Politisk debatt (2025)

Det vet man nog inte själva heller, lägg ner och kom tillbaka (eller inte). :slight_smile:

Eftersom L vägrar samarbeta med SD, så har de väl inget annat val än att gå till andra gänget. Kan ju till viss del hedra dem men ändå märkligt gjort. Största parti på det block som vinner valet bör ju rimligtvis få sitta i regering och få statsministerposten.

Jag håller med dig i det du skriver. Men som jag förstått det så tycker L att dagens lösning är något de kan leva med angående SD. Å andra sidan så är SD tydliga med att de skall få ministerposter, dagens lösning säger de blankt nej till. Men vi vet alla att det är en sak vad partier säger inför ett val och något annat vad de verkligen gör efter valet.

Regeringen och UD måste ställas till svars för detta.

3 gillningar

Vad jag kan läsa ut så verkar de ledande motståndarna inom L till att ta in SD i regeringen tänka sig en fri roll i riksdagen. Vill man vara elak så kan man säga, som en skattefinansierad tankesmedja och diskussionsklubb. Kommer givetvis utvecklas till en (in)fighting club…

1 gillning

Fast det bygger på att man lyckas hålla sig kvar i riksdagen. Vem skall ge dem stödröster i dagsläget?

1 gillning

Frågan är hur man ska reda i den här röran? Jag har svårt att tro på allt som påstås, det här är ju påverkansmänniskor, de är vana, tränade och fokuserade på att påverka. Å andra sidan är jag övertygad om att delar av det här har hänt. Den Israeliska regeringen är ju mer att likna vid en gangsterregim än en demokratiskt vald regering.

Här är en fantastisk artikel, både stilistiskt och innehållsmässigt som är klart läsvärd. Kanske inte helt på ditt tema, men hjälpte mig att sätta ord på tankarna. Rubriken pekar fel tycker jag, handlar mer om skuld och pekar på både Hamas och Israel. Den här konflikten har ju blivit hysteriskt enögd.

Jag är högst tveksam till att de kan skrapa ihop 4 procent. Men Stockholmsliberalerna tänker sig det jag skrev. Kanske bryr de sig inte om att de åker ut ur riksdagen? Jag vet att det sedan lång tid finns funderingar på att bryta sig ur L och starta eget. Tydligen sitter de på nästan hela partikassan.

1 gillning

Man kan ju börja med det som det inte råder några tvivel om: De attackerades och kidnappades på internationellt vatten.

Var det inte så att när man var på väg mot en överenskommelse tidigare (under Biden) så tog Trump kontakt med Nethanyahu och övertygade honom att backa - bara för att inte Biden skulle få en "framgång" och då (eventuellt) förlängde tiden för konflikten?

Men det är onekligen svårt med en konflikt där jag avskyr makthavarna på bägge sidor (Hamas och Nethanyahy) och lider med människorna som drabbas.

1 gillning

Du säger dumma, men korrekta saker!

Men om L missar riksdagsspärren så är detta ju ett ickeproblem. Finns väl en del som talar för det.

Ett alternativ är också att avvakta med blocken och göra förhandlingarna efter valet.

3 gillningar

Jag skulle inte våga skriva under på att det där är så glasklart. Men jag håller med om att man kan börja där.

Jag har försökt läsa på lite, men sjörätt med alla undantag för krig osv. var knepig materia vilket gjorde att jag inte gick i mål. När de blev stoppade/bordade förra gången menade tex Ove Bring att det troligen var inom ramarna för sjörätten. Men före en domstolsprövning vet inte jag vad som är rätt och fel.

2 gillningar

Jag såg samma sak på Expressen

Hot och hat uppges vara anledningen, enligt uppgifterna.
Hon säger att hon reflekterat kring samhällsklimatet.
– Jag funderade mycket på tonläget i samhällsdebatten. Det har blivit så mycket råare på de tio år som gått sedan jag blev aktivt. Det är ett klimat jag fått erfara är ännu tuffare. Det har och de hot som framförs till politiker av olika kulörer och är ett stort hot mot vår demokrati.

Hatt hade ju en lugn tillvaro på LRF. Hon var ju väldigt motvillig och jag förvånades över att hon tackade ja. De måste verkligen ha övertalat henne

Att Hatt avgår är ju anmärkningsvärt i sig. Men att det beror på hat och hot är ju helt makalöst. Vår civilisation står verkligen på skakiga ben.

3 gillningar

Ebba Busch blir ständigt påkommen att fara med osanning i energidebatten – Ulf i andra frågor. Varför har vi en regering som har så svårt att hålla sig till sanningen? Och kommer väljarna straffa dem för det?

3 gillningar