Nu är det bekräftat.
så svårt med emoji...
Är detta starten på en störtning av Maduro?
Trump skulle väl vara fredsmäklare?
100%
Att störta Maduro måste för ses som en fredgärning. Kommunistdiktaturen i Venezuela är mycket mer brutal än vad som framkommer i Svensk, och som det verkar, i Europeisk media. I mitt yttre kontaktat finns en oljeingenjör från Venezuela som nu jobbar i någon Arabstat. Han och hans fru berättade sker för flera år sedan(15?) som gjorde att jag initialt upplevde honom och hans fru som väldigt politiska och lite överdrivna.
Efter lite koll genom åren så bekräftas deras bild och mord, tortyr och kidnappningar direkt kollade till regimen. Dessutom sa han fr ca. 15 år sedan att Venezuela kommer vara tvungna att importera olja/bensin då kompetensen redan då var så uttunnad och korruptionen så hög att man fick räkna med att minst 50 procent av avsatta medel för underhåll försvann på vägen.
Här är en väldigt bra och för svensk del ovanligt beskrivande artikel om Venezuela:
Tyvärr är det en ledare, han borde skrivit den på kultursidorna istället. Nu kan det upplevas som en mer politisk/böjlig text. Men allt stämmer enligt mig om vi pratar om händelser och regimen.
Vilket också förklarar årets fredspristagare som är så mycket mer värd priset än en viss president.
Men jag tycker inte att det förhindrar att Trumps agerande är problematiskt.
Intressant detta om siffran med försörjningsstöd som flugit runt ett tag.
En familj med 5-6 barn där ingen förälder arbetar får 50-55000 i månaden i bidrag. Det finns alltså åtta (!) sådana familjer i Sverige. Inte i varannan trappuppgång på Järvafältet som Tidö-partierns vill få det att låta som
![]()
Hmm, ”hon säger att Liberalerna kommer att driva frågan i förhandlingar med övriga Tidöpartier”
- Det kommer nog inte finnas några Tidöpartier
- Driva i förhandlingar är enkelt, vad man gör vid ett nej är det svåra.
F’låt, jag är bara så otroligt tveksam till allt Liberalerna gör just nu.
Är man inte alltid det? Lite Kalle Anka partiet över dem. Åker nog ur riksdagen vid valet.
Nu är jag inte sen att kritisera Liberalerna men har du något mer konstruktivt att komma med?
De ligger runt två procent i mätningarna, långt under spärren, och har gjort det större delen av året. Partiet har tappat mer än åttio procent av sina väljare sedan de hade sin topp på drygt tretton procent 2002. Sedan 2015 har de hunnit med fem partiledare, ständiga interna konflikter och ett antal politiska helomvändningar som får en att undra om någon överhuvudtaget håller i ratten.
De säger sig stå för liberala värderingar men röstar numera ofta med SD och Moderaterna. Det som en gång var ett parti för frihet, utbildning och rättsstat har blivit ett bihang till regeringen. Förvisso vill de ju inte släppa fram en SD regering, men ibland undrar jag om de själva ens vet vad de vill. Sammanfattningsvis skulle jag säga att de förlorat både identitet och inflytande, vilket för mig förstärker bilden av ett oseriöst och splittrat parti utan reell betydelse i svensk politik.
Men det är i sig gör ju inte partiet till något "kalle anka-parti"
Det däremot har du helt rätt i!
Svårt med politik nuförtiden tycker jag. Lite irriterad på att allt handlar om att tala om vad alla andra gör fel istället för att säga vad ens eget parti vill. Debatterna blir bara pajkastning utan någon egentlig vinnare. De snöar in på småsaker som inte är viktiga för gemene man. Det kanske är lite som Magda sa, varför ska politik nödvändigtvis vara blockpolitik?
Tyckte det var bättre när alla partier stod för något. Nu är det bara allianser för att få så mycket makt som möjligt som gäller.
Jag som är maximalt politiskt flexibel och anser att partier måste kunna hantera verkligheten före sig själva tror att min osäkerhet, gränsande till ledsamhet, över liberalerna ändå bottnar i detta. Det vore mer logiskt att C satt i regeringen och L stod utanför.
Intressant ändå att Tidö skriker sig hesa om demonstranter som stöttar Palestina men är knäpptysta om dessa tomtar:
Ja, eller hur...
Lite falsk balans att jämföra några få idioter som man inte sett eller hört i en stad mot hundratals i många städer som skriker om att utrota alla judar, flera gånger i veckan.
Dessa vill ju utrota alla judar och tar dessutom till stora mängder våld.
Har svårt att se att 52% av de som stöttar Palestina är dömda för dessa typer av brott:
En granskning av Expo genomförd under 2024 visade att 52% av de närmare 80 individer som då identifierats inom den svenska aktivklubbmiljön var dömda för brott, varav flera för olaga hot, vapenbrott, hets mot folkgrupp, våldsamt upplopp och misshandel.
Säpo ser dessutom det högerextrema våldet som det största hotet i Sverige.
Deras analys känns lite mer grundad än din ![]()