Politisk debatt (2021–2022)

Det gäller att inte stöta sig med kärnväljarna :slightly_smiling_face:

Men guuuud vad ni raljerar.

"Jag tycker att IPCC-rapporten är politisk agenda" :melting_face:
SD om klimatet

Kom att tänka på en kollegas t-shirt jag såg häromdagen

2 gillningar

Det går bra för den här regeringen. :smirk:

1 gillning

Det är väl den tyska det går dåligt för… De tar ju över (köper upp) Uniper om minde än två månader och de är ju större kärnkraftsmotståndare än Tovatt. Så det vore ju konstigt om de lägger ner all kärnkraft i Tyskland men skulle bygga ny i Sverige

Men det finns ju andra som jag hoppas kan bygga. tex. Sverige/Vattenfall

3 gillningar

Oppermann är bara bitter. Måste kännas fantastiskt att staten tar över bolaget.

Vad som behövs är en blocköverskridande energiöverenskommelse som partierna sedan helgar. Därefter kan vilket bolag som nu har kapacitet börja bygga av rena marknadsmekanismer.

2 gillningar

Håller med och det borde ju gå att få till nu när det är fem partier som är hyfsat överens, i alla fall om vissa saker :stuck_out_tongue:

Tyskarna ska passa sig för att försöka exportera sina ideologier till omvärlden. Trodde att de hade lärt sig av historien?

Man hade ju faktiskt en tidigare men den bestämde sig borgligheten att gå ifrån lagom till valet.

Kan man göra politik av sin förkylning? Jag har fått århundradets hosta. Vill ha kontakt med vårdcentralen för en hostmedicin. Jag har bra kontakt med min husläkare. Kontaktar VC i det digitala systemet via 1177 igår morse. Hostan värre idag. 15:30 har jag inte fått någon reaktion så kontaktar Kry. Lite uppgifter i appen, får besked att jag ska bli uppring inom 28 minuter. 25 minuter senare ringen en läkare upp och skriver ut medicinen.

Det är lite tråkigt att vi i Sverige har så svårt att få ordning på primärvården. Nu ska jag till Apoteket och hämta ut lite morfinspetsad dryck..:ok_hand:

4 gillningar

Om 3 år sedan är lagom innan valet så visst. Men de ville inte vara kvar pga. regeringen inte vill prata om de problem som fanns.

Javisst kan vi hosta lite politik. Men först ett generellt råd: du hade nog fått snabbare hjälp av din husläkare om du ringt istället för att skicka ett meddelande i 1177.

För även om meddelandefunktionen i 1177 kan verka käck så är det inte en särskilt användarvänlig tjänst på andra sidan, och ibland ganska lågprioriterad. En sekreterare tar vanligen emot meddelandet och fördelar medicinska frågor till någon medicinsk personal, redan där en fördröjning. Din husläkare sitter ju största delen av dagen upptagen med fysiska patientbesök och ska sedan hinna logga in på sin sida av 1177 på administrativ tid som redan är fylld med mycket annat. Även om telefonen av många anses vara helt förlegad så har den stora medicinska fördelar i att vara en direkt dubbelriktad kommunikation där kontrollfrågor och råd kan ges direkt. Ett telefonsamtal med en duktig mottagningssköterska hade nog kunnat fixa ett recept via läkaren under dagen. Ett meddelande i 1177 är nästan lika dumt som att skicka ett brev.

Många vårdcentraler, både offentliga och privata har ju liknande appar som Kry, där du kan få en digital tid och direkt videoprata med en läkare eller sköterska. I vissa fall till din egen vårdcentral, annars till gemensamma tider för hela landstinget/vårdföretaget. Kolla upp om inte din VC har det alternativet. Fördelen är dessutom att dokumentationen sker i samma journalsystem. För även om de flesta svenskar numera kan läsa hela sin egen journal via 1177 så förvånar det många att personalen på din egen vårdcentral inte kan komma åt informationen om vård du fått av andra vårdgivare som t.ex Kry. Vilket kan vara bra om det behövs någon fysisk uppföljning.

