna kunde stoppat detta redan för åtta år sedan då det inte är rimligt att hemtjänsten ska bära patienterna upp och ner i en trappa.
Jag tänkte också på det där med brand. Men det är väl till slut upp till individen.
Troligen hade de kunnat stoppa detta mycket tidigare. Men hemtjänstpersonalen och all annan vårdpersonal är ofta väldigt lojala mot brukaren/patienten. Så de kämpade nog på. Närmsta chef har så många underställda att hon inte har en susning om de konkreta omständigheterna.
Sedan finns det denna med, är det en rättighet att åka till Afrika och safari
De fick bära kunden på ryggen genom öknen. Det var över 30 grader varmt. De fick även bära rullstolen och alla tillbehör som kunden kan behöva, som andningsmask och maskiner som väger en del.
Vissa av de personliga assistenterna fick sitta på fiskestolar i bilen utan säkerhetsbälte. Även om man jobbat vaken natt fick man vara beredd att sätta sig i bilen nästa dag och resa i många timmar
Det där är ju helt sjukt. Assistenterna behandlades snarare som slavar under faraoner ( för att hålla sig till ökentemat) än det som ska vara den svenska modellen.
Antar att det är lite vilda västern i den branschen. Är kanske därför gäng och klaner har kunnat utnyttjat systemet i en hyfsat stor utsträckning.
Assistansen är en fantastisk reform som nästan är omöjlig att tygla. Kostnaderna ökar, organiserad brottslighet florerar och arbetsmiljön kan vara bedrövlig.
Frugan jobbade som personlig assistent som sitt första jobb. Hennes första "fasta" assistentjobb var superbra på alla sätt (utom lönen), då brukaren och dennes familj var mycket bra personer. Efter en flytt fick hon ett annat assistansjobb och fick se andra sidan av myntet, med en hemsk arbetsgivare och en brukare med en lika hemsk familj. Där blev hon inte långvarig innan hon sade upp sig och bytte bana. Vilket förstås är något positivt för henne då hon nu har en ordentlig universitetsutbildning.
Men det är en galen bransch.
Jo, man kan ju fundera på om han under dessa åtta år själv reflekterat över det rimliga att hemtjänsten med handkraft ska bära honom upp och ned för trappan? Även bortsett från personalens arbetsmiljö finns en uppenbar risk att brukaren själv kommer till skada i ett sådant moment.
Det går sådär för V, bra sits man satt sig i. Palestinavalet som Nooshi sa.
Svettigt där…