Politisk debatt (2021–2022)

Sant. Men en regering med L, C och S skulle hamna i mitten rent sakpolitiskt. Intressanta, tycker jag, är att där dessa partier sticker ut på ett negativt sätt så balanseras det av minst ett av de andra.

1 gillning
1 gillning

Fick en ppt från ett seminarium som Kantar/Sifo höll idag(deltog inte själv). Två bilder tyckte jag var intressantare än de andra.


1 gillning

Kan Moderaternas alla skandaler i regionen påverka i Stockholm tror vi?

Om du frågar mig så är det nog i Stockholm motståndet mot SD slår som hårdast. Jag är väldigt ambivalent till hur väljarna ser på regionstyret. Jag hör en del slängar mot M, men jag undrar om inte det finns en viss nöjdhet under radarn och samtidigt en mycket svag opposition.

1 gillning

Då har Samsung valt att helt enkelt sänka sina marginaler i vissa länder.

Apple vill behålla sina marginaler. Googla ”usd sek” så kommer Google visa ett diagram att 1 USD var 8,59 för ett år sen, och idag 10,69. Använd division och du får att USD har stärkts 25%. Jämför nya Apple priserna och de är inte mer än 25% dyrare än förut.

Den du ska bli sjukt besviken på är vår röda regering, inte nån annan. Att vi har världens sämsta valuta är inte Apples fel.

1 gillning

Jo. Jag är fullt medveten om hur våra regeringar skött allt , och alla skatter de hittar på. Jag är även medveten om allt som hänt och händer i världen, och att det påverkat priser på i princip allt. Men det är ändå helt sjuka priser. Självklart ska Apple vara värst dessutom (iaf utanför USA…). Apple om någon skulle kunna hålla ner priset en aning (sen vet jag att det inte kommer hända, förstås). T.om en iPhone 14 kostar 12.000:- nu! Flaggskeppspris, även i dessa tider.

Min smärttröskel är hög när det gäller elektronik överlag. Men den börjar nås nu. Tyvärr.

I Januariöverenskommelsen fick Liberalerna igenom en skatt på plastkassar i butik som börjar gälla i maj 2020 på tre kronor i skatt för en plastbärkasse och trettio öre i skatt per fruktpåse.

Skatten ingår i Liberalernas budgetmotion 2019, där man skriver att ”plast som sprids i naturen måste bekämpas. För att styra konsumtionen mot mer återvinning och förnyelsebara råvaror vill vi införa en plastpåseavgift. Genom att göra det dyrare att köpa bärkassar av fossilplast hoppas vi minska användningen av plastbärkassar vid vardagsinköp, vilket skulle vara till nytta för miljön.”

L glömmer snabbt

3 gillningar

Det har de väl förklarat gång på gång, att det inte blev som de tänkt. Att återvunnen plast eller den gjord på sockerrör mm. blev också straffskattad var ju inte tanken när de lade förslaget.

2 gillningar

Vi är oskyldiga. Vi har inte gjort något. Det är de andras fel.

1 gillning

Någon som såg utfrågningen/debatten igår med Andersson och Kristersson?
Tyckte det var ett bra upplägg :slight_smile:

Den var bra tycker jag. Bra upplägg.

Fast Covid, Putins krig och Tyskarnas elkollaps, som skapat den finasiella krisen, kan knappast läggas på Sveriges "röda" regering, möjligtvis kan du skylla på borgarna som fick igenom sin budget.

2 gillningar

Det är inte Putin som som låtit vår ränta vara noll i många år och samtidigt låtit sedelpressen gå på högvarv. Många andra länder har agerat lika. Det kan bara sluta på ett sätt.

Inte politikerna heller. Politikerna styr inte riksbanken…

1 gillning

Det har blivit en borglig trend att inte ta ansvar för politiken man inför. Liberalerna var med som lagstiftare, då får man väl för fan se till att lagen blir så som man önskar från början. Så himla korkat.

2 gillningar

Många andra länder röstade inte nej till Euron. Vi är unika på det sättet att vi är den minsta valutan närmast Ryssland (som inte är med i Nato)

Vad menar du med minsta när du talar om valuta? Norska kronan är inte stor heller och den är ju närmre Ryssland.

Norge är ett Nato-land. Kunde inte vara mer säker.