Politisk debatt (2021–2022)

Har inte DN låst upp sin sajt under valet? Jag kan läsa.

Delar din bedömning. Åkesson i svenskan:

Ulf Kristersson kan tvingas släppa in SD i regering efter valet, enligt Jimmie Åkesson. Trots att M, KD och L tydligt sagt nej. ”Ingen skulle väl bli förvånad om de bryter ett löfte efter valet”, säger partiledaren.

En till betalvägg :frowning:

I sak håller jag med M i mycket, och hade SD inte varit i den positionen de är nu så hade jag nog röstat på M. Men när Kristersson, som inte riktigt håller måttet som ledare enligt mig, ser ut att kratta manegen för Åkesson så är det att dra en röd linje för min del.

3 gillningar

Brunnit totalt där nu alltså.

Den är rakt från en ding-ding-värld

När det gäller Snecker kan man förvänta sig precis vad som helst😏

Det var väl hon som fick 0,3 poäng på högskoleprovet😄

1 gillning

Ändå, det är ju rent farligt det hon står och säger. Hur kan man ens säga så.

Jo, med de rödgröna kommer undan med vad som helst. Har detta ens nämnts i SR/SVT ?

Nej, inte vad jag sett, det kan man nog inte räkna med.

Ursäkta om jag stör ordningen här..:sunglasses:

Fredrik Haage, Politisk chefredaktör på Smålandsposten, en av de ledande borgerliga ledarsidorna skriver så här:

”Det är en händelse som ser ut som en tanke, att man samtidigt saluför det dystopiska förslaget om språktest för alla tvååringar.

Alla tvååringar som inte går i förskolan, eftersom förskolan uppenbarligen ses som garant för att språkfärdigheterna finns där. Liberalerna vill att det skall vara obligatoriskt för föräldrar att gå med barnet till Barnavårdscentralen från två års ålder för en språklig bedömning i svenska. Om man där gör bedömningen att barnets språkutveckling är för dålig skall föräldrarna uppmanas att sätta barnet på förskola.

Om föräldrarna trots allt är motsträviga skall det göras en orosanmälan, förklarar Liberalerna för att slippa säga rakt ut att barnet skall omhändertas.”

Största problemet med alla dessa förslag om språk- och ADHD-tester är som jag ser det om det finns resurser att sedan följa upp resultatet på ett bra sätt? Eller för den delen omhänderta barn, om det nu verkligen skulle vara det Liberalerna tycker är en rimlig åtgärd i denna typ av fall.

Jag känner flera engagerade föräldrar till barn med autism och/eller ADHD och det är ju knappast så att hjälpen från samhället kommer med någon form av automatik bara för att man får en diagnos. Det krävs kamp och engagemang från föräldrarnas sida för att överhuvudtaget få någon hjälp från skola och vård.

2 gillningar

Nu är det ju inte så att det bara är att omhänderta barn i Sverige. Men är det det man vill gå ut med och hota väljarna med så är det väl ens eget val som parti och politiker.

Enligt partiet Nyans har Sverige byggt fängelser med plats för 5000 muslimska barn, enligt samma parti kidnappar svenska staten muslimska barn lite som man tycker, det är nog lika relevant. Men det är det man går ut med till sina potentiella väljare.

I sak verkar det ju helt uppåt väggarna det v-politiken sagt. Men det jag reagerade på var att det inte var länge sedan flera reagerade på vad L föreslog. Och då brett, inte vara rödgröna.

Det jag tycker väldigt många inom politiken gör, det är att misstolka syftet och låsa in sig på ord. Jag är rätt övertygad om att förslagets syfte inte är att börja omhänderta barn utan att det är ett välment syfte för att skapa så bra förutsättningar för barnet att klara studier m.m. framöver.
Detta med att misstolka syfte är ett ointellektuellt spel som förstör debattklimatet.

2 gillningar

L/Fp har väl aldrig lyckats med några av sina förslag för skola och omsorg. Allt som oftast verkar de väldigt ogenomtänkta och populistiska.

1 gillning

Det här är mitt stora problem med valet. Jag får magont oavsett vilken "sida" som vinner. Det är finns gott om kriminella element och svagbegåvade i bägge konstellationerna. :tired_face:

Det här borde gälla alla politiker

  1. Minst 5 års arbetslivserfarenhet. Karriärpolitiker som går direkt från gymnasiet/högskolan till politikens värld har inte koll på verkligheten.
  2. Någon form av teoretiskt prov för att sortera ut det värsta bottenskrapet.
1 gillning

Jag har svårt att förstå vad ett språktest för så små barn verkligen är? Att de förstår talad svenska eller att de själva kan prata. Tumregeln för BVC sedan gammalt är ett ord för ettåringar, tvåordsmeningar för tvååringar och treordsmeningar för treåringar. De ska alltså på fråga kunna svara ”Totte springa” på svenska utan risk att det är norska?

Ett annat alternativ, om man tycker att alla andra som är beredd att offra sina liv och sin fritid är sopor, är väl att själv engagera sig? Jag har extremt litet till över för folk som talar nedsättande om politiker som engagerar sig på fritid eller heltid, men själv inte är beredd att lyfta ett finger.

Jag har jobbat med invandrarbarn i skolan. Barn lär sig nya språk rätt fort. Det stora bekymret var snarare att föräldrarna inte behärskade språket och att de var svårt att kommunicera med dem. Särskilt med de nya "smarta" digitala kommunikationsapparna för skolan som driver högskoleutbildade föräldrar och personal till vansinne pga. katastrofal UI och uppbyggnad. Det är i princip att göra information från skolan till ett gated community, där föräldrar som kanske inte ens kunde skriva på sitt modersmå, utan skolgång från hemlandet och som inte är vana med teknik inte har en skugga av en chans att hänga med.

2 gillningar

Hur stort är problemet att barn som är uppvuxna i Sverige inte kan (tillräckligt bra) svenska? Löser i så fall obligatorisk förskoleplats detta problem? Grundproblemet är väl egentligen i dessa fall föräldrarnas bristande svenska?

2 gillningar

Jag tror nog förskoletid kan lösa vissa problem.
Man skapar gemenskap mellan barn som inte hade träffats annars, de har olika bakgrund och bygger förståelse för varandra. Man skapar regler kring hur man beter sig bland andra.
Man bygger en gemenskap bland föräldrar som gemensamt skapar mål i verksamheten.

Men att det skulle vara en universallösning för alla problem, det är det ju tyvärr inte.

1 gillning