Politisk debatt (2021–2022)

Jag hade en digital fika med en klok människa på vänstersidan efter att budgeten var presenterad. Hen sa något i stil med, f_n blev det inte värre, som om S skulle haft en dålig dag på jobbet..:grin:

Ska man sammanfatta intrycken är det ju miljön som får stryka på foten i första hand. Verkar vara en mantra att man inte gör som MP. Det ligger i linje med men egen lilla valanalys att MP har blivit ett rött skynke för väljare från C till M, och givetvis SD. Jag tror C förlorade mycket till SD på att vara i samma block som MP. Men att som regeringen nu vara emot miljön därför är ju inte riktigt vuxet.

Sedan kommer det bli skittufft i kommuner och regioner. Jag kan inte bedöma exakt hur tufft det blir 2023, men skola, vård och omsorg måste spara en hel del.

1 gillning

Ja den stora oärligheten i valet handlar väl egentligen om att borgligheten gick till val som om det inte var en massiv lågkonjuktur runt hörnet.

2 gillningar

Exakt! Dessutom lovade man ju både det ena och andra som var klart orealistiskt. Eller som Oscar Sjöstedt sa: Verkligheten kommer och spökar..:roll_eyes:

2 gillningar

En annan tanke jag har i huvudet. Tror ni statliga museum har färdig processer för att införa, respektive ta bort, entréavgifter vid varje val. Är det något som är skrivet i sten är ju att det alltid skiftar mellan vänstern och borgligheten.

iZettle? :rofl:

Inget S verkar bry sig om :man_shrugging:t2:

Fortsatt förtroende. Klanröstning är något vackert.

Livsfarlig korruption.

Det gäller att inte stöta sig med kärnväljarna :slightly_smiling_face:

Men guuuud vad ni raljerar.

"Jag tycker att IPCC-rapporten är politisk agenda" :melting_face:
SD om klimatet

Kom att tänka på en kollegas t-shirt jag såg häromdagen

2 gillningar

Det går bra för den här regeringen. :smirk:

1 gillning

Det är väl den tyska det går dåligt för… De tar ju över (köper upp) Uniper om minde än två månader och de är ju större kärnkraftsmotståndare än Tovatt. Så det vore ju konstigt om de lägger ner all kärnkraft i Tyskland men skulle bygga ny i Sverige

Men det finns ju andra som jag hoppas kan bygga. tex. Sverige/Vattenfall

3 gillningar

Oppermann är bara bitter. Måste kännas fantastiskt att staten tar över bolaget.

Vad som behövs är en blocköverskridande energiöverenskommelse som partierna sedan helgar. Därefter kan vilket bolag som nu har kapacitet börja bygga av rena marknadsmekanismer.

2 gillningar

Håller med och det borde ju gå att få till nu när det är fem partier som är hyfsat överens, i alla fall om vissa saker :stuck_out_tongue:

Tyskarna ska passa sig för att försöka exportera sina ideologier till omvärlden. Trodde att de hade lärt sig av historien?

Man hade ju faktiskt en tidigare men den bestämde sig borgligheten att gå ifrån lagom till valet.

Kan man göra politik av sin förkylning? Jag har fått århundradets hosta. Vill ha kontakt med vårdcentralen för en hostmedicin. Jag har bra kontakt med min husläkare. Kontaktar VC i det digitala systemet via 1177 igår morse. Hostan värre idag. 15:30 har jag inte fått någon reaktion så kontaktar Kry. Lite uppgifter i appen, får besked att jag ska bli uppring inom 28 minuter. 25 minuter senare ringen en läkare upp och skriver ut medicinen.

Det är lite tråkigt att vi i Sverige har så svårt att få ordning på primärvården. Nu ska jag till Apoteket och hämta ut lite morfinspetsad dryck..:ok_hand:

4 gillningar

Om 3 år sedan är lagom innan valet så visst. Men de ville inte vara kvar pga. regeringen inte vill prata om de problem som fanns.