Ja tramsigt off topic. Det är väl rätt så självklart att förutsättningen är att man kan ha dubbla medborgarskap i Sverige.
Trevlig helg. ![]()
Ja tramsigt off topic. Det är väl rätt så självklart att förutsättningen är att man kan ha dubbla medborgarskap i Sverige.
Trevlig helg. ![]()
Jag ska villigt erkänna att jag inte kan alla teknikaliteter. Men det är ju olika land till land. I detta anfall är det så att om man skaffar att annat medborgarskap så anses det ursprungliga omedelbart vara förverkat. Det krävs alltså inte särkilt beslut eller så.
I nästa steg uppstår då frågan om landet upptäcker att någon har skaffat sig dubbelt medborgarskap och det får de inte reda på med automatik. Vad jag förstått uppdagas det dock om de försöker förnya passen från ursprungslandet. Vet inte om de då kollar på vistelseland och kan fråga det landet om personen är medborgare?
Till sist vill väl de flesta helst inte att man ska behöva lura systemet kring sitt medborgarskap, även om det i vissa lägen fungerar.
Pass har förnyats för oss och många bekanta under 20 års tid. Aldrig varit på tal.
Vet inte om det räknas att man går runt systemet för att man skaffar sig ett medborgarskap. Men vill man kalla det så så får man såklart göra det.
Hoppas det går bra för din vän. ![]()
Lagarna och statens förmågan att upprätthålla lagarna ser ju väldigt olika ut mellan länder. T.ex. i det här fallet får man inte ha dubbla medborgarskap. Man ska avsäga sig sitt ursprungliga och gör man inte det så "rundar" man systemet även om det inte finns något straffansvar kopplat till det.
Sett partiledardebatten vilket var länge sedan. Eller i alla fall om det inte är valrörelse. Tycker det är ett tveksamt koncept, men ändå har jag svårt att se att man inte ska köra. Jag följer politik till vardags men för en del människor är det i alla fall en möjlighet att höra och se partiledarna in action.
Kan absolut inte peka ut en vinnare. Inte förlorare heller. Även om jag inte gillade Dadgostars ständiga avbrytande av andra.
Sedan tillhör jag de som gillar Helldén, men det får man väl inte säga i det här…
Men han tar inte många poäng i den här typen av debatter.
Jag tyckte att den enda som var någotsånär vettig på den rödgröna sidan var Anna-Karin Hatt. Däremot ser jag inte hur varken Centern eller MP ska passa in i en regering. De tycker alldeles för olika. Sen tycker jag tyvärr att det är tydligt att Jimmie, trots hans ganska ruttna människosyn, tar många poäng i debatten, han har ju iallafall förmågan att tala i normal ton medan andra skriker. Det blev väldigt mycket hönsgård över det hela. De där 1-to-1 som de hade var ju rent löjliga, framförallt när MP och SD skulle debattera det där med kött, de tyckte ju precis likadant så det fanns inget att diskutera.
Sen tycker jag de snöar in allihopa på extremt smala frågor, de tjatade i en halvtimme om det här med folk som lever på bidrag och tjänar 40k+ i månaden skattefritt. Trots att det rör sig om en väldigt liten klick människor, så kanske det inte är nåt man behöver ta upp hela debatten med. Samma sak det här med Palestina, i sak så tycker ju alla partier ungefär samma sak i den frågan, sen är ju V (åtminstone dagdostar) lite halvradikala i frågan och glider iväg från ämnet men det fanns ju egentligen inte så mycket att diskutera där, alla vill ha slut på kriget.
Mitt betyg på debatten är att alla politiker är dåliga. Ägnar de sig ens åt politik längre? De är inte värda min tid.
Som usa. Man försöker styra debatten till områden där man fångar kärntrupperna.
I verkligheten är det väl så att det är ensamstående män (främst) och kvinnor som den stora delen bidrag går till.

Bra sammanfattat. Nu när jag tänker efter så klarar sig Jimmy ganska bra. Där lever jag nog så starkt i mina värderingar att jag räknade inte ens in honom igår. Inte medvetet utan omedvetet.
Politik har blivit cirkus. Eller som SOM-institutet som döpte sin bok 2017 till “Larmar och gör sig till”
Tyvärr, och där tycker jag de som lutar till vänster har lättare att falla i den fällan. Jag pratade med en högt uppsatt s-politiker bara för någon vecka sedan. Det var glada toner. Hen berättade att det hade vänt, protesterna mot regeringen blir allt bredare och djupare. Hen hörde väl att jag inte riktigt i mitt hummande höll med så till slut tystnade personen och sa “eller är det bara i de kretsade jag rör mig?”
