Förstår inte riktigt?
Strömmer i maj 2026: det är rimligt att Polisen får framställa små mängder amfetamin för att sälja till personer de sedan kan gripa.
Strömmer augusti 2026: det är rimligt att Polisen startar och finansierar egna kriminella gäng för att bekämpa de olagliga kriminella gängen.
Det förstår jag, inte jag heller… ![]()
Jag läste bara previewn lite snabbt… tänkte nog mer på om man vill detektera olämpliga bilder föreställande barn, så man inte behövde öva den med ett bibliotek med olämpliga barnbilder🤷🏻♂️
Jag borde läst ordentligt ![]()
Det är en knepig fråga och väldigt otäck.
Då får man se hur det går för centerpartiet med en ny ledare:
Hon skulle bli en utmärkt partiledare för gamla moderaterna. ”Nya Moderaterna” var för vänster för henne..![]()
Men om någon kan lyckas är det nog hon. Hon är skärpt, vet vad hon vill och är både principfast och pragmatisk.
De som sitter nu då med tuffe Uffe, är de nygamla moderater? Nya moderaterna skrotades ju.
Trist bara att hon har en aura av sjuksköterska på palliativen, fast det är kanske vad C behöver ![]()
En stor fördel är väl att hon velat ha jobbet länge. Hatt ville inte men ställde upp när lönen var rätt och med rätt övertalning
Vart får du de uppgifterna ifrån? Min uppfattning är att de flesta politiker tjänar mer än tillräckligt ändå. Sitter du dessutom två mandatperioder i riksdagen så har du ju enorm pension resten garanterad av livet.
Riktigt så enkelt är det inte nuförtiden. Såvitt jag vet så är det 3 personer som avsagt sig detta de senaste åren. Fridolin, Borg och Bali.
EDIT: Efter påpekande från @xms67 så kan jag konstatera att jag hade lite bråttom när jag läste igenom bifogad länk. Det jag klippte in gäller för de som har avtal före 2014. Numera gäller detta
Gamla avtalet före 2014
Inget av det där stämmer. Hatt krävde/erbjöds en lön som var klart över C:s norma. Hatt har 223 000 medan Thand Ringqvist får mer normala 161 000(samma som ett statsråd).
Riksdagen har sedan länge ändrat sina avgångsersättningar. Personligen tycker jag att de nu ligger i underkant då arbetsmarknaden värderar riksdagen mycket lågt vid rekrytering. Har man då suttit i 12 år kan ens gamla kompetens dessutom vara nollad.
Hur kan en lön över 100k nånsin anses som låg? En månadslön på 150k+ motsvarar ju typ 4 normala snittlöner.
Det du punktar upp måste vara det gamla systemet. Det nya är max 2 år med 85 % av arvodet. Det nya gäller alla invalda från 2014
Vad tror du att en VD på bank har i lön?
Det är vad som står i länken jag hänvisar till ![]()
Jo, jag vet. En bank VD bekostas ju iallafall inte av staten, ett privat företag bör ju rimligtvis ha fri lönesättning. Sen kan man tycka mycket om det, jag har dock svårt att se rimligheten i att en riksdagsledarmot ska tjäna 150+ i månaden.
Fast det gör inte en riksdagsledamot, jag tror du blandar ihop med vad statsråden tjänar. Har för mig att de som sitter i riksdagen har runt 80’ + diverse förmåner som gratis tåg.
Frågan är om vi får dom vassaste knivarna i lådan för den pengen? Intresset för att bli folkvald känns ganska lågt, å andra sidan vad hade vi fått för politiker där pengen är det som drar?
//Daniel