För att komma till det politiska: Kry mjölkar från våra gemensamma skattekronor på att göra det som är enkelt - som att skriva ut symtomlindrande behandling för enklare åkommor. Allt som är krångligt, tar mer tid eller verkligen kräver fysiskt besök hänvisar de gärna till "din vårdcentral". Och jag tror att få som får en allvarlig sjukdom skulle nöja sig med att enbart träffa nätläkare. Visst behöver den traditionella vården bli bättre på digitalisering - och det är den på väg att bli - men den har svårt att enbart prioritera snabb access till narkotisk hostmedicin för den som önskar det. Men den klarar det också om man använder rätt kommunikationsväg. Så välj rätt app nästa gång! Och tänk på vad de där hostdämpande dropparna från Kry kostat oss alla när du sippar på dom ikväll. Krya på dig!

(Disclaimer: ja, jag arbetar på en fysisk vårdcentral)

5 gillningar

Fast å andra sidan brukar det vara fullbokat på vårdcentralen redan en halvtimme efter att telefontiden startat. Då möts man bara av meddelandet att man får försöka imorgon igen. Iaf på vår lokala vårdcentral. Brukar ställa larm för att verkligen börja ringa på klockslaget.
Aldrig hänt på kry..

Bra att ha i åtanke är att morfin och alkohol inte är en bra kombination då man kan drabbas av respiratorisk depression. Så ta det lugnt med alkoholen de dagar du tar medicin.

Som sagt, kolla upp om inte vårdbolaget eller landstinget som driver din lokala vårdcentral har liknande app som Kry. Där det också kan sitta personal som bara är beredda på att hjälpa ganska friska och tekniskt kunniga patienter :wink:

1 gillning

Det kan jag ju tycka ska framgå på deras sida via 1177 isf. Inget jag har hört talas om att vår lokala vårdcentral har.
Ännu värre är det i min gamla hemstad då du får komma till vårdcentralen utan att få en tid utan får sitta i väntrummet och bara avvakta tills det blir din tur. Kan ta flera timmar

1177 är en gemensam tjänst för sveriges regioner. Den sidan följer en strikt mall av vilken info som visas för respektive vårdcentral. Men det finns en länk till din vårdcentrals egen hemsida, det är där du ska kolla efter eventuell app-tjänst.

Som exempel: Kry har ju numera ett antal egna fysiska vårdcentraler. Går du till 1177-sidan för en av de vårdcentralerna yppas det inget om en app. Men alla känner ju redan till den ändå...

Jag tycker det största problemt är att Sverige inte lyckats bygga ett vårdsystem med en stark primärvård. Den bristen ger symptom både här och där. Dessa brister kompenseras på olika felaktiga och kostsamma sätt. Typ fulla akutmottagningar och marknad för Kry/Kryliknande företag. plus en hel del annat.

Det du skriver om att inte använda meddelandefunktionen gränsar till något farligt. Vi kan inte ha en offentlig vård som funkar för systemeliten, dvs. de som vet hur man exakt ska gå till väga. Sedan funkar ju alla system så mer eller mindre. Men det är oacceptabelt att inte upplysa patienten om att vissa kanaler inte fungerar. Eller så kan man vända på det och säga att vill du få ett svar snabbt så ska du ringa, eller vad man nu ska göra. Även om telefon har sina begränsningar då det ofta är svårt att komma fram alternativt är allt redan bokat.

Min tanke när jag skrev posten var att det borde varit prioriterat för SLL(heter det så nu för tiden?) att ha byggt upp en Kryliknande funktion. Videomöten finns, men SLL får inte riktigt till det. Idag, eller när pandemin var som intensivast i alla fall, på varje VC att hantera det. Borde det inte centraliserats?

Men tillbaka till min huvudpoäng, ett viktigt steg vore att en gång för alla bestämma sig för att satsa på primärvården.

2 gillningar

Jag tackar för rådet och tänker att med den hosta jag har är det lite självreglerande av den orsaken..:smiley: