Politisk debatt (2021–2022)

Någon mer än jag som hoppas på den breda mitten utan att vara en Centerpartist? Tänk L, C och S i en regering. Mycket klokt skulle kunna komma därifrån och en del stolligheter skulle försvinna.

1 gillning

Ja - ett önskescenario, men tyvärr vågade ju inte L vara liberaler utan ville betydligt mer åt höger och där tappade de mig, liberal som jag är. Enligt alla valkompasser är jag minst C men jag tycker Annie är bäst av partiledarna.

Finns väl ett antal kommuner som har detta mitt-styre/samarbete och vad jag vet funkar det bra.

2 gillningar

L, C och S kommer aldrig få majoritet (i detta valet) så det hade blivit väldigt stolligt.
Däremot kanske det inte vore så dumt med M-C-S för de kommande åren som sannolikt kommer vara mycket besvärliga.
Inget jag kommer rösta för dock.

Vad skönt! Nu känner jag mig trygg i att den vinnande sidan har sund kriminalpolitik. (Är seriös)

3 gillningar

Tror absolut inte på en majoritetsregering. Det behövs inte heller. Väldigt sällan vi har haft det i Sverige.

Det behövs inte, men det är önskvärt, särskilt om de kommande åren blir så skakiga som det ser ut.

Gårdagens artikel..:grin:

Ulf Kristersson är arbetslinjens Ernst Kirschsteiger och all värdighet blandas bort i det blå tråget han håller i sin högerhand.

Att jobba, det är för Ulf Kristersson att renovera lite på sin villa.

Det är nästan imponerande ärligt att våga vara så öppen med sitt kulturella och ekonomiska avstånd till kroppsarbete.

1 gillning

Läst Sara Skyttedals debattartikel i Aftonbladet?
Herregud…

Att svenska liberaler får sig en åthutning av förintelseöverlevare var inget man riktigt såg komma.

1 gillning

För landets skull föredrar du en S, V, Mp och C-regering före en mittenregering alltså?

Är alternativen en svag mittenregering mot S-V-MP-C i majoritet är nog det senare att föredra ja.
C bör kunna mota bort de värsta dumheterna från MP, V och S.

Fantiserar vi fritt hade jag föredragit att C tog sig i kragen och att alliansen återuppstod i majoritet men det lär vara avlägset.

...och S få bort de grövsta dumheterna från C..:grin:. Fast jag tar hellre en minoritetsregering i mitten. Fast förstår hur du tänker.

Mysigt.

Hur M, KD och L kan acceptera och lyfta upp SD som en tänkbar samarbetspartner i en framtida regering är för oss en mycket skrämmande utveckling. Dessa partier hyser en naiv tro att de kommer att kunna hålla tillbaka SD. Parallellerna till hur de konservativa krafterna i 30-talets Tyskland släppte fram nazisterna är slående. Har de inget lärt av historien?

1 gillning

Vad är mitten idag?

Nästan alla partier slåss om extremväljarna som kan tänka sig att gå över till/från SD. Mitten är helt bortglömt och jag vet inte ens vilka partier som mappar in där längre.

2 gillningar

Sant. Men en regering med L, C och S skulle hamna i mitten rent sakpolitiskt. Intressanta, tycker jag, är att där dessa partier sticker ut på ett negativt sätt så balanseras det av minst ett av de andra.

1 gillning
1 gillning

Fick en ppt från ett seminarium som Kantar/Sifo höll idag(deltog inte själv). Två bilder tyckte jag var intressantare än de andra.


1 gillning

Kan Moderaternas alla skandaler i regionen påverka i Stockholm tror vi?