Som den gamle svetsaren brukade säga, det var bara käbbel. Inte mycket konstruktivt från nåt håll. Politik har blivit ett blame-game, där båda sidor bara ältar det som inte funkat när den andra sidan regerat i x-antal år. Det som borde vara fokus är väl vad man själv vill med sin politik, istället för att bara tala om vad alla andra gjort fel historiskt.
Sen är det klassiskt att ingen av politikerna kan svara ja eller nej på raka frågor, utan det skall alltid lindas in och ledas till något annat. Där tycker jag ändå både A-K och Jimmie är ganska straight forward, de pratar inte lika mycket runt saker som de andra gör. Även om jag inte håller med om deras åsikter, så gillar jag mycket mer den typen av debatt när man faktiskt kan hålla sig till ämnet och tala om vad man själv vill istället för att tjata om vad andra gjort och inte gjort.
Jag kan sakna ”Den gamle på Torp” i sådana här debatter !
Idag känns det som att en bra politiker måste vara en riktigt skicklig retoriker och kunna svara blixtsnabbt på frågor och kommentarer. Men är det verkligen det som krävs för att vara en bra politiker?
Förmodligen är det så, tyvärr är det ju bara det man ser och hör som gemene man kan ta till sig. Sitter du inte i regeringsställning, hur ska du då kunna bevisa vad du går för som politiker i handling om du inte har mandat att regera.
Tyckte han framstod som en av de få vuxna i det rummet. I det närmaste statsmannamässig.
Kombon MP och V är ju dock väldigt skrämmande, kanske direkt farlig för Sverige. Miljöpartiet har drivit en energipolitik som lett till stängda kärnkraftsreaktorer, högre elpriser och ökat beroende av importerad energi. Vänsterpartiet förespråkar kraftigt höjda skatter på företag och kapital, större offentlig sektor och fler statliga ingripanden i ekonomin.
När deras politik kombineras blir resultatet mindre ekonomisk tillväxt, högre kostnader för hushåll och företag samt sämre förutsättningar för industri och landsbygd. MP:s energilinje skapar osäker tillgång på el, medan V:s skatte- och regleringspolitik minskar investeringar och sysselsättning. Kombinationen riskerar att försvaga Sveriges konkurrenskraft och öka beroendet av bidrag och import.
S och L uppfattas som mer vuxna eftersom de tänker på vad som faktiskt fungerar, inte bara på hur något låter. Socialdemokraterna har lång erfarenhet av att styra och vet att ekonomin måste fungera för att välfärden ska hålla. Liberalerna är mer pragmatiska och ser värdet i kärnkraft, företagande och personligt ansvar. De fokuserar på konsekvenser, medan MP och V ofta fastnar i känslor och symboler. Sen tycker jag det är märkligt att L har bytt till den röda sidan men det är kanske en annan diskussion.
Jag tycker att politik idag handlar mer om vilka som är minst dåliga, istället för att handla om vilka som faktiskt är bäst för Sverige. Jag hade gärna sett en koalitionsregering mellan S och M, då tror jag vi hade fått en nyktrare samsyn på mångt och mycket.
De står för olika ideologier men delar en grundläggande respekt för ekonomi, stabilitet och ansvar. En sådan regering skulle kunna rensa bort extremt inflytande från både höger och vänster och fokusera på det som gynnar Sverige långsiktigt, inte bara kortsiktiga poäng. Den skulle ha brett stöd i riksdagen, kunna fatta beslut som står sig över tid och återställa förtroendet för politiken. Nu är det lite väl mycket vilda västern.
SD driver en politik som stoppar nya vindkraftverk som är minst lika farligt.
Jag stoppar dig redan där – det stämmer inte.
Här kommer importen år för år de senaste 20 åren.
| År | 1.2 Import | 14. El | GWh | Mängd |
|---|---|---|---|---|
| 2005 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 14 576 |
| 2006 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 17 547 |
| 2007 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 16 051 |
| 2008 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 12 756 |
| 2009 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 13 770 |
| 2010 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 14 932 |
| 2011 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 12 481 |
| 2012 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 11 680 |
| 2013 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 12 726 |
| 2014 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 13 852 |
| 2015 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 9 294 |
| 2016 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 14 287 |
| 2017 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 11 896 |
| 2018 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 12 202 |
| 2019 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 9 070 |
| 2020 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 11 827 |
| 2021 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 8 341 |
| 2022 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 6 177 |
| 2023 | 1.2 Import | 14. El | GWh | 7 330 |
Det har L inte gjort. De har fortfarande Kristersson som sin statsministerkandidat. Men det är svårt för väljarna att förstå vad L vill, det vet de nog knappt själva ![]()