Politisk debatt (2025)

Det är inte automatiskt fotoförbud bara för det är skyddsobjekt.

1 gillning

Har inte stenkoll på barnens ålder. Noterade att det skedde 2023.

Det skedde 2023. Aftonbladet försöker att göra en grej av det nu, med mindre än ett år kvar till valet😏

2 gillningar

Helt ärligt vet jag inte om man ska tolka det där som att de driver med Aftonbladet eller statsministern? Men tycker du att det är fel att dottern till statsministern bjuder in ett gäng vänner till Harpsund? Jag är ingen stor familjevurmare ala Kd men nog tycker jag det känns helt naturligt att dottern kan ha ett gäng kompisar där.

Det var ju lite det samma med middagen på Sagerska. Frun bor ju där. Det är deras privatbostad. Fokuset blev på Sagerska istället för på hur otroligt nära många ledande moderater är välfärdskapitalet. Sedan vet jag inte ens om den storyn hade flugit då jag har uppfattat den aktuella skolan som driven av en icke vinstgivande stiftelse. Men där kan jag ha fel. Bygger det på ett samtal med en styrelseledamot i skolan för säkert 10 år sedan. Men, det är ändå en diskussion värd att ta.

Nu var det inte ett gäng vänner utan en studentförening.

Borde man inte fråga sig om det vore den som är oppositionsledare som hade gjort motsvarande (fast hen hade varit statsminsterdå) , hur hade det låtit då? Jag tror reaktionerna hade varit liknande fast från andra hållet ? Sen när ska dom lära sig , livet behövs inte dokumenteras på insta, det ska levas :slight_smile:

//Daniel

Det kommer mer

1 gillning

Familjens. Ja. Men Harpsund?

1 gillning

Genialiskt trollat.

1 gillning

Kristersson gör en Trump. Som han vill med andra ord. Inte direkt statsmannamässigt i mina ögon.

Oisin är sansad som vanligt.

Helvete också! Och vad jag vet är/var inte Persson eller Rosengren släkt. :rofl:

Käbbel.

1 gillning

Tror inte GP var lika glad den här gången :grin:

1 gillning

Haha så otroligt dåligt. Ni måste inte göra er dumma för att ”ert lag” gjort bort sig. Så larvigt. Göran Persson var statsminister. Harpsund är rekreationsbostad för statsministern.

Så jävla tröttsamt med den här låga nivån av whataboutism. Ni bemötte inte ens det i sak utan kontrar med något från över 20 år sen. Som inte ens är samma sak! Weak.

3 gillningar

Nu när dagen går mot sitt slut tänker jag att denna historia visar hur splittrat och polariserat politiken och det offentliga samtalet är. Kollar man sociala medier blir man lätt matt.

I sak ser jag fortfarande inte att något fel i att en dotter till statsministern bjuder vänner till Harpsund. Det blir i min värld väldigt stelbent om statsministern bara kan bjuda egna vänner. Kan inte hustrun bjuda något kompisgäng till Harpsund där hon med familj spenderar en hel del fritid? Om hon nu anses kunna det, kan inte en dotter göra det samma? Självklart blir till slut dotterns ålder avgörande. I takt med att ett barn till statsministern blir allt äldre och passerar det som från tid till annan anses som utvuxen ur familjen tunnas såklart friheten att bjuda egna vänner ned.

Hur vid är en vänkrets? Jag har svårt att tro att det på riktigt avgör någons syn på detta. Om de är vänner eller föreningsvänner är i många många fall väldigt liknande.

Jag vet att de inte äger Harpsund, men de har dispositionsrätt. Nyckelord i testamentet är hedersbostad, rekreation och mottaga gäster.

2 gillningar

Kristersson kan glädjas åt att den här nyheten skiftar fokus från att han sitter på makten med hjälp av ett gäng rasister.

1 gillning

Det är bara käbbel som Löfvén skulle sagt. Från klägget som Juholt skulle sagt. :smiley:

2 gillningar

Det är väl en av mina grundpoänger. Media och människor rasar för något som är en småsak, oavsett rätt eller fel. Regeringen slipper seriös granskning en vecka och oppositionen slipper prata om sina alternativ.

Folket slits isär och politiken diskuteras allt mindre.

6 gillningar

Sven Otto Littorin skrev ett bra inlägg om detta på FB

” Det där med att media går på politikers barn för att dreva mot statsråd, partiledare och annat, ska vi prata lite om det? Många av oss har barn som någon gång har blivit uppringda av journalister eller stringers i jakt på föräldrarna. Men det har blivit betydligt värre på sistone. Johan Forsells minderåriga son som för flera år sen uppgåtts i fel kretsar men som blev legitimt verktyg för att komma åt pappan. Magdalena Anderssons son som målas ut på sociala medier som radikal vänsterextremist när han snarast kan beskrivas som gråsosse och är kassör i SSU i Stockholm. Mona Sahlins barn som det också skvallrades om.

Och nu senast: statsministerparets dotter som haft kompisar över på Harpsund helt enligt regelverket men som Aftonbladet tycker att det ska drevas om.

Det är alltså i korrekt hanterat enligt regelverket. Och har inte drabbat skattebetalarna. Fast nu börjar nästa steg i drevet - jakten på att nåt formellt fel har gjorts. Det hela följer en märklig men enkel logik: man gräver upp nån obskyr professor nånstans som antyder att det skulle vara skumt och så ska det bekräfta tidningens vinkling.

I historisk nutid har en statsminister och en utrikesminister mördats på öppen gata. Den mängd hot och hat som förekommer har för bara några veckor sedan fördrivit en partiledare från posten. Det finns alltså skäl till att statsministern har en tjänstebostad och att Harpsund används både för representation och faktiskt också för familjelivet. SÄPO kräver det, för att kunna skydda på bästa sätt.

Nu fylls kommentarsfälten på Aftonbladet och andra mediers hemsidor av än mer hat och skit. Är det så vi vill ha det? På riktigt? När blir näste politiker som blir mördad på jobbet? När blir näste politiker som avgår för att det faktiskt är helt orimligt att stå ut med eländet? Och omvänt: hur många riktigt bra politiker går vi miste, från alla partier och block, eftersom ingen normalt funtad människa skulle utsätta sig själva och sina barn för de drev som Aftonbladet legitimerar?

Att värna om demokratin är inte bara att värna om grundlagarna eller om parlamentarismen som abstrakta fenomen. Det är faktiskt också att värna lite om människorna som vi förväntar oss ska göra jobbet, alldeles oavsett vad vi tycker om den politik de står för. Oavsett om de heter Kristersson, Andersson, Åkesson eller Hatt. Eller nåt annat.

Lämna barnen utanför. Att publicera bilder och andra uppgifter på ungdomar som inte själva har valt offentligheten men tvingas leva i den, och trots att inga fel alltså har begåtts, det måste få ett slut innan det slutar med förskräckelse.”

2 gillningar