Största hotet
Hotet - Säkerhetspolisen
Jag försvarar inte någon extremism. Båda kan vara farliga samtidigt, men jag tycker inte man kan jämföra de båda grupperna rakt av.
Säkerhetspolisen bedömer liksom tidigare att attentatshotet mot Sverige främst utgörs av ensamagerande individer eller en mindre grupp som motiveras av en våldsbejakande islamistisk eller en våldsbejakande högerextrem ideologi och som agerar med enkla medel mot lättillgängliga målval.
Jag jämför inte grupperna. Däremot så omtalas högerextremism väldigt lite eller inte alls av Tidö.
Där ser man ![]()
Någon sa: ”vi sätter dig på sista plats så kommer du garanterat inte in, men vi får lite uppmärksamhet och några röster extra”
Väljarna: Hold my beer..![]()
![]()
De vill fängsla 13-åringar, men sociala medier är man inte mogen för förrän man är 15? Gissar att det kommer skickas runt mobiler med en målvakts bankid på fängelset, så att 13-åringarna kan introduceras till Tiktok.
Andersson säger att man fortsatt ska kunna vara anonym på nätet men att techföretagen kommer att känna till folks identitet.
Jorå, såatte.
Doublethink means the power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them.
Det går faktiskt att verifiera ålder utan att identifiera sig som person och är en del av ett större EU-initiativ. Men det är inte helt oproblematiskt ändå. Jag och @nikka – eller snarare @nikka och jag går igenom det här:
Allting går förutom nyfödda barn.
Ska lyssna imorgon. ![]()
Nu kostar det ju en slant att skaffa legitimation till en 15-åring. Känns inte så socialdemokratiskt att tvinga på dem, eller föräldrarna den kostnaden bara för att komma åt sociala medier. Gissar att någon politiker snart kommer ropa “BankID är lösningen!” toppen, då måste barnen bli bankkunder för att kunna hänga på nätet. ![]()
Ungdomarna har Swish idag från tidig ålder. Jag har inte koll på hur man löser det men då borde de ha BankID?
Behöver de ändå inte ha någon fysisk legitimation för att få BankID? Kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde, mer än att det var ganska meckigt hos Länsförsäkringar, flera samtal och vi fick traska ner till kontoret i stan.
Fast är det inte lite naivt att tro att techjättarna skulle lägga in stöd för BankID, en lokal svensk standard? Tror mer på en EU-gemensam lösning i så fall.
Och sossarna har ju inte majoritet, så det hänger väl på att den röda sidan vinner nästa val?
Jag antar det. Det är barnbarnen som har så jag har ingen koll
Vi diskuterade ju om L:s förslag om vinstförbud är att ta på allvar. Nu verkar det som de erkänner att de inte ser det som möjligt attgenomföra. Mohamsson: "Min utgångspunkt är att lägga fram förslag som har majoritet på vår sida av politiken"
Utmärkt ledare i DN: L brukade vara ett seriöst skolparti – nu offrar man allt - DN.se
"Faktum är att utspelet framstår som rätt populistiskt: inte som ett försök att stoppa skolbolagen, utan att lura väljarna – som ju i mycket hög utsträckning vill stoppa vinsterna.
Det är förödande för bilden av L som seriöst skolparti."
Vidare avspisar DN helt det populistiska förslaget om att ta bort elevinflytandet: "Som Jonatan Lamy, ordförande i Sveriges elevkårer, noterar så hade kanske pedofilskandalen på Engelska skolan i Karlstad kunnat undvikas om de vuxna lyssnat på elever som larmade om lärarens gränslösa beteende."
Statsministern och inte minst en av hans ungdomar hängs ut i Aftonbladet för att ungdomen haft en fest på Harpsund. Harpsund har alltid ansetts som statsministerns lantställe.
Aftonbladet har en faktaruta som jag tycker reder ut sakförhållandena, även om artikel drar åt ett annat håll.
Sedan 50-talet äger staten Harpsund, efter en gåva/testamente, som, så länge jag varit med, varit statsministerns lantställe. Formellt uttryckt Hedersbostad. Titta på bild från AB. ”Med hänsyn till det ringa utnyttjandet för hans egen del torde man sålunda kunna utgå ifrån att byggnadskomplexet av honom skulle kunna upplåtas till…” Som jag tolkar det är det främst till för statsministern men då man får utgå från att hen inte hinner vara där särskilt mycket kan statsministern även upplåta byggnadskomplexet till vissa andra aktiviteter.
I första hand är det alltså statsministerns hedersbostad. Till statsministern måste man räkna statsministerns familj när det handlar om en hedersbostad. Det är ingen konferensanläggning som donationen avser utan en hedersbostad.
Att vi har en statsminister vars familjesituation inbegriper ungdomar leder till att det runt statsministern sker ungdomliga aktiviteter. Var ska dessa ungdomar bjuda kompisar eller vänner är det tänkt? Till Sagerska? En middag eller fest i Sagerska skulle kunna skapa samma typ av artiklar har de senaste veckorna lärt oss. Ska de utöver allt annat de får acceptera för att deras far är statsminister även inbegripa att de under hans ämbetstid inte kan ordna en middag eller fest?
Harpsund är ett skyddsobjekt, vilket innebär både tillträdesrestriktioner och fotoförbud. Oklart hur det går ihop med den här typen av fest.
Det är en vuxen dotter (vuxen blir man förvisso redan när man är 13 år enligt den här regeringen).
Det där vet inte jag heller hur det fungerar. Det läggs regelbundet ut bilder därifrån.
Svårt med begreppen. Dock inget konstigt om barnen i en familj använder familjens lantställe. Det är väl bara dysfunktionella familjer som säger när du fyller 18 eller flyttar hemifrån får du inte ta hit några vänner? Har du avkodat om det var universitetet eller gymnasiet som studentklubben är kopplad till?
Hon är 25 år.