Politisk debatt (2021–2022)

Hur tänkte ni som röstade på de här stolpskotten?

För dåligt insatt för att veta var jag står i frågan, men är det farligt att utreda något?
Finns det saker som är "färdigutvecklade"?

(Vi vill ju slippa stolpskott…)

51-procentregeln är en regel som är inskriven i Riksidrottsförbundets stadgar, vilket innebär att en förenings medlemmar måste inneha 51 procent av rösterna i ett idrottsaktiebolag och därmed ha rösträttsmajoritet, alltså får ingen enskild ägare, vare sig en privatperson eller ett företag, köpa upp idrottsaktiebolaget helt och hållet.

Tar man bort den kan till exempel en oligark från Ryssland äga AIK.

1 gillning

Det vore trevligt.
Men det verkar inte punkten handla om.

Vi som överlever detta nya 30-tal får vänta och se.

1 gillning

:fist:t2:

Jag har som grundregel att alltid vara mycket skeptisk mot allt vad V tycker, men här har de ju en glasklar trepoängare.

3 gillningar

Föreningstradition har inte mycket att göra med aktiebolag. Man får nog bestämma sig för hur ens verksamhet ska bedrivas.

Idrottsaktiebolag har andra regler än vanliga aktiebolag och har varit tillåtet sedan 1999.

Jag tycker nog ändå att vill man inte smutsa ner sin verksamhet med att tjäna pengar så får man hålla sig till ideell förening. Aktiebolag är till för att dra in pengar till ägarna.

Det handlar inte bara om att tjäna pengar (fotbollsklubbar är tvärtom ofta en förlustaffär). Varken Djurgården eller Hammarby äger till exempel Tele2 Arena och jag tror inte att SGA Fastigheter AB är intresserade av att hyra ut arenan för verksamhet till en ideell förening som inte är momspliktig.

1 gillning

Hur många lag äger sin egen arena. MFF är ju en men det är ju för att laget har mer pengar än Joakim Von Anka.

1 gillning

Eleda stadion ägs av MFF Event AB som i sin tur ägs till 100% av Malmö FF (föreningen)

1 gillning

Verkar bli regeringen som backar om det mesta.

1 gillning

Sjukt besviken på Miljöpartiet här.

1 gillning

Så kan man också göra. :man_shrugging:

1 gillning

Om ni bara tittar snabbt så är poängen att Musk blockar personen..:man_shrugging:
Ps. Det syntes ju rätt tydligt..:sweat_smile:

2 gillningar
2 gillningar